بازاریابی رو به درون
اگر شما یک کارشناس بازاریابی هستید و چند سالی است که در این حوزه مطالعه دارید، احتمالاً با عبارت "بازاریابی رو به درون" (Inbound Marketing) روبهرو شدهاید. مطمئناً از این به بعد هم بیشتر خواهید شنید. پس اگر هنوز به دنبال کشف معنای آن نبودهاید، توصیه میکنم حتماً این جستار را مطالعه کنید چرا که بازاریابی در آیندهی نزدیک وارد این فاز جدید خود خواهد شد.
مخاطب بازاریابی رو به درون مشتریان بالقوه آماده به خرید ارزیابی شده است و به دنبال اهداف خام و بلاتکلیف نمی گردد.
در بازاریابی سنتی رو به بیرون (Outbound Marketing) تمرکز عمدتاً بر روشهایی رو به بیرون است، مثل تماس با مشتریان احتمالی، انتشار آگهی، شرکت در برنامه های تجاری و از این دست ابزارها، که ایدهی پشت این تکنیکها حاضر شدن در برابر مشتریان احتمالی خام و آماده سازی آنها برای امتحان محصول یا خدمت و نهایتاً خرید است. مشتریان بالقوه ای که هنوز تمایلی نسبت به محصول ما نشان نداده اند.
بازی با اعداد از اصول این رویکرد پرزحمت است. شما باید تا حد امکان تعداد بیشتری از افراد را مخاطب قرار بدهید تا اینکه بالاخره یک نفر از آنها تمایل خود را به محصول نشان دهد و اقدام به خرید نماید. این رویکرد عموماً گران است و از بهروری کمی برخوردار است چرا که هدف شما تعداد بسیار زیادی از افراد هستند که شاید اکثر آنها هیچ علاقه ای به کسب وکار شما نداشته باشند.
اما امروزه با توجه به تمرکزی که بر پایداری منابع و صرفه جویی در زمان و سرمایه وجود دارد، بازاریابان به دنبال راههایی هستند که دستیابی آنها را به مشتریان بالقوه و مستعد خرید، ارزانتر و آسانتر سازد. از این رو گمان می رود که بازاریابی رو به درون به مرور جای خود را در بین بازاریابان باز کند. اساس این رویکرد، جلب نظر مشتریان بالقوه است. یعنی به جای اینکه به دنبال مشتری باشیم، در پی راحت تر دیده شدن و پیدا شدن باشیم تا مشتری به دنبال ما بیاید. از ابزارهای این روش وبلاگ نویسی، تعامل در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی در نتایج موتور جستجو (SEO) و وبینارها یا سایر انواع بازاریابی محتوایی است. برای درک بهتر می توانید این تکنیک ها را با روش های سنتی مثل تماس با مشتری احتمالی، پست مستقیم یا ایمیل، تبلیغات تلویزیونی و توزیع آگهی مقایسه کنید.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
سبز باشید