وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آموزه های "هنر جنگ": هنر بازاریابی حسی- تجربی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آموزه های "هنر جنگ": هنر بازاریابی حسی- تجربی

"هنر جنگ" یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌ها در زمینه استراتژی نظامی در جهان است. نویسنده این کتاب یعنی سان‌ تزو، یکی از اولین نظریه‌پردازان در روابط بین‌المللی است. هنر جنگ، یک رساله‌ی نظامی چینی است که در طول 6 قرن قبل از میلاد نوشته شده است، و کتاب مذکور متشکل از 13 فصل است که هر کدام به یک جنبه از جنگ اختصاص داده شده  و تا مدت‌ها به عنوان رساله‌ای استراتژیک مورد تحسین بوده است.

 

 سان تزو در جایی در کتاب خود، هنر جنگ می‌نویسد: استراتژی بدون تاکتیک کُندترین مسیر برای کسب پیروزی است. تاکتیک بدون استراتژی نیز صدای شیپور قبل از شکست است. این گفته در مورد هرگونه برنامه‌ی بازاریابی حسی تجربی نیز صادق است. اگر بنای موفقیت دارید، باید راهبرد و یک استراتژی ایجاد و در مسیر آن قدم بردارید.

افراد برداشتهای مختلفی از مقوله‌ی استراتژی دارند. برای برخی، استراتژی به معنای فعالیتهایی است که با هدف مشارکت مخاطب مورد نظر در آن طرح‌ریزی شده است. برای دیگران، استراتژی در محیط آنلاین به برند حیات می‌بخشد، برای بعضی هم استراتژی به معنای شرکت در رویدادهای واقعی و یا فعالیتهای دیجیتال است. همه اینها قبول اما ما سخنِ به نسبت تازه‌تری برای شما داریم.

 

ایجاد یا اتخاذ یک چارچوب استراتژیک متناسب با نیاز تجربه یا برنامه‌ی شما نقطه‌ی خوبی برای آغاز است. در اینجا به بررسی چند راهکار و ترفند برای ایجاد یک چارچوب استراتژیک می‌پردازیم که شما را در صف‌آرایی درست مقابل نیروهای رقیب و حرکت به سمت پیروزی کمک می‌کند:

 

1-    تمامی اهداف خود را به روشنی تصریح و اولویت‌بندی کنید

 

سعی دارید با برنامه بازاریابی تجربی/ میدانی خود به چه چیزی برسید؟ اگر هدف به رسیدن به یک چیز باشد، آن یک چیز چه باید باشد؟ فرماندهان بسیاری در کاری که ما می‌کنیم حاضر هستند و به همین دلیل نظرات فراوانی راجع به چیستی و نوع اهداف وجود دارد. سعی کنید تا حتی‌المقدور روی تعداد هر چه کمتر اهداف به توافق برسید.

 

چکش‌کاری کردن فهرست اهداف و رساندن آن به حداکثر تا 3 مورد به شما در پیشروی درست نیروهایتان به سمت اهداف اطمینان خاطر می‌دهد.

 

2-    در مورد خط‌کش اندازه‌گیری میزان توفیق کار خود فکر کنید

 

حال که اهدافتان را تعیین کرده‌اید، درک چگونگی و زمان نایل شدن به آنها حائز اهمیت خواهد بود. یک استراتژی اندازه‌گیری ایجاد کنید که به شما در سنجش میزان پیشرفت‌تان به سمت اهدافتان کمک کند. قبل از آغاز برنامه‌ی حسی تجربی مطمئن شوید که همه‌ی نیروهایتان در جهت برنامه حرکت می‌کنند و روی دستورات و میزان پیشرفت توافق دارند.

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.

 

 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.