وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درسهایی از کسب و کار برگرفته از شکسپیر 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درسهایی از کسب و کار برگرفته از شکسپیر

من وقت را هدر دادم و اکنون اوست که مرا هدر می­دهد.ویلیام شکسپیر

شکسپیر به عنوان بزرگ‌ترین نمایشنامه نویس زبان انگلیسی و مظهر زبان و ادبیات غرب شناخته می‌شود. شکسپیر پس از ازدواج به لندن رفت. پس از ورود به لندن، به سراغ تماشاخانه های مختلف رفت و در آنجا به حفاظت از اسبهای مشتریان مشغول شد، اما دیری نگذشت که در تماشاخانه مشغول بازی شد. در آنجا وظیفه ویرایش نمایش نامه‌ها را به او سپردند. شکسپیر از این موقعیت استفاده کرد و خود چند نمایشنامه نوشت که با استقبال روبه رو شد.

شکسپیر به واسطه‌ی هوشمندی و نبوغ خود در کسب‌وکار به سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و به ثروتی کلان دست یافت. از دیگر سو، شکسپیر نبوغی مثال‌زدنی در خلق و پرورش شخصیت های داستانی داشت. مطالعه شخصیت های شکسپیر و موقعیت‌هایی که خودشان را در آنها می‌یابند، می‌تواند به کارآفرینان نصایح و مشاوره‌هایی در زمینه‌ی دوام آوردن در بازار رقابتی امروز ارائه کند. 

شکسپیر  در اثار خود آشکارا ذات ارتباطات بشر را بیان می‌کند. وی مطالعات دقیقی بر روی این مسئله که چه چیزی منجر به رهبر شدن می‌شود و اینکه رهبران چگونه می‌بایست در شرایط سخت و طاقت فرسا عمل کنند، دارد. از دیگر سو، مطالعه آثار وی به شما اجازه می‌دهد تا به بینشی عمیق درخصوص هر شخصیتی که در زندگی روزمره‌ی کسب و کارتان مواجه می‌شوید، دست یابید. از مشتریانتان گرفته تا سرمایه گذارانتان، مشاورانتان، و دیگر اشخاص.

شکسپیر درس رهبری می‌دهد

به طور مثال نمایشنامه کمدی"رام کردن زن سرکش" را در نظر بگیرید: هدف پتروچیو تربیت و هدایت کاترین برای تبدیل شدن به یک زن نمونه آن هم از طریق نفوذ بر قلب اوست، تا وی بتواند با او ازدواج کند و میراثش را بدست بیاورد. پتروچیو نماد یک رهبر قدرتمند با ویژگیهای منحصر‌به فرد است. رهبری یعنی نفوذ کردن دردل‌ها‌‌، چه کار باید بکنیم تا دیگران ما را دوست داشته باشند؟ رهبر قوي در عين قاطعيت و جديت با تشويق و تنبيه هاي بجا در بعد ارتباطات با همكاران موفق است، روشی که پتروچیو را به هدف خود رساند.

 

شکسپیر و تاکید بر بازارگردی

در دیگر نمایشنامه شکسپیر، شاه هنری پنجم شب قبل از نبرد با بر تن کردن لباس مبدل در میان سربازانش به راه می‌افتد و از این رهگذر اطلاعات بسیار ارزشمندی بدست می‌آورد. اطلاعاتی که با آنچه از درباریان می شنود تفاوت دارد . شاه هنری به خوبی اهمیت بازارگردی برای کسب اطلاعات دقیق و درست را درک می‌کند. مشاهده و بازارگردی یکی از شیوه های بسیار موثر جمع آوری اطلاعات است که می توان به واسطه آن از نزدیک رفتار مصرف کنندگان محصولات شرکت خود و محصولات شرکت های رقیب را مشاهده کرد. در بازارگردی بجای توجه به زبان مردم به پای آنها یعنی عمل واقعی‌شان توجه می شود.

در ادامه برخی دیگر از درسهایی که می‌توان از شکسپیر فراگرفت را مرور می‌کنیم:

موفقیت نصیب اشخاصی می‌شود که در یک دوره زمانی طولانی با وجود مواجهه با ناملایمات متناوب به راهشان ادامه می‌دهند.

نکته اینجاست: اهداف کسب و کارتان را مشخص کنید، استراتژی‌هایی را که به شما در رسیدن به آن هدف کمک میکنند را مشخص کنید، و آن هدف را با هر آنچه دارید دنبال کنید.

بار دیگر رفتار شخصیت پتروچیو در نمایشنامه "رام کردن زن سرکش" شکسپیر را در نظر بگیرید. هدف پتروچیو ازدواج با یک زن ثروتمند است. او کاترین را به عنوان هدف مشخص کرد و تمام خلاقیت و تخیل و تصور خود را برای دنبال کردن وی بکار بست. اولین تاکتیک او تعاریف و تمجیدهای شیرین و چاپلوسانه بود که نتیجه عکس داد. پتروچیو با وجود شکستِ این روش، به راهش ادامه داد. وی راهکارهای متعددی را امتحان کرد، این بار قاطع‌تر و قوی‌تر. این رویکرد دست آخر نتیجه داد. پتروچیو همچنان به اجرای تاکتیکهای کارآمد خود ادامه داد تا زمانی که بر مقاومت کاترین غلبه کرد و وی بالاخره با او ازدواج کرد. پتروچیو توانست به هدف اصلی خود دست یابد که این نشانگر این موضوع است که پشتکار موفقیت را به همراه خود به ارمغان می‌آورد. هرچند که این نمایشنامه موضوعی کمدی داشته باشد، اما واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

زمانی که به گسترش بازارها و یا محصولات خود می‌اندیشید، بهتر است از قلمرو و منطقه‌ای نسبتاً آشنا  و کوچک شروع کنید.

اگر به منطقه‌ای که دانش کافی از آن ندارید پا می‌گذارید، می‌بایست از منابع و دانش مناسب جهت پوشش دادن به قلمرو خود برخوردار باشید. در غير اين‌صورت با خطر شکست مواجه خواهيد شد. توسعه بي‌حد و حصر بوي‍ژه در مراحل اوليه و دوران طفوليت يك كسب و كار توصيه نمي‌شود، مگر با انجام گسترده تحقيقات بازار و جذب حداكثري منابع مورد نياز جهت تامين رضايت مشتريان.  

این نكته در سرنوشت يكي از بهترین شخصیت‌های نمايشنامه‌هاي شکسپیر نمایان‌گر می‌شود: شخصيت فالستاف در نمایشنامه‌ی همسران خوش وندزور. نقش اصلی كمدي همسران خوش وندزور را شخصیتی به نام «سر جان فالستاف» بر عهده دارد که شخصیتی بی‌قانون‌و‎قاعده و غیرقابل کنترل است. فالستاف هرچند در ابتدا از موقعيت مناسبي برخوردار است اما در اثر زياده خواهي‌ها  و نیز تغییر موقعیت خود دچار سرنوشت ناگواري مي‌گردد . زمانی که فالستاف بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌هایش موقعیت برتر خود را ترک و به وندزور نقل مکان کرد، جایگاه خود را رفته رفته از دست داد. این مثال نشانگر توجه به شایستگی‌های محوری است. شایستگی‌های محوری همان قدرت اصلی و مزیت استراتژیک یک کسب‌و‌کار هستند. این شایستگی‌ها یک شرکت یا سازمان را قادر می‌سازد محصولات یا خدماتی منحصربه‌فرد به مشتریان ارائه دهد.

به‌طور مثال در خبرها آمد که سونی از این پس تاکید اصلی خود را بر روی گوشی‌های رده بالای خود قرار خواهد داد و با کاهش تمرکز بر بخش میان‌رده و پایین‌رده، تلاش می‌کند درمانی برای آمارهای نه چندان رضایت بخش بازار موبایل این شرکت پیدا کند. سونی هم‌اکنون توسعه‌ی تعدادی از دستگاه‌های میان رده و پایین رده‌ی خود را در راستای این تصمیم متوقف کرده است.تغییرات اجتناب ناپذیرند. شما می‌بایست به اندازه‌ی کافی برای زنده ماندن در محیط کسب و کاری که به شدت رقابتی است سرعت داشته باشید.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.