چگونه مدیری دوست داشتنی باشیم
به راستی چه رازی در محبوبیت افرادی چون جک ولش، استیو جابز، جف بزوس،.... نهفته است. محبوب بودن و خوشنامی شالودههای یک برند شخصی معتبر هستند.
حال سؤال اینجاست که چگونه میتوان در محیط کار مدیر و رهبری دوست داشتنی بود؟ پاسخ به این سؤال را یکی از نویسندگان کتابهای پرفروش انتشارات نیویورک تایمز در کتاب اخیر خود با عنوان "کسبوکار دوست داشتنی"(Likeable Business) داده است. دیو کرپن در این کتاب در پی یافتن مهرهی مار رهبران و مدیران محبوب سازمانهای موفق است. کرپن برای یافتن پاسخ، تحقیقات و مصاحبههای مفصّلی را با برخی از موفقترین و محبوبترین رهبران کسبوکار صورت داده است.
آنچه در پی میخوانیم خلاصهای از مهمترین یافتههای او و دستورالعملی برای کسب محبوبیت در سازمان است:
1- گوش شنوا داشته باشیم
"وقتی مردم حرف میزنند، سراپا گوش شوید. اغلب مردم گوش شنوا ندارند"- ارنست همینگوی
شنیدن، شالودهی روابط سازنده است. رهبران سازمانی محبوب به این اصل اعتقاد دارند که خداوند به آنها یک زبان و دو گوش داده، بنابراین به خوبی پذیرای نظرات موافق و مخالف هستند. گوش آنها کاملا نسبت به نجوای رقبا، مشتریان، همکاران، و سهامداران تیز و حساس است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.
سبز باشید