کاربرد تجهیزات پزشکی در سیاست ( نوروپلتیک )
تعجبآور است اما حقیقت دارد. هنر متخصصان علوم سیاسی آن است که علائم حیاتی انسانها را به علائم هشدار دهنده سیاسی "ترجمه" میکنند.
برای مثال، نامزدهای ریاست جمهوری هر یک با پیام یا پیامهایی ظاهر میشوند، دارای ژست و حرکات خاص خود هستند، این دستگاههای تکنولوژیک پزشکی وظیفه دارند احساسات مردم را در واکنش به این موضوعات پیگیری کنند. دو شرکت تحقیقاتی معروف در امریکا هستند به نامهای فیک (FIK) و تکنالیا (Technalia) که با استفاده از دستگاهی بهنام سنتینت (sentient) همین وظیفه را برعهده دارند؛ یعنی ردیابی، جستجو و تشخیص احساسات در برابر پیامها، لباسها، ژستها. قدرت این شرکتها در آن است که میتوانند با دستیابی به این احساسات، مشخص کنند واکنش مردم مثبت یا منفی است.
همین اطلاع نهایی که از پردازش علائم متنوع حیاتی به دست میآید، برای مدیران کمپینهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا فوقالعاده ارزشمند است. هم در مییابند چه عواملی بر روی تصمیم رأی دهندگان مؤثر است، و هم ضروری است نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری چه رفتارهایی را بیشتر انجام دهد، چه رفتارهایی را کاملاً کنار بگذارد تا واکنش مثبت افراد پدید آید.
سنتینت حاوی حسگری است که تغییرات ضربان قلب و سایر پارامترهای ناشی از قلب را میسنجد. این دستگاه قادر است که میزان و سطح احساسات را در لحظههای مشخص در افراد بسنجد و این اطلاعات را برای تحلیل، از طریق بلوتوس به یک دستگاه تلفن هوشمند ارسال میکند.
از این ردیاب احساسات برای سنجش واکنش افرادی به کار گرفته میشود که مورد نظر احزاب هستند که این گروه هدف معمولاً رأیدهندگانی هستند که هنوز تصمیم نگرفته و وابستگی حزبی ندارند. سنتینت اطلاعاتی ارایه میدهد که طراحان کمپینها میتوانند با استفاده از این اطلاعات و از طریق ایجاد ارتباط احساسی با مخاطبان، به جلب نظر آنها بپردازند و در نتیجه مناسبترین استراتژیها را برای دستیابی به اهداف خود تدوین کنند.
سنتینت ادراک اولیهی گروه مورد مطالعه را در مورد نامزدها میسنجد و تعیین میکند که آیا این تصور مثبت است یا منفی، سپس قدرت و اثرگذاری سخنرانیها را مشخص میکند و نشان میدهد که آیا افراد موارد گفته شده را پسندیدهاند یا خیر و دیگر اینکه ارزیابی میکند که آیا زبان و ساختار گفتار نامزدها مناسب بوده است یا خیر. همچنین میتواند تحلیلی مقایسهای از نامزدهای مختلف، با در نظر گرفتن مسایل ویژهای مثل اقتصاد، تحصیلات، مهاجرت و سایر موارد ارایه دهد.
درواقع کارایی اولیهی سنتینت مخابرهی احساسات است. از آنجایی که کاربرد کلی این تکنولوژی برای سنجش پاسخ احساسی افراد به محرکهای گوناگون است، بنابراین میتوان استفادههای مختلفی از آن در زمینههای بازاریابی، مثل سنجش اثر تبلیغات بر مخاطب، متصور شد. درواقع سنتینت در مطالعات نورومارکتینگ برای سنجش واکنشهای احساسی افراد به تبلیغات تلویزیونی استفاده میشده است و هدف این محققان، شناسایی پیام های مثبت و منفی در این تبلیغات است. درباره نورومارکتینگ هم به این سایت مراجعه کنید و هم شماره در دست انتشار نشریه توسعه مهندسی بازار(شماره 27، مهر و آبان 1391) را بخوانید که درباره کاربرد نورومارکتینگ در سیاست مطالبی دارد.
سبز باشید