دلایل عدم رشد بیمه عمر در ایران
ایشان با ارائه آمارهایی از تقاضای بیمه عمر در ایران و ضریب نفوذ آن در مقایسه با دنیا این موضوع را اثبات کردند. اما سخنران دلایل عدم رشد بیمه عمر در ایران را در چهار دسته از عوامل بخشبندی کردندکه عبارتند از:
1-عوامل ساختاری
2-عوامل اقتصادی
3-عوامل فرهنگی و آموزشی
4-عوامل مربوط به شرکتهای بیمه
1-عوامل ساختاری: این عوامل مواردی نظیر مالیات، تأمین اجتماعی، رانت و ... را شامل میشود. که سخنران آن را به سه دسته تقسیم کردند؛
الف) توزیع ناعادلانه درآمد:
ایشان اظهار داشتند 10 درصد ثروتمندترین مردم ایران هفده برابر ده درصد فقیرترین مردم درآمد دارند. در حالیکه این نسبت در ژاپن 5/4 برابر است.
ب) پوشش گسترده تأمین اجتماعی:
هرچند تأمین اجتماعی مورد توجه بسیاری از مردم است ، اما در واقع یک کالای رقیب برای بیمه عمر میباشد.
ج)عدم وجود شرکتهای تخصصی بیمه عمر:
بیمه عمر الزامات خاص خودش را دارد و با سایر حوزههای بیمه متفاوت است . بیمه عمر، بازاریابی و حسابداری خاص خودش را دارد.
2-عوامل اقتصادی:
-یکی از موارد مهم مربوط به عوامل اقتصادی تورم بالا است. تورم ، کشنده تقاضای بیمه عمر است. تورم ، نظام قیمتها را در هم میشکند و در تورم بالا ، عدالت محو میشود. و در این شرایط فساد و دروغ توجیه میشود.
-یکی دیگر از عوامل اقتصادی مانع رشد بیمه عمر در ایران بار تکفل بالا است؛ به طوری که به ازای هر خانواده ،با 9/4 جمعیت روبهروئیم.
-همچنین عدم امکان رقابت بیمه عمر با بورس و بانک است که در مقایسه با آنها جذابیت کمتری برای افراد دارد.
3-عوامل فرهنگی آموزشی:
-یکی از موارد مربوط به عوامل فرهنگی آموزشی، دید کوتاه مدت داشتن در سرمایه گذاری در بین مردم ایران است. درجه ریسک پذیری ما پایین است. علیرغم اینکه تلفات جادهای در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 38 تا 40 نفر است(این رقم در دنیا 14-13 است) ، ولی متأسفانه برنامهریزی برای آینده کمتر وجود دارد. فرهنگ احتیاط و آیندهنگری ضعیف است.
مورد دیگر این است که دانش بیمه در کشور ما پائین است و لازم است در این مورد اقدامات جدیتری صورت گیرد.
4-عوامل مربوط به شرکتهای بیمه:
بازاریابی بیمه عمر به علت تخصصی بودن آن متفاوت با سایر حوزههای بیمه است و از این نظر قوی نیستیم.
عامل دیگر عدم وجود شرکتهای تخصصی بیمه عمر است.
نکته پایانی: سخنران دانشمند، این عنوان(دلایل عدم رشد بیمه در ایران) را با این تأکید جمعبندی کرد که اساس صنعت بیمه ، بازاریابی است و صنعت بیمه بر اساس قانون اعداد بزرگ استوار است.
سبز باشید