معرفی کتاب Branded Mind (ذهن برند شده)
بخش اول کتاب سفری ماجراجویانه به جنبههای زیستی مغز است، و نویسنده در آن با قلمی روان و ساده به بررسی این مطلب میپردازد که چطور محیط پیرامون و اتفاقات آن براساس خاطرهها در ذهن تحلیل و تفسیر میشود و چگونه افکار به صورت خودآگاه در میآیند. در بخش دوم، مولف به معرفی دستاوردهای دانش عصبشناسی و علوم مغز و اعصاب برای بازاریابی میپردازد. وی هم چنین در این قسمت جزئیاتی از متدلوژیها و ابزار مورد استفاده در نورومارکتینگ را تشریح میکند.
اریک دوپلسیس پارادایمی جدید را در خصوص نقش هیجانات و عواطف مطرح میسازد، و بیان میدارد که هیجان به استدلال کمک میکند و در نتیجه موجب عقلانیت میگردد.
طبق تعریف او هیجانها مولفهای اساسی از منطق هستند، و ما باید با علم به این موضوع از این دانش جهت اتخاذ و ایجاد استراتژیهای بهتر در فروش و کمپینهای تبلیغاتی استفاده کنیم. هیجان و عواطف توجه را جلب میکند، و توجه موجب ایجاد خاطرات میشود ودر حافظه میرود و خاطرات بر تصمیمگیریهای ما اثر میگذارد.
نویسنده به تعریف دقیق و صریح احساسات، هیجانات، وضع روانی، شخصیت و فرهنگ و وجوه تمایز آنها میپردازد و سپس چگونگی تاثیر آنها بر ادراک از برند را با طرح یک الگو به نام مدل احساس بیان میدارد. او هم چنین به بیان تفاوت میان خودآگاه و ناخودآگاه میپردازد و سهم آنها در نورومارکتینگ را موشکافی میکند. دوپلسیس در این کتاب نتایج تجارب شخصی خود در این حیطه و نیز نمونههای موردی کار شده توسط موسسهی میلوارد براون (Millward Brown) را تشریح میکند.
«ذهن برند شده به کند و کاو پیرامون آناتومی تصمیمگیری میپردازد و فصل مشترک میان بازاریابی و دانش عصب شناسی را به دقت مورد موشکافی قرار میدهد.»
به باور نویسنده، نوروساینس هم در سطح کلان میتواند در بازاریابی سهم آفرین باشد - اهمیت هیجان در مقولهی توجه و نقش احساسات در انتخاب برند- و هم در سطح خُرد- برقراری امکان سنجش سطح انگیختگی و میزان و کیفیت واکنشهای مغزی مخاطبان به هنگام تماشای آگهیها.
این کتاب درباره آن است که مردم چگونه فکر میکنند و به ویژه آنکه چگونه در مورد برندها تصمیمگیری میکنند. خواندن این کتاب به کلیهی علاقمندان توصیه میشود.
سبز باشید