وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تبدیل اطلاعات مشتری به نوآوری

این متن ترجمه‌ای است از www.Hbr.org

 این پارودوکس عصر اطلاعات است، انبوهی از اطلاعات که هر روز سرمان خراب می‌شود و پرده‌ای مقابل بینش درست ما می‌کشد. اطلاعات باید موجب نوآوری گردد، اما این امر به شرطی محقق می‌گردد که راهبردی برای گردآوری و استفاده از این اطلاعات و داده ها وجود داشته باشد.

 شرکت‌های فکور و دارای اندیشه اطلاعات مشتریان خود را از طریق سه مرحله گردآوری می‌کنند. نوآوری و ابتکار با کشف و شهود آغاز می‌شود. یعنی زمانی که یک نوآور با موشکافی متوجه وجود مسأله و مشکلی حائز اهمیت می‌شود که نیاز است تا این مشکل به نوعی مرتفع گردد . در این بخش از فرآیند ضروری است تا میزان حداقلی از اطلاعات موجود باشد.

 

در حالیکه شرکت‌ها بیش از پیش از تجزیه و تحلیل‌های مفصل برای انجام درست قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، و ارتقای عملکرد محصول بهره‌ می‌برند، اما هنگامی که بحث سر یافتن ایده‌های بزرگ بعدی می‌شود این تحلیل‌ها کار چندانی از پیش نمی‌برند. به علاوه تنها اطلاعات و داده‌های قدیمی و مربوط به گذشته موجود است- کشف فرصت‌های بکر و مشتری است که او به سادگی قادر به بیان آن نیست.

معمولاً مصرف‌کنندگان به هنگام گزارش چیزهایی که در حال حاضر می‌خواهند یا کارهایی که الان مشغول به انجامش هستند، و به همین ترتیب چیزهایی که ممکن است روزی بخواهند یا کارهایی که ممکن است درآینده انجام دهند خیلی خوب عمل نمی‌کنند.

 

شرکت معظم پراکتر و اندگمبل، به اختصار P&G، شهرت خود را مرهون تعهد عمیق خود به این قبیل رویکردهای مردم شناسانه و شناخت عادات و روحیات آنها است. برای مثال اویل سال2000 میلادی بود که P&G به بررسی عادات شست‌وشوی مصرف‌کنندگان هندی پرداخت که با دست رخت‌شویی می‌کردند. در نگاه اول این کشور به نظر محل معقولی برای توسعه بازار نمی‌آید، چرا که بعید است که این مصرف‌کنندگان که با دست لباس می‌شویند اقدام به خرید پودرهای مخصوص ماشین‌های لباس‌شویی کنند. اما از انجا که کسانی که به صورت دستی لباس می‌شستند، 80% کل بازار خانگی شست‌وشوی لباس خود اختصاص می‌دادند، لذا این بازاری نبود که به این راحتی‌ها بتوان نادیده‌اش گرفت. بازاری به این حجم و اندازه بسیار اغوا کننده است. P&G دریافت که بسیاری از این مصرف‌کنندگان برای شست‌وشوی دستی لباس از پودرهای ماشین لباسشویی شیمیایی استفاده می‌کنند چرا که این پودرها خاصیت تمیزکنندگی بالاتری دارند. گرچه، فرمولاسیون شیمیای این پودرها مناسب و هماهنگ با پوست دست نیست و ممکن است موجب ایجاد سوختگی یا ساییدگی پوست دست شود.

 

این جا بود که نوآوران وارد عمل شدند تا راه چاره‌ای برای این مشکل بیابند. راه حل P&G درهند محصولی با عنوان Tide Naturals بود ، فرمولاسیون ویژه‌ای که به شما اجازه می‌دهد به خوبی پودرهای ماشین لباسشویی با آن تمیزکاری کنید، و ضمناً اثرات جانبی این قبیل پودرها را هم با خود به بار نمی‌آورند.

 

 

 ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون مدیریت و رهبری در کسب و کار " بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.