وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درس‌های مشتری‌مداری از انیمیشن سینمایی در جست‌وجوی نمو 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درس‌های مشتری‌مداری از انیمیشن سینمایی در جست‌وجوی نمو

انیمشن پا پویانمایی از ساختارهای بسیار جذاب و همه‌پسند سینمایی است، که طیف مخاطبان آن علاوه برکودکان شامل بزرگسالان نیز می‌شود. انیمیشن سینمایی در جست‌وجوی نمو یکی از10 فیلم برتر جهان در سبک پویانمایی است، که توانست جایزه‌ی اسکار سال 2003 را از آن خود سازد.
 داستانی این انیمشن در مورد یک دلقک ماهی به نام مرلین است که پسر کوچکی به نام نمو دارد. مرلین تمام اعضای خانواده خود را در حادثه‌ای از دست داده ، و به همین دلیل همواره نگران سلامتی یگانه فرزند خود است. او تمام سعی خود را می‌کند تا آسیبی متوجه نمو نباشد. زندگی آرام و بی‌حاشیه نمو و پدرش ادامه پیدا می‌کند،تا آن که بالاخره نمو در اقیانوس بی‌کران گم می‌شود و پدرش می‌کوشد تا به کمک ماهی دیگری به نام دوری به جستجوی نمو بپردازد.
ساده‌ترین داستانها و حتی داستان‌های کودکانه ‌گاه آموزه‌هایی بزرگ دارند، که می‌توان به کمک این آموخته‌ها به ارتقای وضعیت موجود کسب و کار خود کمک شایان توجهی کرد. الکس‌ هیساکا، نویسنده‌ی سلیزفورس، در یادداشت اخیر خود سفری به اعماق دریا می‌کند و با بیان آموخته‌هایش داستانی مهیج را رقم می‌زند. در ادامه مطلب ترجمه‌ای از این یادداشت، تقدیم همراهان عزیز می‌شود.


1.    مشتریان خود را نادیده نگیریم
نمو در همان ابتدی داستان، در تور یک غواص شکارچی ماهیان زینتی به دام می‌افتد و به آکواریوم یک دندانپزشک منتقل می‌شود. نمو در خانه جدید و محقر خود، با تعدادی ماهی اسیر و رئیس سرسخت آنها، گیل آشنا می‌شود. این آکواریوم در مقایسه با اقیانوس و محل زندگی نمو، قطره‌ای بیش نیست و  بچه ماهی از فرط درماندگی به سختی شنا می‌کند و مدام به در و دیوارهای شیشه‌ای آکواریوم برخورد می‌کند. نمو که از این وضعیت خسته شده است، از گیل می‌پرسد که تابحال چند بار تلاش کرده تا از این قفس شیشه‌ای فرار کند؟ گیل به او پاسخ می‌دهد که" ماهی‌ها قرار نبود اسیر تنگ باشند." به همین ترتیب مشتریان ما نیز انتظار دارند کسی به حرف آنها گوش داده و مشکلاتشان را حل کند. اما اگر مشتریان خود را نادیده بگیریم و روی درخواست‌هایشان سرپوش بگذاریم، آنها از ما فرار خواهند کرد و به رقیبی پناهنده خواهند شد که ایشان را در تنگنا قرار ندهد. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که بالغ بر90درصد از مشتریان به دلیل تجربه ناخوشایند خود از دریافت خدمات، عطای یک شرکت را به لقایش بخشیده‌اند. در این میان، بیش از نیمی هم اعتقاد دارند که ناکامی شرکت‌ها در حل مسائلشان در وقت مقتضی، دلیل مراجعه آنها به رقبا بوده است. چنانچه می‌خواهیم روابط و مناسباتی بلند مدت با مشتریان خود برقرارکنیم، می‌بایست زمان کافی برای مدیریت مشتریان ناخشنود اختصاص دهیم و از هیچ کوششی برای جبران کاستی‌ها و نواقص دریغ نورزیم. این کار ارزش متقابل زیادی را تولید می‌کند.

2.    مشتری دوست ما است نه غذای ما
یک ماهی آبی رنگ و مهربان  اما کم حافظه  به نام دوری وقتی متوجه می‌شود که نمو گمشده است، به پدر او پیشنهاد می‌کند که برای پیدا کردن نمو به او کمک کند. اما متاسفانه دوری تنها چند ثانیه حافظه دارد و به سرعت گفته‌های خود را فراموش می‌کند.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.