فروش به سایبورگها با بازاریابی فرامدرن
سایبورگ (cyborg) اصطلاحی تازه است و مقصود از آن موجوداتی است که علاوه بر برخورداری از اعضای طبیعی یک جسم، مجهز به ارگانهای کاربردی مصنوعی نیز باشند. این اندامواره مصنوعی میتواند یک چشم مصنوعی و یا حتی یک عینک واقعیت افزوده و یا هر ابزار هوشمند دیگر باشد که به سرعت جایگاهی رفیع را در بازاریابی مدرن بدست میآورند. سایبورگها همواره موجوداتی خیالی و دستمایهی نویسندگان خیالپرداز بودهاند، اما امروزه به لطف پیشرفت فناوری و ورود نسل جدیدی از ابزارهای تکنولوژی، شاهد ظهور روز افزون انسانهای سایبورگی هستیم. کاشت تراشهها و الکترودهایی با عملکردهای متعدد در مغز و یا عینکهای واقعیت افزوده از جمله پیشرفتهای صورت گرفته در این حوزهاند. سایبورگها آمیختهای از فناوری و وجود جسمانی هستند.
امروزه اعتقاد برخی محققین بر این است که اگر حتی فردی دارای یک تلفن همراه هوشمند باشد، او را میتوان در زمرهی سایبورگها به حساب آورد. فناوریهای پوشیدنی از دیگر پروژههای مهیّج سایبورگسازی انسانها به شمار میروند، عینک گوگل (Google) آخرین این نوع فناوریها است و یا لباسهای شرکت الکتریک فاکسی که به افراد اجازه میدهد تا با پوشیدن این لباس به راحتی بتوانند ارتباطات مجازی خود را در رسانههای اجتماعی حفظ کنند.
پروژههای سایبورگسازی همچنان در دوران طفولیت به سر میبرند اما با این حال رشد بسیار سریعی دارند. در چنین شرایطی فضای کسب وکار نیز دستخوش تغییر خواهد شد چرا که در آیندهای نه چندان دور شاهد ظهور طیف تازهای از مصرفکنندگان و مشتریان به نام سایبورگها خواهیم بود.
مصرفکنندگان سایبورگ چه ویژگیهایی دارند ؟
• آنها عمدتاً مصرفکننده اطلاعات هستند و لذا به آنها در زبان انگلیسی با عنوان Insumers (مصرفکنندگان اطلاعات) یاد میشود که اصطلاحی مرکب از دو واژهی Information (به معنای اطلاعات) و consumer (به معنای مصرفکننده) است. از این رو این قبیل مصرفکنندگان اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. آنها قادرند تا به سرعت حجم عظیمی از اطلاعات را فیلتر کنند و به فراخور نیاز خود تصمیماتی هوشمندانهتر بگیرند.
• آنها میتوانند به کمک ابزارهای خود کانالهای ارتباطیشان را به روی پیامهای ناخواسته مسدود کنند. لذا برقراری ارتباط با مصرفکنندگان سایبورگی دشوارتر است.
• در مقابل سایبورگها در مواجهه با پیامهایی که همسوی با منافع و علایقشان باشد پذیرش بالاتری دارند.
ادامه این مطلب را در کتاب "40 گفتار پیرامون ارتقای مهارتهای فروش " بخوانید.
منبع:
اقتباس از مقاله Selling to cyborgs
به نقل از blog.hubspot.com
سبز باشید