لباس شما میتواند آینده شما را رقم بزند
چه بپذیریم و چه از پذیرش آن شانه خالی کنیم، عقل بیشتر مردم به چشم شان است. حق هم دارند چرا که مغز ما بیشتر به تصاویر علاقه دارد تا محتوا. اینطور گفته میشود که شما در چند ثانیه نخست ارتباط با مشتری، تاثیر فوق العاده ای بر روی او گذاشته و در همین چند ثانیه اندک است که، تصویر ذهنی از شما در ذهن مشتری نقش می بندد. تصویری که تا زمانی که با شما ارتباط دارد در ذهن مشتری باقی میماند.
البته حتی اگر عقل شان به چشم شان نباشد، پوشش ظاهری ما، پیام های مهمی از درون و ارزش های ما را به آنها منتقل می کند. پوشاک بدن انسان را از آب و هوا و دیگر مخاطرات موجود در طبیعت حفظ میکند. همچنین پوشاک میتوانند برای راحتی، حجب و حیا و نیز برای ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین نوع پوشش میتواند نشان دهنده باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی باشد.
از دیگر سو، سر و شکل ما در محیط کار و نوع لباس پوشيدنمان نقش زيادي در حرفهاي كه داريم ايفا ميكند. میتوان گفت که حتی بخشي از فرهنگ يك شركت به شكل لباس پوشيدن كارمندان آن برميگردد. مثلا وقتي مردان ملزم به پوشیدن کت و شلوار باشند، احتمالا فرهنگ آن شركت رسمي و خشك است. از سوي ديگر، در محيط كاري كه رنگهاي روشن، شلوار جين و كفش كتاني پذيرفته شده است، همه ميدانند كه آن شركت فرهنگي آزاد و خلاقانه دارد. البته افراد موفقی هم وجود دارند که از قوائد کلی لباس پوشیدن مستثنی بوده و شیوه متفاوتی در پوشش دارند. بطور مثال تصویر زیر عکسی است که زاکربرگ، بنیانگزار فیس بوک از کمد لباس خود منتشر کرده است. کمدی که در آن چیزی جز چند تیشرت خاکستری و سوییشرتی که همیشه در سخنرانیها و مصاحبه ها بر تن وی می بینیم، به چشم نمی خورد.
مارک زاکربرگ در جریان یک جلسهی پرسش و پاسخ، با سوال بسیار جالب توجه یکی از حضار روبرو شد. سوال مورد نظر نیز در همین مورد بود. یکی از حضار در این جلسه به این موضوع اشاره کرده که چرا زاکربرگ هر روز از یک نوع لباس تکراری استفاده میکند؟ زاکربرگ در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:
"من سعی میکنم تا زندگی خود را از شر تصمیمگیری در موارد متعدد خلاص کنم تا اینکه بتوانم تمام انرژی و وقت خود را برای پیشبرد فیسبوک متمرکز کنم."
مارک زاکربرگ در این مورد تنها نیست و افراد زیادی مثل استیو جابز نیزچنین روشی را برای لباس پوشیدن انتخاب کردهاند.
لباس شما میتواند تعیین کند که در آینده به چه شخصیتی تبدیل خواهید شد
اما لباس پوشیدن فارغ از نگاه خاص برخی از افراد به آن به جز این کارکرد، میتواند بر عملکرد ما نیز اثرگذار باشد.
متخصصان و محققین توصیه میکنند که متناسب با شغلی که میخواهیم و به آن علاقه داریم لباس بپوشیم؛ نه شغلی که اکنون داریم. یک ضرب المثل ساده ی آن ور ِ آبی میگوید: Fake it till you Make it.... شاید بهترین ترجمه ای که میتوان برای این ضرب المثل ارائه داد این باشد که ” وانمود کن چیزی را داری تا سر انجام آن را به دست بیاوری!” ظاهر خوبی داشته باشید، تا احساس خوبی بدست بیاورید، و عملکرد بهتری را به نمایش بگذارید.
شاید حرفه ای های دنیای کار و کسب سالهاست که به تجربه بر اهمیت لباس پوشیدن تاکید کردهاند. اما این توصیه ها دیگر صرفاً تجربه ی آنها محسوب نمی شود و حالا پشتوانه علمی هم برای آن یافت شده است. براساس پژوهش تازه ای که از سوی محققین دانشگاه نتردام پن استیت، و دانشگاه کنتاکی انجام شده است، کسانی که در محل کار لباس های فاخر و اسم و رسمدار می پوشند اعتماد به نفس بیشتری داشته و عملکرد بهتری نیز از خود به نمایش میگذارند.
بنابراین وسواس بیشتری در انتخاب لباس به خرج دهید و لباس های خود را متناسب با شغل و جایگاهی انتخاب کنید که همیشه دوست داشته اید و فکر می کنید باید داشته باشید. این نوع خرید هرچند گرانتر از حالت معمول تمام شود، سرمایه گذاری روی اعتماد به نفس و عملکرد بهتر خودتان خواهد بود.
دکتر فرانک جرمن، استادیار بازاریابی دانشکده ی کسب و کار مندوزای نوتردام که روی این پژوهش کار کرده است در مصاحبه با بلومبرگ می گوید: «بعضی از ما لباس قدرت داریم (درست مثل شخصیت داداش کایکو در انیمیشن خاطره انگیز سفرهای میتی کومون؛ داداش کایکومحافظ میتی کومون که قدرت زیادی دارد و با بستن «دستمال قدرت» نیروی ویژهای پیدا میکرد) که در جلسات مهم به تن میکنیم، یا مثلاً دکمه سردست خاصی می زنیم چون فکر می کنیم این لباسها و ملحقات آن اعتماد به نفس بیشتری به ما می دهد و برایمان شانس می آورد. من فکر می کنم تحقیق ما این را نشان میدهد که چنین رفتاری در لباس پوشیدن ممکن است واقعاً کار کند».
یک تحقیق قدیمیتر نیز نشان داده، که رابطه مشابهی میان نگرش فرد و نحوه ی لباس پوشیدن او وجود دارد. برای مثال، پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ در ژورنال تحقیقات بازاریابی منتشر شد نشان داد قرار گرفتن افراد در معرض لوگو های مختلف می تواند بر اساس هویت خاص آن برند، رفتار خاصی را در افراد موجب شوذ. مثلاً مشتریان وفادار به برند اپل در واقعیت خلاق تر بوده اند، و علاقمندان به کارتونهای کمپانی دیزنی نسبت به دوستداران برنامه های سرگرمی مجازی صداقت بیشتری داشته اند.
نکته پایانی:
من پرویز درگی پیشنهاد میکنم که علاوه بر دقت در نکات فوق، اصولی را نیز در پوشش خود رعایت کنید. از آن جمله، مطابق با حرفه و شغل خود لباس بپوشید. آیا لباس یک سرویسکار با لباس یک معلم تفاوت ندارد؟ اگر این دو لباس خود را با هم عوض کنند آیا غیر حرفه ای به نظر نمی رسند؟ لباس شما باید کاملا مطابق با شغلتان باشد. مورد بعدی این است که مشابه با مشتری البته چند درجه بهتر از او و متناسب با افرادی که میخواهید ملاقات کنید لباس بپوشید. چرا که ما نسبت به افرادی که به ما شبیه هستند احساس بهتری داریم. و اصل آخر این است که آراسته و تمیز باشیم.
با برداشت از منبع زیر:
https://www.entrepreneur.com/article/271232
سبز باشيد