بازاریابی ویروسی
استعارهها در زندگی بشر کاربرد فراوانی دارند گاهی با یک استعاره کوتاه حجم قابل توجهی از مطلب به مخاطب هدف منتقل میشود. شاید اساسیترین نقش استعاره در خلاصهسازی است . از آن مهمتر، سبب میشود با این خلاصهسازی، در کسری از ثانیه، در ذهن تصویری داشته باشیم. پس از آن، ذهن میتواند به آسانی، به تجزیه و تحلیل بپردازد. موضوعات را عملیاتی کند. یکی از این استعارهها، بازاریابی ویروسی است. در اینجا از "واژه" به سمت معنا حرکت خواهیم کرد. خواهید گفت چرا؟
میدانیم ویروس با چسبندگی به سلولها و تغییرات ژنتیکی که درآنها ایجاد میکند، سلول مربوطه را به کارخانه ویروسسازی تبدیل میکند.
کار بازاریابان دراین شاخه از بازاریابی مانند گسترش ویروسهای بیماری یا ویروسهای کامپیوتری میباشد. بازاریابی عبارت است از کسب خشنودی مشتری به شیوهای سودآور به طور مستمر بهتر از رقبا با تکیه بر سه کلمه شناسایی، شناساندن و خشنودی.
امروزه ابزارهای اساسی ترویج و ارتباطات برای شناساندن یک بنگاه اقتصادی و برندهای شرکت و محصولات آن، به شش دسته فروش حضوری ، بازاریابی حسی، چاشنیهای فروش ،تبلیغات، بازاریابی مسقیم و روابط عمومی طبقهبندی میشوند. بازاریابی ویروسی را میتوانیم ابزاری از روابط عمومی یا تبلیغات غیر مستقیم بدانیم؛ چون به این طریق ما تلاش میکنیم برای مصرف کنندگان جذابیتی ایجاد کنیم تا آنها خودشان نسبت به اشاعه و شناساندن ما به سایر مصرفکنندگان اقدام کنند.
بازاریابی ویروسی شاخهای از بازاریابی است که در آن با استفاده از پتانسیل موجود در رسانههای اجتماعی مبتنی بر بستر وب برای آگاهی مصرف کنندگان از برند استفاده میشود.
بازاریابی ویروسی میتواند از ابزارهای مختلفی مانند گفتگوهای روزمره، ویدئو کلیپ، کتابهای الکترونیکی ، تصاویر، نرم افزارها ، پیامهای متنی، سرویسهای رایگان، انتشار مقالات، تبادل لینک و ... استفاده کند.
هدف نهایی بازاریابان در بازاریابی ویروسی خلق پیامهای ویروسی است که این پیامها مورد توجه افرادی قرار بگیرند که پتانسیل بالایی در استفاده از رسانههای اجتماعی دارند.برتری این شاخه از بازاریابی نسبت به شاخههای دیگر این است که پیام توسط خود مصرفکنندگان مانند ویروس پخش میشود و فاصله زمانی میان انتشار پیام و دریافت آن توسط مخاطب به طرز قابل توجهی کاهش مییابد.
و جالبتر اینکه این اشاعه ویروسی مانند با هزینه بسیار نازلی برای شرکت همراه است.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای بازاریابی " بخوانید.
سبز باشید