معماری اقناع
همانطور که کلمه کلیدی در علم اقتصاد، کمیابی است و کلمه کلیدی در علم بازاریابی، رقابت است، کلمه کلیدی در علم ارتباطات هم اقناع میباشد. و برای توفیق در اقناعسازی مخاطب هدف نیاز داریم در خصوص معماری اقناع گامهای ارزشمندی بر داریم.
اما معماری اقناع چیست؟
اگر تولیدکنندهی پوشاک هستید یا قطعات پیچیدهی تلسکوپ تولید میکنید، اگر شکلات تولید میکنید یا سیستمهای پرتاب موشک، در هر حالتی حیات و بقای کسبوکار شما بستگی به رضایت مصرف کننده دارد. نیاز مشتریان همواره ماهیت کسبوکارهای موفق را تعریف کرده است. به همین دلیل فهمیدن این نکته کار سختی نیست که اگر میخواهیم کسبوکار موفقی داشته باشیم باید به مصرف کننده کمک کنیم به اهدافش برسد و دائم در سهولت کار مشتریان برنامهریزی و عمل کنیم. به نظر من یکی از مهمترین وظایف علم و هنر بازاریابی ، سهولت ایجاد کردن در تمام فرآیندها برای مشتری است.
به همین دلیل است که میگوئیم پیدایش پدیدهای به نام اینترنت مسیر جدیدی را به روی صاحبان کسبوکار گشوده است تا فعالیتهای بازاریابی خود را از این کانال به مصرفکننده عرضه کنند. با این وجود این واقعیت هنوز هم پا برجاست که انجام کسبوکار بدون مشتری غیر ممکن است.
گسترش دنیای مجازی این امکان و البته نیاز را به وجود آورد که کسبوکارها فعالیتهای خود را به لحاظ تکنولوژیک تجهیز کنند. تلفیق و مدیریت کسبوکار و تکنولوژی کار بسیار سختی است و همانطور که میبینیم امروزه خیلی از سایتها قادر نیستند با ایجاد فرایندهای ترغیبی نرخ بازگشت بازدیدکنندگان و در نتیجه بازگشت سرمایه(ROI) خود را بالا ببرند. ارتباط تنگاتنگی که میان فرایندهای ترغیبی و بازگشت سرمایه وجود دارد زمینهساز پیدایش حوزهای به نام معماری اقناع شد. معماری اقناع «خلق هدفمند یک فرایند ترغیب کننده» است. معماری اقناع محور هر کمپین یا استراتژی بازاریابی است. حال میخواهد این ارتباطات حضوری ، آنلاین و ... باشد.
فرض کنید برای رستورانی قبل از اینکه ساخته شود تبلیغات وسیعی انجام میدهید. افراد زیادی به آدرس رستوران شما مراجعه میکنند ولی با یک زمین خالی روبرو میشوند. به نظر شما آیا این کار معنادار است؟ سایتها هم چنین حالتی دارند. ممکن است شما تبلیغات زیادی برای سایت خود انجام دهید و روزانه هزاران نفر به سایت شما سر بزنند اما وقتی نمیتوانید حتی درصد کمی از آن هزار نفر را دوباره به سایت خود بازگردانید همان کاری را کردهاید که مسئولین آن رستوران انجام دادهاند.
معماری اقناع این امکان را به شما میدهد که :
- ابعاد روانی و شخصیتی مخاطبین خود را بشناسید.
- سناریوهایی طراحی کنید که هم به نیاز مشتری برای خرید و هم به نیاز شما برای فروش پاسخ دهند.
- زبان لازم برای اول بودن در نتایج موتورهای جستجو را پیدا کنید.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای مشتری نوازی" بخوانید.
سبز باشید