بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی، و کاربرد نورومارکتینگ در کشورداری
سیامین شمارهی "توسعهمهندسیبازار" امروز از چاپخانه به دستم رسید. این نخستین شمارهی "توسعهمهندسیبازار" است که در سال 1392 منتشر میشود، همچنین آغاز هفتمین سال انتشار "توسعهمهندسیبازار".
آیا میدانید در ایران چند مجله اختصاصی در حوزهی بازاریابی چاپ و منتشر میشود؟ نام ببرید؟
توسعهمهندسی بازار از سال 1386 تا کنون به صورت منظم، با آثاری از بزرگان بازاریابی ایران و جهان در حوزههای متنوع بازاریابی، فروش، تبلیغات، مذاکره چاپ و توزیع میشود. افزون بر آن، در هر شماره، یک فیلم از مجموعه فیلمهای آموزش بازاریابی از دانشگاه هاروارد ضمیمه است که به زبان انگلیسی اما با زیرنویس فارسی ترجمه و تولید شده، و هدیهای است رایگان برای مشترکان. این شماره، رابرتسیمونز، دربارهی استراتژی میگوید.
"توسعهمهندسیبازار" در این شماره (شمارهی 30، فروردین و اردیبهشت 1392) حول یک موضوع پرداخته است و آن "بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی" است. تمامی مطالب از میزگرد، گفتگوها، و مقالات نیز دراینباره است. برای اطلاعات بیشتر از مطالب این شماره، یادداشت اینجانب را بخوانید که در صفحهی 4 نشریه درج شد.
بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی و کاربرد نورومارکتینگ در کشورداری
آغاز هفتمین سال انتشار توسعهمهندسیبازار، مقارن شد با برگزاری انتخابات ریاستجمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا.
"بازاریابی سیاسی وتبلیغات نوین انتخاباتی"، گسترهی وسیعتری از "انتخابات" را در بر دارد و به موضوعات فوقالعاده مهم و بیشتری پوشش میدهد.
"بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی" از اساس، ریشه و خاستگاه اصلیاش غرب است. بدینرو نمیتوان انتظار داشت که گفتگوها و آثار و مقالات مندرج در این نشریه، متناسب با اقتضائات ایران باشد. پیشنهاد خردورزان فکور را آویزهی گوش کردیم که برای بومیسازی نظریههای بازاریابی سیاسی، نخست باید بدون جانبداری، آرای متفکران غربی را بشناسید، با مشاوران حرفهای و کارکشتهی "بازاریابی سیاسی" گفتگو کنید تا از روشها و شیوههای آنان آگاه شوید، گو آنکه پس از بررسی آن را نادرست بیابید.
چنین کردیم و بازتاب آن گفتگوها و آثار و مقالات این شد که در صفحات نشریه به تمامی آمده است. با این امید که دانایانی را بیشتر برانگیزد تا آثاری را به زیور طبع آراسته سازند. بهعلاوه مشاورانی زبده و متخصص "بازاریابی سیاسی"، و "تبلیغات سیاسی" پرورش یابند. به این ترتیب، تردیدی نخواهد بود که منافع جمعی و مصالح ملی، دغدغهی اصلی خواهد شد و جامعه از رفتار غیرحرفهای و شتابزده، کمتر آسیب خواهد دید یعنی آنچه آرزوی مردم و مسئولان است.
با این نگاه، این شمارهی مجله را ورق بزنید و بخوانید.
سرمقاله
دکتر بهرام خیری، به تازگی ترجمهی کتاب مفصّلی را از خانم دکتر جنیفر-لیسمارشمنت به پایان بردند. از او درخواست کردیم که سرمقالهی این شماره را تحریر کنند که در صفحات 5، 6، 7 آمده است.
میزگرد:
دکتر محمود محمدیان، دکتر محموددهقان طزرجانی، دکتر آرامطاعتی، دکتر محمدقلیمیناوند، جعفرشمسی، حاضران این میزگرد بودند که تدریس میکنند یا صاحب آثار تألیفی یا ترجمهای هستند در حوزهی بازاریابی سیاسی، تبلیغات سیاسی، علوم سیاسی، و روابط بینالملل.
گفتگوها:
4 گفتگو را در این شماره بخوانید که در حوزهی بازاریابی سیاسی است:
1. گفتگو با مؤلف کتاب شگردهای تبلیغات انتخاباتی، 10 اشتباه آقای کاندیدا؛ احمد قلیشلی
2. گفتگو با استاد دانشگاه، مشاور حرفهای بازاریای سیاسی، مؤلف کتابهای بازاریابی سیاسی؛ بروسآینیومن
3. گفتگو با مؤلف کتاب، متخصص برنامهریزی "ستادهای انتخاباتی"؛ برایاناودی
4. گفتگو با جنیفرلیس-مارشمنت؛ استاد دانشگاه و مؤلف اولین کتاب درسی "بازاریابی سیاسی"
برند:
فراتر از این گفتگوها، بررسی و مطالعهی موردی ضرورت داشت که به زندگی "ماهاتماگاندی" از منظر "برندینگ" و "بازاریابی" پرداخته شد. صفحات 38 تا 41 خواندنی است. این متن نشان میدهد که گاندی چگونه توانست با سادهترین ابزارها نظیر: چرخریسندگی، برای "هندوستان" برندسازی کند.
نورومارکتینگ:
نورومارکتینگ و کاربرد آن در عرصههای متنوع سیاست، خردهفروشی، سینما، و... در شمارههای پیشین آمده بود. این بار سه اثر را در این شماره بخوانید:
الف. گفتگو با کارناگل، دبیر دومین سمینار بینالمللی نورومارکتینگ، مبدع نظر "کاربرد نورومارکتینگ در کشورداری"
ب. نوروپالتیکز؛ کاربرد ابزارهای نورومارکتینگ در سیاست.
ج. نورومارکتینگ: ابزارها و کاربردها
لوحفشرده (DVD) بازاریابی سیاسی و تبلیغات نوین انتخاباتی:
همکارانم برای تکمیل این گفتگوها، دست به ابتکاری دیگر زدند. حاصل، 17 فیلم از بزرگان سیاسی جهان شد که به صراحت از منظر تبلیغات سیاسی و بازاریابی سیاسی، رؤسایجمهور امریکا را نقد میکردند. این بزرگان بازاریاب را میشناسید نظیر: فیلیپکاتلر، پدر بازاریابی نوین/ مارتین لیندستروم، پیشتاز مطالعات نورومارکتینگ/ لوراریس، متفکر برندینگ/ رابرت چیالدینی، استاد صاحبنام روانشناسی اجتماعی و نامآور اقناع/ و... فیلمها به زبان انگلیسی است با ترجمه و زیرنویس فارسی، قابل خرید برای عموم. توضیحات بیشتر را در صفحات 32 و 33 این نشریه بخوانید.
اخبار بازاریابی ایران وجهان، معرفی 13 کتاب تازه تألیف و ترجمهای بازاریابی در ایران، گزارش ویژهی فرش قرمز برندها برای اسکار، معرفی بزرگان بازار و دانشگاه، بازاریابیحسی، تأثیر تبلیغات بر روی فروش بیمه، معرفی تازهترین شمارهی مجلهی بازاریابی بانکیBank Marketing)).
همکاران این شماره: دکترعبدالحمید ابراهیمی، دکتر محمود محمدیان، دکتر محمود دهقانطزرجانی، دکتر محمدقلیمیناوند، دکتر آرام طاعتی، جعفر شمسی، احمدقلیشلی، محمدرضا حسنزادهجوانیان، محسن احمدی، مرتضی امیرعباسی، مریم عبدلی، مریم حسنزادهجوانیان، حسینعلیسلطانی، علیرضا محمدپور فرخی، سیداحسان گلپرور، فاطمه رستمیراد.
با تشکر از: دکترمسعودحیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر بهرام خیری، دکتر محمد طالقانی، دکتر ابراهیم چیرانی، دکتر شهرام گیلانینیا، دکتر آذر کفاشپور، دکتر کامبیز حیدرزاده، مهندس امیر توفیقی، دکتر محمدابراهیم محجوب، دکتر رضا اکبریاصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر قلی پورسلیمانی، دکتر غلامرضا خاکی.
با تشکر از: مرکز مطالعات بازاریابی ایران، دپارتمان نورومارکتینگ
با تشکر از ناشران بازاریابی: مهربان نشر، دفتر پژوهشهای فرهنگی، آترا، رسا، سازمان مدیریت صنعتی، امیران، بهمن برنا، سیته، کتاب ارجمند، چاپ و نشر بازرگانی، فوژان، بازاریابی.
برای اطلاعات بیشتر و خرید و اشتراک نشریه میتوانید با شماره تلفنهای: 71 و 66408251 تماس بگیرید.
www.marketingshop.ir