نانومارکتینگ
نانو پیشوندی به معنای یک میلیاردم یا 10 به توان 9- میباشد. واژهی نانو مشتق از کلمهای یونانی به معنای کوتوله است. از نانو برای بیان مقادیر بسیار کوچک استفاده میشود . این واحد اندازهگیری در سال 1960 به رسمیت شناخته شد. اما چه ارتباطی میان نانو و بازاریابی وجود دارد و منظور از نانومارکتینگ یا همان بازاریابی نانو چیست؟
در ابتدا لازم میدانم اشاره کنم که همانطور که ملاحظه میکنید در بالا نانو را تعریف کردم نه تکنولوژی نانو. هدفم از این کار این بود که نشان دهم برخلاف تصوری که وجود دارد نانومارکتینگ و نانوتکنولوژی ارتباطی به یکدیگر ندارند. برخی با شنیدن نانومارکتینگ تصور میکنند منظور بازاریابی برای محصولاتی است که با استفاده از تکنولوژی نانو تولید شدهاند، در صورتیکه بازاریابی برای این دسته از محصولات تابع قوانین و اصول بازاریابی برای سایر محصولات است تنها با این تفاوت که باید ابتدا فرهنگ استفاده از محصولات تولید شده به روش نانو را به وجود آورد و مزایای این محصولات را به مصرفکنندگان یادآور شد. بنابراین استفاده از نانو و ترکیب آن با مارکتینگ به قصد نشان دادن کوچک و محدود بودن گروه هدف در این شاخه از بازاریابی است.
کارشناسان معانی متعددی برای نانومارکتینگ ذکر کردهاند اما به نظر میرسد بهترین تعریف برای بازاریابی نانو این تعریف باشد: یافتن کوچکترین دستهی ممکن ار مخاطبان هدف و به وجود آوردن کوچکترین شبکهها برای سنجش سودآور بودن بازار.
اگر بازاریابی برای این دستهی کوچک موفق بود و با بازگشت مالی همراه بود، بازاریاب دامنهی فعالیت خود را گسترش میدهد و دستههای بزرگتری از افراد را هدف میگیرد.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
سبز باشید