وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌های بازاریابی از ارتش

نظامیان خدمات بسیاری را در حوزه‌ی کسب و کار به دنیا عرضه کرده‌اند. از اختراع نمونه‌های اولیه‌ی قوطی‌های کنسرو توسط مهندسین نظامی ناپلئون بناپارت تا اختراع کرم‌های ضد آفتاب توسط دریانوردان و ملوانان انگلیسی تبار که از آفتاب‌سوختگی رنج می‌بردند، و نیز ابداع اینترنت  و نیز مفاهیمی نظیر استراتژی از جمله دستاوردهای دانشمندان ارتش برای دنیای تجارت بوده‌ است.
 به طور کلی ریشه‌های استراتژی‌ها و راهبردهای کسب و کار را می‌توان در مفاهیم نظامی و اصطلاحاتی مثل رقابت، صحنه نبرد، راهبردهای تهاجمی یا تدافعی، فرصت‌یابی، تصاحب قلمروی بیشتر، استفاده از نقاط ضعف حریف و از این قبیل اصطلاحات یافت.


اقیانوس آبی، اقیانوس سرخ، اقیانوس بنفش
صحنه تجارت صحنه رقابتی بی‌رحمانه است. در این حوزه سه اصطلاح اقیانوس آبی، اقیانوس سرخ و اقیانوس بنفش مطرح هستند. مقصود از اقیانوس همان بازار است و اقیانوس آبی به تعبیر جان کیم همان بازارهای بکر و بدون رقیب هستند، در مقابل این استراتژی صلح‌آمیز، استراتژی به شدت رقابتی اقیانوس سرخ قرار دارد که در بازارهای اشباع شده رواج دارد و اتخاذ رویکردهای خصمانه توسط شرکتها حتی می‌تواند به نابودی یکدیگر بیانجامد. استراتژی اقیانوس بنفش حد میانه‌ی این دو راهبرد است، همانگونه که می‌دانیم رنگ بنفش ترکیبی از دو رنگ سرخ و آبی است. نوآوری، بهبود کیفیت خدمات و کالاها، محصولات جدید و خلاقانه، و کاهش قیمت‌ها از جمله منافع اتخاذ چنین راهبردهایی در صحنه رقابت است. استراتژی اقیانوس بنفش را می‌توان راهبرد توأمان صلح و نبرد دانست.
در ادامه مطلب به مرور برخی دیگر از آموزه‌های نظامی در دنیای بازاریابی می‌پردازیم.


آموزه‌های ارتشی‌ها برای بازاریابان


•    تحلیل موقعیت؛ مهارتی که در آن اهمال می‌شود
سربازان همواره زمانی را صرف آموختن اصول اولیه‌ی فرماندهی و کنترل و نیز یادگیری مفاهیم عملیات جنگی می‌کنند. با این همه بسیاری از این آموخته‌ها در میدان عمل و تمرینات عملیاتی ناکام می‌مانند. دلیل اصلی این ناکامی، نادیده گرفتن عناصر تحلیل موقعیت و عدم درک صحیح از اهمیت آن است. عدم تحلیل جامع میدان نبرد و موقعیت، عدم توجه به ذخایر دشمن یا رقیب، نادیده گرفتن محرک‌های سیاسی و لابی‌ها، و به طور کلی اهمال در تجزیه و تحلیل دقیق شرایط از جمله عوامل شکست در تمرین‌های نظامی هستند.
در بازاریابی نیز اوضاع کم و بیش به همین منوال است و بسیاری از شکست‌ها نه به دلیل نوع اجرا بلکه به دلیل برآورد غلط از شرایط رخ می‌دهد. برای مثال تحلیل غلط در خصوص مخاطب، و یا تشخیص اشتباه نیازهای آنها، یا نادیده گرفتن و دست کم گرفتن برخی رقبا، و برآورد غلط در خصوص قیمت از جمله این موارد هستند.
بنابراین به هنگام برنامه‌ریزی، مبانی اولیه تحلیل موقعیت را نادیده نگیرید (تحلیل SWOT یا به تعبیر کاتلر TOWS و ارزیابی نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها و یا شناسایی آمیخته بازاریابی نقطه شروع مناسبی برای تحلیل جامع موقعیت هستند).

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

 

منبع: marketingprofs.com

 


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.