وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

معرفی فرمول موفقیت در فروش مندرج در فصلنامه پیام بانی‌چاو

معرفی فرمول موفقیت در فروش

در راستای ساده‌سازی و ماندگاری بهتر مطالب در حافظه فروشندگان عزیز، مهم‌ترین نکات برای آنکه یک فروشنده حرفه‌ای باشیم را در قالب یک فرمول ساده یادآور می‌شوم.

 

P+ T+ A×A =فرمول موفقیت در فروش

 

P=passionاشتیاق

 

علاقه‌مندی و اشتیاق به شغل اولین لازمه موفقیت آن است. اگر فروشنده عاشق شغل فروش نباشد نمی‌تواند موفق باشد. فروشنده با شغل فروش نفس می‌کشد، راه می‌رود، ارتباط برقرار می‌کند و خلاصه اینکه زندگی می‌کند. او فروش را نه صرفاً به عنوان کسب درآمد، بلکه به عنوان خدمت به دیگران اعم از مشتریان، سازمان، جامعه و خودش می‌داند.

 

شوق موفقیت در روح و جان فروشنده حرفه‌ای موج می‌سازند

 

فروشنده حرفه‌ای از هوش هیجانی بالایی برخوردار است و مرتباً با یادگیری آن را ارتقاء می‌دهد. هوش هیجانی به معنای مدیریت کردن هیجانات خویش و دیگران است. فروشنده حرفه‌ای با بکارگیری صحیح و تلاش برای بالا بردن مؤلفه‌های هوش هیجانی دائم رشد می‌کند. مولفه‌های هوش هیجانی عبارتند از پایداری – انگیزش- کنترل- همدلی و خودشناسی.

 

فروشنده حرفه‌ای تا به هدف نرسد کار را رها نمی‌کند. او می‌داند بعضی از مشتریان در مراجعات پنجم خرید می‌کنند. او اگر با کلمه نه مواجه شود، به دنبال دلایل آن می‌گردد و در جهت رفع موانع برای توفیق می‌کوشد. او از انگیزه بالایی در شغل خویش و ارتباطات شایسته با دیگران برخوردار است. او دائم در اصلاحات پنداری، گفتاری و کرداری خویش تلاش می‌کند و بر تمام مواردی که او را به هدف فروش سالم می‌رساند کنترل دارد و ایرادات را برطرف می‌سازد.

 

او توان این را دارد که خودش را بجای مشتریان بگذارد و از زاویه دید و خواست آنان به مسائل بنگرد به عبارتی فروشنده حرفه‌ای از همدلی بالایی برخوردار است و همچنین او نقاط قوت و کاستی‌های خود را می‌شناسد و برای ارتقاء نقاط قوت و رفع کاستی‌ها با آموزش و اقدام عمل می‌کند .

 

T=talentاستعداد

 

فروشنده حرفه‌ای بهره هوشی خود(هوش عقلی) را اندازه‌گیری می‌کند اما می‌داند مهم‌تر از آن هوش هیجانی است او با بهره‌گیری از مشاوران زبده توان برون‌گرایی و درون‌گرایی خویش را می‌سنجد. او می‌داند برون‌گرایی و درون‌گرایی ملاک خوب یا بد بودن انسان نیست اما قبول دارد که هر کسی را بهر کاری ساختند. فروشنده حرفه‌‌ای علاوه بر اشتیاق باید استعداد و توان یادگیری بالایی در ایجاد ارتباطات شایسته و مؤثر با خویش و دیگران را داشته باشد. فروشنده حرفه‌ای برون‌گرا است. فروشنده حرفه‌ای با مراجعه به مشاوران زبده روانشناسی و فروش، از تیپ شخصیتی خویش مطلع می‌شود. برای مثال او می‌داند تیپ‌های ذهنی مناسب شغل فروش نیستند اما تیپ‌های احساسی با مدیریت کردن ضعف‌های خویش و پرورش توانایی‌هایشان مناسب‌ترین افراد برای شغل فروش هستند. فروشنده حرفه‌ای نحوه تشخیص دادن تیپ شخصیتی مشتریان خود را فرا می‌گیرد تا در ایجاد ارتباط بهتر با آنان تلاش کند.

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.