توسعه مهندسی بازار، شماره 23، سال پنجم منتشر شد
خداوند را شاکرم که به همت اهالی بازاریابی، استادان بازاریابی، دانشجویان بازاریابی، صاحبنظران و علاقهمندان بازاریابی توانستهایم به سهم خود در غنای فرهنگ مکتوب بازاریابی ایران ایفای نقش کنیم. از دیگر سو انتشارات بازاریابی وظیفه دارد تا به عنوان یک ناشر تخصصی حوزه بازاریابی در بازتاب آرا و افکار مؤلفان و مترجمان بازاریابی ایران کوشا باشد.
دوستانم در توسعه مهندسی بازار همچنان خود را نیازمند آثار عزیزانی میدانند که افکار تازهای دارند؛ عزیزانی که علاقهمندند افکار و آرای خود را در معرض دید و نظر خوانندگان قرار دهند. کافی است به سایت نشریه توسعه مهندسی بازار به نشانی www.marketingmag.ir مراجعه کنید تا با سلیقههای این نشریه در پذیرش مقالات و آثار آشنا شوید. توسعه مهندسی بازار پذیرای مطالبی است که تازگی دارند، با نثر روان نوشته شدهاند، با مثالها و مطالعات موردی در انتقال مفاهیم تدوین شدهاند.از کلی گرایی پرهیز میکنند، در قالب کلیشهها غوطهور نیستند.
روی جلد شماره 23(بهمن و اسفند 1390)
روی جلد این شماره نشریه با عکسی از فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین جهان ، آراسته شده است. 5 تیتر روی جلد این شماره به شرح زیرند:
1- سال 1391؛ کدام استراتژی برای کدام شرکت سودمند است؟
2- کاتلر در مارکتینگتری چه میگوید؟
3- نکات کاربردی در راه اندازی شبکهی توزیع
4- چگونگی افزایش اثر بخشی نامههای فروش
5- المپیک 2012لندن؛ از فرصتیابی برندها تا بازیهای سیاسی
در سرمقاله این شماره، سال 1391؛ کدام استراتژی برای کدام شرکت سودمند است؟ سه استراتژی مشخص شد که در همین سایت بخوانید.
اخبار بازاریابی ایران و جهان
5 خبر در بخش بازاریابی ایران در صفحه 6 نشریه درج شده است. دو خبر عبارتند از:
الف) 10 بلیت ورودی رایگان؛ جایزه سمینار بین المللی بازاریابی کاتلر
ب)شرایط و هزینه ثبتنام سمینار بین المللی بازاریابی کاتلر
25 خبر از شرکتهای گوناگون دنیا درباره بازاریابی، برند، رفتار مصرفکننده، مسئولیت اجتماعی، حامیان ورزش، بازاریابی برای المپیک 2012 بخشی از اخبار بازاریابی جهان است که در این شماره چاپ شده است. از هوندا، آمازون، استارباکس، مک دونالد، سامسونگ، نایک، تسکو، کرفور، ریبوک تا آگهی تلویزیونی لکسوس و پنیر شکلاتی شرکت صنایع غذایی کرافت.
میز گرد" مارکتینگتری"
میزگرد این شماره، کتاب" مارکتینگتری" کاتلر است. دو مترجم ایرانی این کتاب حمیدرضا ایرانی و دکتر کامبیز حیدرزاده در گفتگوی توسعه مهندسی بازار شرکت کردند. من هم به عنوان میزبان خوشامدگوی این دو عزیز بودم و طراح پرسش و پاسخ میزگرد ، و هم در فرصتهایی اظهار نظر و دیدگاههای شخصیام را بیان میکردم، تقابل دیدگاهها در این میزگرد، خواندنی است و بدون تردید بخشی از دانش بازاریابی در اظهار نظرهای متقابل پدید میآید.
تئوریهای بازاریابی
از استادان و دانشجویان در خواست کردم درصورت تمایل برای استفاده از بلیت رایگان برای حضور در سمینار کاتلر، میتوانند آثاری را برای دبیرخانه ارسال کنند. در این شماره مقاله آقای امین اسداللهی، دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، دیدگاههای استیفن براون را معرفی میکند که دیدگاه انتقادی در برابر دیدگاه کاتلر دارد.
تازههای بازاریابی
در این شمار چند اثر به کاتلر و دیدگاههای کاتلر میپردازد. "مدلهای بازاریابی" معرفی کتابی است از کاتلر و همکارانش. در این کتاب ، درباره "رفتار مصرف کننده" و "مدلهای خرید سازمانی" بحث و گفتگو میشود با این توجه که از فرمولهای ریاضی برای انتقال مفاهیم استفاده شده است؛ چیزی که در کتابهای پیشین کاتلر از آن اثری نبود.
بانکها و خدمات مالی
بازاریابی برای بانک و خدمات مالی، مشتریان خاص خود را دارد. این نوع از مشتریان، روانشناسی خاص خود را دارند. با دانستن آن میتوان رفتار مشتریان خدمات مالی و بانکها را پیشبینی کرد. در این شماره، خطای دام تمایل معرفی شده است. همچنین خطای دگرگون پذیری و خطای زیان گریزی تشریح شد تا نشان دهد تا چه اندازه این نوع خطاها، در تعیین رفتار مشتریان خدمات مالی و بانکها مؤثرند.
روانشناسی بازاریابی
درباره جرج الکساندر کلی اطلاعات زیادی در ایران نداریم. کلی روانشناس برجستهای است که در سال 1967 جهان را بدرود میگوید. اما افکار او تازه و درخشان است. بزرگانی نظیر جرالدزالتمن از دانشگاه هاروارد، و کاتلر برجستهترین بازاریاب جهانی افکار او را به خدمت گرفتهاند و درآثار خود استفاده میکنند.
دراین شماره، سازههای برند در روایت مصرف کننده را میخوانید. پژوهش پژوهشگرانی که از دیدگاه کلی استفاده کردهاند و تحقیقات متنوعی را در حوزه بازاریابی اجرا کردهاند را در صفحات متنوع بخوانید.
بازاریابی ورزشی
تا شروع المپیک2012 لندن، فرصتهای زیادی نداریم. کدام برندهای تجاری از این موقعیت بیشترین استفاده را کردند؟
گوگل، مک دونالد، ایسر، پاناسونیک، سامسونگ هر یک در بازیهای المپیک چه نقشی دارند و چه سهمی را برای فعالیت تبلیغاتی خود هزینه و سرمایه گذاری کردهاند؟ پاسخ این پرسش را در این مقاله جستجو کنید.
تکنیکهای بازاریابی
"تکنیکهای بازیگری در بازاریابی" عنوان این شماره نشریه است که از" بازیگری" سود میجوید تا بتواند برای "بازاریاب "توصیههای اجرایی و عملی داشتته باشد.
بازاریابی حسی(مطالعات موردی)
بازیابی حسی در این شماره، 10 کمپین بازاریابی حسی را معرفی و عنوان میکند. نگاه هوشمندانه و خلاق کمپینهای بازاریابی حسی تحسین برانگیز است. برای مثال نایکی از فرصت خوبی استفاده کرده و آن بهرهمندی از زمانی است که مردم در اتوبوسها میتوانند دستگیرهها را بگیرند تا ورزش کنند و آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند.
داستان شرکتها
"فابرکستل؛ کسبوکار خانوادگی 25 ساله" عنوان این شماره نشریه است. فابرکستل، 2 بیلیون مداد در سال تولید میکند. در 8 نسل پیدرپی این کسبوکار خانوادگی تداوم دارد. این یکی از استثناییترین استثناها است. دلیل این تداوم حاصل تعهداتی است که این شرکت برای خود قائل است.
منابع انسانی
نگرش شرکتهای در حال تغییر به بانوان مقالهای است که در منابع انسانی درج شد. در این مقاله میخوانید: با وجود تعهد بالای شرکتها برای پیشرفت شغلی خانمها، چنین به نظر میرسد که این حرکت متوقف مانده است.
توزیع
پیتردراکر، بزرگ آموزگار مدیریت، عبارت درخشانی دارد. او میگوید بزرگترین تغییرات در روشهای تولید و مصرف ایجاد نخواهد شد بلکه ، در کانالهای توزیع اتفاق خواهد افتاد.
خرده فروشی
بررسی و نوع شناسی فروشگاههای خرده فروشی در زمره مقالههای پایانی نشریه توسعه مهندسی بازار است. در این شماره، هر یک از واحدهای خرده فروشی نظیر فروشگاه، سوپر مارکت، بنابر استانداردهای معمول جهانی تعریف شدهاند. به تفکیک نیز وظایف هر یک، امکانات و ظرفیتهای این فروشگاههای خرده فروشی مشخص شده است.
فروش
"چگونگی افزایش اثر بخشی نامههای فروش" عنوان آخرین مقاله نشریه است. "نامههای فروش" باید بتوانند با به کارگیری واژگان و عبارتها، سهم مؤثری در افزایش فروش پدید آورند. خواهید گفت چگونه؟ پاسخ این پرسش را در این مقاله جستجو کنید.
بازار کتاب
"بازار کتاب "حاوی معرفی 11 عنوان کتاب است از ناشران بازاریابی در سرتاسر کشور. این کتابها عبارتند از :
1-روان شناسی رنگها در بازاریابی و فروش
2-تبلیغات شگفت انگیز
3-بازاریابی خدمات بانکی
4-نقشه ذهن مشتری
5-مدیریت بازاریابی جهانی(چاپ چهارم)
6-تحقیق پیشرفته با گروه کانون
7-آموزش اصول سرپرستی و فروش (چاپ بیست و دوم)
8-بازاریابی صنعتی
9-مدیریت ارتباط با مشتریان
10-فرهنگ بازرگانی
11-راهنمای مدیریت مؤسسات کوچک و متوسط
تمامی این کتابها را میتوانید از انتشارات بازاریابی خریداری کنید. یک تماس تلفنی با شماره 71و66408251 بگیرید.
معرفی کتاب
"مدیریت بازاریابی شرکتهای حمل و نقل هوایی" آخرین مقالهای است که در شماره بیستوسوم نشریه توسعه مهندسی بازار درج شده است. در این صفحه، کتابی در حوزه مدیریت و بازاریابی خطوط پروازی معرفی شده است که از سال 2007 تا کنون 7 بار تجدید چاپ شده است.
فیلم آموزش بازاریابی هاروارد
"رهبران آینده را کجا پیدا کنیم" عنوان فیلم آموزش بازاریابی از هاروارد است که با زیرنویس فارسی تهیه و تولید شده است. لینداهیل، استاد دانشکده کسبوکار هاروارد در این فیلم راههای تازهای را برای پیدا کردن رهبران آینده کسبوکار معرفی میکند.
صاحبان آگهی در نشریه توسعه مهندسی بازار
آگهی بانک اقتصاد نوین در پشت جلد این شماره قرار دارد. بانک تجارت در صفحه 3 جلد، سایت تجارت نیوز و فست کلیک در صفحه 2 جلد حضور دارند.
"سال نو مبارک" آگهی استیل البرز است که در صفحه 1 جلد مکرر قرار دارد. سایر آگهیهای حوزه نشر عبارتند از: انتشارات سمت، انتشارت رسا، انتشارت بازاریابی. سایتهای خبری در این شماره شامل عصر ایران، پول نیوز، مدیران آنلاین ، و بخوان دات کام هستند. آگهی نشریاتی که در این شماره درج شده عبارتند از: پیام همشهری، خط خطی، کارآفرین ناب، و روابط عمومی، ماهنامه مدیریت ارتباطات، و ماهنامه صنعت بسته بندی. تیسرا، بنیاد کودک ، زنجیره امید، آگهی ثبتنام سمینار" فیلیپ کاتلر" و فروشگاه بازاریابی سایر آگهیهای توسعه مهندسی بازار در شماره 23 هستند.
همکاران این شماره نشریه توسعه مهندسی بازار
دكتر عبدالحميد ابراهيمي، دكتر محمود محمديان، دكتر كامبيز حيدرزاده، حميدرضا ايراني، دكتر امير سيدي، نيوشا صداقتكيش، امين اسداللهي، محمدرضا حسنزاده جوانيان، علي سليماني بشلي، سميه سادات مكيان، وجيهه طالبي، امير شفقي، اعظم احمدي، الهام حسني، محمد سالاري، ليلا سالاري، مهندس سعيد صمدي، وحيد نثائي، ستيلا باسقي
استادان بازاریابی دانشگاههای کشور و صاحبنظران برجسته بازاریابی
استادانی که همواره با نظرات ، ایدهها و پیشنهادها و حتی تشویق دانشجویان خود در ارسال مقاله سهم مؤثری در ارتقای نشریه داشتهاند، نامشان در صفحه شناسنامه آمده است. این بار از این عزیزان در نشریه تشکر و قدردانی میشود: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر حسين وظيفه دوست، دكتر بهرام خيري، دكتر محمد طالقاني، دكتر ابراهيم چيراني، دكتر شهرام گيلانينيا، دكتر آذر كفاشپور، مهندس امير توفيقي، دكتر محمد ابراهيم محجوب، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر قلي پورسليماني، دكتر فرزين رضايي، دكتر محمد بلوريان تهراني، دكتر حميدرضا عليپور شيرسوار
انتشارات حوزه بازاریابی
ارتقای دانش بازاریابی در ایران به عوامل متعددی از جمله ناشران حوزه بازاریابی وابسته است. در هر شماره ، ناشران حوزه بازاریابی کتابهای خود را ارسال میکنند ودر صفحات پایانی نشریه، این کتابها معرفی میشوند. در شماره بیستوسوم 11 کتاب معرفی شدهاند.
انتشارات بازاريابي: رسا، سيته، دانشگاه تهران، دفتر پژوهشهاي فرهنگي، مبلغان، تورنگ، كلك سيمين، ذهنآويز، مهربان نشر، سمت
درخواست توسعه مهندسی بازار
سال آینده، پیشرو است. در سال 1391 دوست دارید نشریه درباره چه موضوعاتی منتشر شود. آیا میتوانید این نظرات و پیشنهادهای خود را ارسال کنید؟ در انتظار شما و نظرات شما هستیم .
سبز باشید