وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

برترین یافته‌های عصب‌شناسان برای کسب و کار در سال 2012

وبسایت فوربس به تازگی فهرستی 10 گانه از برترین یافته‌های علوم مغز و اعصاب را منتشر ساخته است. برخی از این یافته‌ها مستقیم یا غیرمستقیم حاوی نکاتی ارزنده برای دنیای کسب و کار ، مدیریت، و رهبری در سازمان‌ها است، که در پی به آن‌ها می‌پردازیم:

 

1- شنیدن تعریف و تمجید به همان میزان دریافت پاداش نقدی روی مغز تاثیر می‌گذارد

 

تعریف و تمجید بجا از زیردستان و همکاران هیچ خرجی ندارد، اما با این حال مطابق یافته‌های تحقیقی جدید، تحسین سایرین به همان میزان که پول موجب ایجاد احساس خوشایند در مغز می‌شود در ما ایجاد احساسی دلپذیر می‌کند.

 

محققان از 48 بزرگسال برای شرکت در یک طرح تحقیقاتی دعوت کردند. در این پژوهش از افراد خواسته شد تا الگویی خاص را با انگشتان خود و فشردن کلیدهای صفحه کلید ظرف حداکثر 30 ثانیه اجرا کنند. به محض آنکه که شرکت‌کنندگان این تمرین را آموختند به سه گروه مجزا تقسیم شدند. یک گروه وظیفه ارزیابی را بر عهده داشت، که وظیفه‌ی آن تعریف و تمجید از افراد گروه دیگر بود.

گروه بعدی تنها ناظر بر افراد گروهی بودند که مورد تشویق قرار می‌گرفتند؛ و گروه سوم شامل افرادی می‌شد که عملکردشان روی نمودار ارزیابی و مورد تشویق قرار می‌گرفتند.

 

زمانی که از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا فردای آن روز مجدداً به این تمرین بپردازند، گروهی از شرکت‌کنندگان که پیشتر از طرف گروه ارزیاب مورد تشویق و تمجید قرار گرفته بودند به طرز محسوسی نسبت به گروه‌های دیگر عملکرد بهتری داشتند. به اعتقاد سرپرست این تیم تحقیقاتی، پرفسور نوریهیرو ساداتو (Norihiro Sadato) که از اساتید برجسته‌ی موسسه‌ی ملی علوم فیزیولوژیک ژاپن است، تشویق و تمجید از نظر پاداش آفرینی و ایجاد حس خوشایند در مغز تفاوتی با تشویق مادی ندارد و هر دو اثری یکسان در مغز بر جای می‌گذارند. در واقع یافته‌های محققان حاکی از آن است که پاداش خواه مادی باشد و خواه کلامی، بخش یکسانی از مغز که همان قسمت Striatum است را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.