سمینار "هفت راز تحول سازمانی" در ساری
توضیحات مفصلی ضروری بود تا به یکی از رازها از هفت راز تحول برسیم. در آغاز توضیحی درباره اهمیت تحول مثبت سازمانی مطرح کردم و برای تشریح آن به دو سؤال زیر پاسخ دادم:
- چرا باید سازمانها تحول مثبت داشته باشند؟
- سازمانهای موج ساز ،موج سوار و اسیر موج چه هستند؟
سپس به تشریح بازارهای دیروز و امروز پرداختم و تفاوت این دو بازار را در قالب اسلایدی به شرح زیر یادآور شدم:
بازارهای دیروز | بازارهای امروز |
انحصاری | رقابتی |
تولید مدار | بازار مدار |
ارتباطات کم | ارتباطات زیاد |
حاکمیت مهندسی | حاکمیت منابع انسانی |
حاکمیت مهندسی | تفاوت مالکیت و مدیریت |
مدیر حاکم بود | مدیر هدایت گر است |
مدیر عقل کل بود | مدیر نیاز به مشاور دارد |
مدیر پاسخگو نبود | مدیر پاسخگوست |
سطح بازی کوچک بود | سطح بازی خیلی بزرگ شده است |
نتیجهای که از این بررسی حاصل شد، یکی "لزوم تغییر در تفکرات بازاریابی" بود و دیگری تبیین "فرصتیابی در تغییرات".
در توضیح این موارد به تعریف سازمانهای شایسته پرداختم و اینکه شرکتها باید تصمیم بگیرند که در کدام زمینه باید سرآمد و پیشتاز باشند. ممکن است در همه زمینهها نتوانیم خوب باشیم؛ قرار نیست که شرکت در تمامی زمینههای حوزه خاص سرآمد باشد. باید تعیین کنیم که در چه حوزهای باید سرآمد باشیم. پس از آن تصمیم بگیریم که در آموختن آنچه نیاز داریم، لحظهای غفلت نورزیم. توصیه من به شرکتها این است که از آنچه نیاز به یاد گرفتن دارید هرگز نگریزید. با تردیدها و ترسهای خود روبهرو شوید. آینده به روی افراد و سازمانهایی بسته خواهد بود که یارای گریز از جاذبه گذشته را ندارند.
“اهمیت زمان در تحول” اصلی اساسی است که یادآور آن شدم. این اصل میگوید بازارها، سریعتر از دانش بازاریابی ما تغییر میکنند. این اصل، مفروضاتی دارد؛ از جمله مفروضات آن این است که بدانیم لازمه تحول، درافتادن با وضع موجود است.
در لابهلای گفتهها و سخنرانیام، اشارهای داشتم به فرمول زندگی. این فرمول، رابطهای چندمرحلهای بین اندیشه و سرنوشت برقرار میکند. بدین صورت که آنچه که در اندیشه افراد میگذرد، نهایتاً سرنوشت آنها را رقم میزند. در توضیحاتم کلمه سرنوشت را به دو واژه "سر" + "نوشت" تقسیم کردم و گفتم که در واقع اندیشههای افراد، یعنی آنچه که در سر آنها نوشته میشود، سرنوشتشان را رقم میزند.
فرمول زندگی بدین شرح است:
خودکارآمدی و انگیزه، موضوع دیگری بود که به آن اشاره کردم و اهمیت داشتن هدف عالی برای بالا رفتن خودکارآمدی را توضیح دادم. جالب است بدانید وقتی مدیر برای کارمندانش هدف بلندپروازانهای تعیین کند، باعث میشود سطح خودکارآمدی در آنها بالاتر رفته و همچنین هدفهای بزرگتری برای کارآیی خود تعیین کنند.
درباره خودکارآمدی و تئوریهای آلبرت بندورا، روانشناس معروف، پیش از این در همین وبلاگ مطالبی نوشتهام.
در مورد اهمیت آیندهنگری، رهبری شایسته، اهمیت کار تیمی، نوع نگرش به سازمان، و مراحل اداره سازمانها در ادوار مختلف نیز توضیحاتی دادم تا نوبت رسید به هفت راز تحول.
نخستین راز، راز "مدیریت" بود. در تشریح این راز، اشارهای داشتم به اینکه کلید بهبود، تغییر تفکر مدیران ارشد است و اینکه مدیران، متولیان فرهنگ سازمان هستند. سپس مروری داشتم بر انواع مدیریت در سازمانهای ایرانی و تفاوتهایی که بین کارآفرین، مدیر، رهبر، و کوچ (مربی) وجود دارد.
در ادامه انواع سطوح مدیریت معرفی شد که شامل مدیریت بر خود، مدیریت بر فرد مقابل، مدیریت بر گروه، و مدیریت بر سازمان میشود و...
راز دوم، راز "بینش یا ذات و جوهره منابع انسانی" است. برای توضیح آن، اشاره ای داشتم به نقش استخدام حرفهای در موفقیت سازمانها، ابعاد مختلف شخصیتی انسانها، هوش هیجانی، اهمیت شناخت تیپهای شخصیتی، و مروری بر انواع تیپهای حرکتی، احساسی، و ذهنی که در مدل اناگرام مطرح میشوند.
در این قسمت پرسش و پاسخی با حاضران داشتم درباره اینکه چه افرادی با چه نوع تیپ شخصیتی، برای چه نوع مشاغلی کاراترند و اینکه هر سازمانی به همه انواع تیپهای شخصیتی نیازمند است.
راز سوم، "آموزش" است. اهمیت آموزش در گذشته و حال، تفاوت آموزش خردسالان با آموزش بزرگسالان، آندروگوژی و پداگوژی، قانون رگهای خالی، دلایل عدم استقبال سازمانها از آموزش، لزوم اهمیت آموزش مدیران ارشد، و... بخشی از مواردی بود که در این بخش به آنها پرداختم.
"مهارت"، عنوان راز چهارم بود. برای شروع توضیح در این بخش، اشارهای داشتم به تفاوتهای آموزش با یادگیری. جالب است بدانید یک نیروی جدید، لازم است 4 تا 28 هفته در دوران آموزش بدو خدمت باشد و در این مدت در خصوص موارد زیر آموزش ببیند:
- شناخت از سازمان و رسالت آن
- شناخت از محیط
- شناخت از رقبا
- شناخت از زنجیره ارزشآفرینی
- شناخت از تکنیکهای ارتباط با مشتری
- شناخت از ارباب رجوع
- تکنیکهای گزارشنویسی
- سایر مهارتهای مورد نیاز
پنجمین راز، "طراحی شغل" است. اهمیت ساختارهای سازمانی و اینکه چرا ساختارهای سازمانی مورد بازنگری قرار می گیرند، مطالبی بود که در شروع، آنها را توضیح دادم.
اشارهای داشتم به اینکه هدف از راهبرد توسعه سازمانی باید تضمین این نکته باشد که یک سازمان موفق و پاسخگو به تحولات محیط داخلی و خارجی، شکل گرفته است و از ظرفیتهای فردی و گروهی اعضای خود حداکثر استفاده را می برد.
سازماندهی مثبت، اهمیت فرایندگرایی، تشریح چگونگی طراحی شغل، و اولویتبندی امور، بخش دیگری از توضیحاتی بود که تکمیلکنندهی راز پنجم بودند. در این بخش اشارهای داشتم به نکات مدیریتی یاد گرفته از زندگی زنبورها که به عنوان یکی از پیوستهای کتاب "مباحث و موضوعات بازاریابی با نگرش بازار ایران" آوردهام.
"بازخورد"، عنوان راز ششم بود؛ در شروع این قسمت پرسشی را عنوان کردم مبنی بر اینکه تبعات بازخورد نگرفتن نیرو از عملکرد خویش چیست؟
سپس توضیحاتی درباره فرم گزارش روزانه و کاربرد آن در سازمانهای نوآور ارائه شد و توجه حاضران را به این موضوع جلب کردم که فرم گزارش روزانه در نصف برگه کاغذ و با زمانی سه دقیقهای از سوی کارمندان قابل آمادهسازی است. ضمن اینکه مطالعه این فرم تنها یک دقیقه از زمان هر روز مدیران را به خود اختصاص میدهد.
گفتنی است سازمانها میتوانند از فرم گزارش روزانه کارمندان برای هموار کردن مسیر انتقال اطلاعات در راستای مدیریت دانش بهره بگیرند.
مزایای ارزشیابی عملکرد، به عنوان جمعبندی راز ششم مطرح شد.
"انگیزش"، عنوان راز پایانی بود. برای شروع صحبتهایم در این بخش اشارهای داشتم به اینکه بیانگیزه بودن کارکنان به علت قصور مدیران و روشهای سازمانی است، نه کارکنان.
پس از آن موضوع احساسات مخالف و موافق تحول را تشریح کردم و با توضیحاتی درباره فرهنگ تشکر، اهمیت لبخند، شادی بهرهور، انگیزه انسان و تحول، فرآیند دیدن – حس کردن- متحول شدن، (این فرایند مهم را در کتاب هشت خوان تحول – انتشارات فرا بخوانید) و ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و تندآموز، بحث را پیش بردم.
مطالبم در مورد 7 راز تحول سازمانی را با توصیههایی به ژنرال سازمان به عنوان جمعبندی، به پایان بردم.
در خاتمه سمینار، از آقای دکتر بلوریان تهرانی که با بزرگواری از ابتدا تا انتهای سمینار در جلسه حضور داشتند، تقاضا کردم در بخش پرسش و پاسخ به اینجانب کمک کنند. پرسشهای خوبی مطرح شد که به اتفاق دکتر بلوریان پاسخ دادیم. آقای دکتر بلوریان تهرانی نیم ساعتی در خصوص سمینار مراقبت از مشتری که در خرداد ماه سال آینده در ساری خواهند داشت، توضیحات خوبی به حاضران دادند.
سبز باشید