وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آزمون مدیریت زمان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آزمون مدیریت زمان

در کتاب "چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای شخصی در کسب‌و‌کار" نقل قولی از پیتر دراکر، پدر علم نوین مدیریت در خصوص اهمیت مدیریت زمان می‌خوانیم. دراکر اعتقاد دارد که اگر فردی در زمینه‌ی برنامه‌ریزی زمان خود ناتوان باشد، هیچ چیز دیگری را نیز نمی‌تواند اداره کند. مدیریت زمان در یک تعریف ساده، عبارت است از "انجام نخست کار نخست"؛  به این معنا که کارهای مهم‌تر و بااهمیت‌تر را در اولویت اجراهایمان قرار دهیم. به نظر می‌رسد که زمان در اختیار، هیچ‌گاه کافی نباشد، چرا که در بسیاری اوقات انبوهی از کارها به دلیل کمبود زمان به وقت دیگری موکول می‌شوند. مدیریت زمان، شامل ابزارهای متعددی است که می‌توانند در تقویت این مهارت کلیدی سودمند باشد. به همین سبب آزمونی که در ادامه می‌بینیم می‌کوشد تا با بهره‌گیری از شاخص‌ها و ابزارهای مدیریت زمان،  مهارت شما در مدیریت زمان را محک بزند.

 

نتایج این آزمون و تفسیر آن، ضمن روشن کردن نقاط ضعف، تعدادی از ابزارهای مهم مدیریت زمان را تشریح کند که این امر می‌تواند به بهره‌وری بیشینه در کار بیانجامد.

 

  مهارتهای مدیریت زمان خود را بسنجید

 

سوالات 15گانه آزمون مدیریت زمان

هرگز

به ندرت

گاهی

اغلب

همیشه

1- آیا وظایفی را که در طول روز انجام می‌دهید، پراهمیت‌ترین و نیز اولویت‌دارترین کارهایتان است؟

 

 

 

 

 

2- آیا کار را در دقیقه 90 پایان می‌دهید و گاهی تقاضای وقت اضافه می‌کنید؟

 

 

 

 

 

3- آیا زمانی را برای برنامه‌ریزی و زمانبندی کنار می‌گذارید؟

 

 

 

 

 

4- آیا ‌‌می‌دانید که چقدر زمان صرف کارهای مختلف می‌کنید؟

 

 

 

 

 

5- چقدر درکارتان وقفه می‌افتد؟

 

 

 

 

 

6- آیا برای تصمیم‌گیری در خصوص فعالیتهایتان هدف‌گذاری می‌کنید؟

 

 

 

 

 

7- آیا در برنامه‌ریزی خود زمانی را به امور پیش‌بینی نشده اختصاص می‌دهید؟

 

 

 

 

 

8- آیا در خصوص ارزش مواردی که روی آن کار می‌کنید (اعم از کم‌ارزش، ارزش متوسط و پرارزش) مطلع هستید؟

 

 

 

 

 

9- آیا زمانی که کاری جدید به شما محول می‌شود، آن را به منظور شناسایی اهمیت و میزان اولویت تحلیل می‌کنید؟

 

 

 

 

 

10-آیا در خصوص مهلت اتمام یا تعهدات خود احساس تنش و فشار می‌کنید؟

 

 

 

 

 

11- آیا عوامل حواس پرتی‌زا اغلب شما را  از انجام امور مهم و حیاتی باز می‌دارند؟

 

 

 

 

 

12- آیا برای انجام امور محوله به خود، ناگزیر می‌شوید برای اتمام کار، آنها را با خود به منزل ببرید؟

 

 

 

 

 

13- آیا فهرست کارهایی که باید انجام دهید و یا برنامه عملیاتی خود را اولویت‌بندی می‌کنید؟

 

 

 

 

 

14- آیا مرتباً اولویت‌های خود را با رئیس‌تان تنظیم می‌کنید؟

 

 

 

 

 

15- آیا قبل از پذیرش یک کار، نسبت به ارزیابی هزینه- منفعت انجام آن کار به نسبت زمانی که صرف آن می‌کنید اقدام می‌کنید؟

 

 

 

 

 

 

 

مجموع نمرات:

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.