یادداشت اینجانب برای مجله توسعه مهندسی بازار شماره 25
استادان بازاريابي ايران
دكتر محمد حقيقي، دكتر وحيد ناصحيفر، دكتر محمدعلي عبدالوند در ميزگرد "بازاريابي صنعتي" حضور يافتند. هر سه استاد ارجمند بازاريابي، داراي تأليف يا ترجمهاي در حوزهي بازاريابي صنعتي هستند، افزون بر آن، تدريس و مشاوره در همين حوزه، يعني "بازاريابي صنعتي" در كارنامهي آنها قابل توجه است.
گفتگو با مهندس محمدرضا شعبانعلي، مؤلف كتاب "اصول مذاكره"، ساير گفتگوهايي است كه با استادان بازاريابي ايران در اين شماره ميخوانيد. "مذاكره با شيطان" عنوان گفتگو با مهندس شعبانعلي است. گفتگو با استاد سينا قربانلو، مترجم كتاب پرورش نبوغ بازاريابي دربارهي ديدگاههاي درخشان پيتر فيسك، فيزيكدان اتمي است كه با ذهني پويا و منسجم، حرفهاي تازهاي دربارهي "بازاريابي" دارد.
استادان بازاريابي جهان
پروفسور ديويدآكر، و آل ريس، دو بازارياب برجستهي جهاني در حوزهي برند هستند كه در اين شماره، توسعه مهندسي بازار با آنها گفتگوي اختصاصي دارد.
چرايي گفتگو با ديويد آكر، و آل ريس
ديويد آكر، بتازگي در وبلاگ "هاروارد بيزينس ريويو"، مخالفت خود را با ديدگاه آل ريس آشكار كرد. براي اطلاع از دلايل هر يك از اين بزرگان بازاريابي، با هر دو گفتگو كرديم. خوشبختانه در پي اين گفتگو، مجال آن پديد آمد تا از هر يك دربارهي موضوعات متنوع ديگري بپرسيم نظير توصيههاي آكر و ريس دربارهي استادان جوان بازاريابي ايران، نظر آنها دربارهي مجله "توسعه مهندسي بازار" و...
خوب است بدانيد هم "آكر" و هم "ريس" هر دو دختراني دارند كه در حوزهي بازاريابي و برندينگ در زمرهي سرآمدان بازاريابي جهان هستند.
لورا ريس و كتاب "چكش بصري"
پروندهي آل ريس با كتاب جديد دخترش يعني لورا ريس تكميل شد. لورا ريس، از بازاريابان پرهياهو و فعال حوزهي برندينگ، بتازگي علم مخالفت را با پدرش، آل ريس، و همكار ديرينهي وي يعني جك تروت، برداشته است. انتشار كتاب "چكش بصري" سبب شد تا آل ريس(پدر)، نخست با همكار قديمياش، موضع يكسان داشته باشد. اما با اين كتاب، پدر نيز متقاعد شد كه تئوري فرزندش (لورا) از استحكام بالاتري برخوردار است. حاصل آنكه، به اردوگاه دختر پيوست. پيشگفتاري نيز براي كتاب دخترش نوشت تا اثبات كند كه ديدگاه پيشيناش نادرست بوده است.
نقد فيليپ كاتلر و بازاريابي3
كاتلر، پدر بازاريابي جديد، و برجستهترين بازارياب جهاني، در اين شماره از منظر روانشناختي، و زبانشناختي نقد شده است
به قياس گفتهي ارسطو، افلاطون برايم عزيز است، اما حقيقت برايم از او هم عزيزتر است، نويسنده بر پايهي تئوريهاي متعدد، هم شخصيت و هم ديدگاههاي كاتلر را در ماركتينگتري (Marketing 3.0) بررسي كرده است. جالب آنكه، كاتلر نيز به صراحت در سمينارها وگفتههايش به جوانان در حوزهي بازاريابي توصيه ميكند: "به چارچوبهاي بازاريابي حمله كنيد" و اين منش و رفتار دانشمندان و خردورزان است كه "آزاد انديشي" را بيش از "اطاعت محض" عزيز ميشمارند.
مجموعه فيلمهاي "هر آنچه ميخواهيد دربارهي فروش بدانيد"
"آموزشگاه بازارسازان" در آغاز كار، دو لوح فشرده (DVD) حاوي 16 فيلم از زبدگان فروش و مربيان "پرورش نيروهاي فروش" تهيه كرده است كه به زبان انگليسي اما با زيرنويس فارسي تهيه و توليد شده است. مخاطب اين فيلمها نيز فروشندگان حرفهاي و ويزيتورها هستند. گزيده محتواي فيلمها را در نشريه بخوانيد. اما براي تماشاي فيلمها با شماره تلفنهاي "فروشگاه انتشارات بازاريابي" 71 و 66408251 تماس بگيريد. هر لوح فشرده (DVD) تنها با پرداخت 3500 تومان قابل خريداري است.
فيلم امي ادموندسون، از دانشگاه هاروارد با "آموزش بازاريابي"
از سالها پيش، با انتشار هر شماره، يك فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد تقديم مشتركان مجله (توسعه مهندسي بازار) ميشد. البته سايرين نيز با پرداخت 1000 تومان فيلمها را خريداري ميكردند. اين بار امي ادموندسون، استاد دانشگاه هاروارد، يك ديدگاه جديد را تبيين كرده است. خلاصهي نظر او اين است: آيا دوست داريد در بازاريابي موفق شويد، پس سريعتر از رقبا شكست بخوريد! اين فيلم همچون ساير فيلمها به زبان اصلي است با زيرنويس فارسي.
كتابهاي بازاريابي و فروش
صفحات پاياني نشريه، شبيه يك "فروشگاه" يا "كتابفروشي بازاريابي" كار شده است. مديران و اهالي بازاريابي كه علاقهمندند بدانند چه كتابهايي در حوزهي بازاريابي، فروش، تبليغات، مذاكره، خردهفروشي منتشر شده است، كافي است به صفحات پاياني نشريه مراجعه كنند. تازهترين كتابهاي بازاريابي دراينجا معرفي شدهاند.
"توسعه مهندسي بازار" همچنان در صدد است تا پيشنهادها و نظرات مديران بازاريابي و فروش، استادان بازاريابي، دانشجويان بازاريابي و اهالي بازاريابي را به كار بندد تا نشريهاي خواندنيتر تقديم اهالي بازاريابي ايران شود. چشم انتظاريم.
سبز باشيد