وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پیشگفتار کتاب "یادداشتهای معلم بازاریابی" 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پیشگفتار کتاب "یادداشتهای معلم بازاریابی"

 

وقتی کتاب "دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌های معلم بازاریابی" را نوشتم، بازخوردهای بسیار زیادی دیدم که بیشتر به عمق بینش و نظریه‌ی دوقطبی شدن پیترفیسک پی بردم.

 

برای مثال عزیزی گفت که پسر ایشان که دانش‌آموخته‌ی مکانیک است، بعد از مطالعه‌ی این کتاب مسیر زندگی‌اش را عوض کرده و به جوهره‌ی خویش جهت فعالیت در بازاریابی پی برده است و هم‌اکنون انسان موفق و شادی است.

 

یا دانشجویی نوشته بود که خواندن این کتاب جسارت راه‌انداختن کسب‌و‌کاری مستقل را به ایشان داده است و حال از این اقدام بسیار خوشحال است.

 

از این اخبار شعف‌انگیز بسیار شنیده‌ام. اما روزی خدمت یکی از پیشکسوتان و بزرگان بازاریابی ایران بودم، ایشان فرمودند شخصی به ایشان گفته است که برای درگی زود بود که این کتاب را بنویسد؛ به عبارتی "مورچه چیه تا کله‌پاچه‌اش چه باشد".

 

اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که به قول استاد بزرگ و معلم اخلاق‌ام جناب آقای دکتر مرتضی عمادزاده، خداوند همه‌ی ما را از دام حسد محفوظ بدارد.

 

و دومین نکته اینکه آن دوستمان بازار هدف خودش را گم کرده است. چون انسان عاقل که از مورچه سراغ کله‌پاچه را نمی‌گیرد. اگر کله‌پاچه می‌خواهید باید به سراغ گوسفند بروید اما اگر به مورچه نگاه می‌کنید از او درسهای زیر را می‌توان گرفت نظیر:

 

کمال‌طلبی، هدف داشتن، وفاداری به هدف، سختکوشی، پشتکار، نهراسیدن از شکست، آینده‌نگری، و کار تیمی.

 

نکته‌ی سوم اینکه اگر منظورشان این است که منِ مورچه‌ی بازاریابی ایران، ادعای عرضه‌ی کله‌پاچه را دارم، باز هم تصورشان صحیح نیست چون کسی که خود را در بازار ویزیتور و در دانشگاه معلم (و نه استاد) می‌داند که ادعا ندارد.

 

بگذریم، بهتر است عالم عامل عاشق باشیم که کار زیاد داریم و باید ثمرات یافته‌هایمان را به نسل جوان عرضه کنیم تا با دیدن موفقیتهایشان خدا را شکر کنیم و لذت ببریم. و با تلاش برای ارتقای بنگاههای اقتصادی، در داشتن ایرانی آباد، گامهایی محکم برداریم.

 

سالها پیش استاد بزرگ استراتژی ایران آقای دکتر وفا غفاریان که از سروران و دوستان عزیز اینجانب هستند، توصیه‌ای به من کردند؛ ایشان گفتند نوشته‌های پراکنده‌ات در مجلات، وبلاگ، و جاهای مختلف را در قالب کتابی گردآوری کن. چون در این صورت ماندگاری‌شان بیشتر می‌شود و مخاطبان هدف نیز به‌صورت یک مجموعه مطالب را خواهند داشت. با این توصیه‌ی استاد، در این کتاب مطالبی از سایت شخصی خودم همچنین سرمقاله‌‌‌های مجله‌ی "توسعه مهندسی بازار" و موارد مطرح شده در سمینارها، کارگاهها، و دوره‌های آموزشی گردآوری و یکپارچه‌سازی شده‌اند.

 

بعضی نوشته‌ها در سایر جاها مورد بازنگری قرار گرفته و گردآوری شدند.

 

در این نوشته‌ها با عنایت به تغییرات سریع بازارها، تلاش شده است تا با تازه‌هایی آشنا شویم که ما را برای موفقیت در این عرصه مهیاتر سازد و با یافتن یا ساختن مزیت رقابتی، سازمانهای متمایزی داشته باشیم.

 

چون بازارها به‌سرعت تغییر می‌یابند، به‌شدت پیچیده و پیچیده‌تر می‌شوند، و به نظر آشفته‌ترند. از این رو آنچه دیروز برای بازاریابی سودمند بود، امروز به احتمال کم‌اثر و ناکارآمدتر است. آنچه موفقیت ما را با دانش و ابزارهای پیشین در بازاریابی دیروز تضمین می‌کرد، امروز نتیجه‌ای جز ناکامی و شکست نخواهد داشت.

 

چه باید کرد؟!

 

یادگیری و آموختن تازه‌ها یکی از این راهها است تا بتوانیم در بازارهای به‌سرعت در حال تغییر، به‌شدت پیچیده و هر لحظه آشفته، هوشمندانه عمل کنیم.

 

برای دستیابی به این مزیت رقابتی، این کتاب به دور از حاشیه‌پردازی با مثالهای برآمده از بازار ایران، مسائل را از دریچه‌ای نو معرفی می‌کند. ساده‌نویسی و ساده‌گویی کتاب در پی آن است تا مدیران با سرعت متنی را بخوانند. می‌توان کتاب را از ابتدا تا پایان خواند که تلاش شده است نظمی منسجم داشته باشد. با وجود این، می‌توان متنی را از هر کدام از صفحات برگزید تا به سؤالهای مورد نیاز شما در حد بضاعت اندک علمی و تجربی نگارنده پاسخ دهد.

 

ساختار کتاب

 

کتاب دارای سه بخش کلی است:

 

1)       اصول و موضوعات بازاریابی

 

2)       درسنامه‌های زندگی

 

3)       کتابهای فروش و بازاریابی

 

در بخش نخست یعنی "اصول و موضوعات بازاریابی"، کتاب به اساسی‌ترین موضوعات بازاریابی می‌پردازد. برای مثال شما با "چهارراه‌ علم"، و مطالعات بین رشته‌ای آشنا می‌شوید. به این ترتیب نگرش بازاریاب از اساس تغییر جدی می‌یابد. او همچون سایر صاحبنظران درمی‌یابد باید مسائل بازاریابی را فراتر از این رشته و بر فراز سایر علوم بنگرد. با چنین نگرشی است که مسائل کهنه‌ی بازاریابی، صورت‌بندی جدیدی می‌یابد و به ناگزیر راه‌حلهای تازه‌ای می‌خواهد.

 

به عبارت ساده‌تر در این بخش با همان موضوعات پیشین نظیر توزیع، برند، نمایندگی فروش، و... روبه‌روئید، اما هم نوع نگاه شما به این مسائل تغییر می‌یابد، و هم راه‌حلهای جدیدی پیش رویتان خواهد بود.

 

برای مثال، وصول مطالبات پس از بحران اقتصادی در ایران، به یک موضوع حائز اهمیت تبدیل شد. ضرورت داشت این کتاب نیز بدان بپردازد. شما در این کتاب درباره‌ی "مدیریت وصول مطالبات و 30 توصیه‌ی راهبردی" می‌خوانید.

 

سایر صفحات کتاب آکنده از توصیه‌های عملی و نکته‌های کلیدی و کاربردی است، چون قرار است این کتاب، کتابی کاربردی برای مدیران بازاریابی و فروش باشد. با وجود این، از تئوریها غافل نبوده‌ام. پس پشت تمامی نکته‌های کلیدی، و همه‌ی توصیه‌ها و پیشنهادها، همواره تئوریها حضور جدی، اما پنهان دارند. بدون تئوریها، عمل‌زدگی ما را به مرز بازاریابی کلیشه‌ای خواهد رساند که مقصود ما نیست.

 

بخش دوم کتاب، درسنامه‌‌های زندگی نام دارد. درسنامه‌های زندگی حاصل تجربه‌ی من، صاحبنظران تیزبین، و مدیران ایرانی و خارجی است. من و دیگر صاحبنظران به تجربه دریافته‌ایم که چه کارهایی می‌تواند کسب‌و‌کارها را پیش برد. چگونه می‌توان از دیگران یاری جست تا کارها بخوبی انجام شوند.

 

و نهایتاً این کتاب در بخش سوم به معرفی کتابهای بازاریابی و فروش می‌پردازد. برخی از این کتابها را گلچین کرده‌ام. برای هر یک توضیح کوتاهی آمده است با این امید که ذوق و سلیقه‌ی شما خواننده‌ی گرامی را برانگیزد تا بدانجا که آن کتاب را مطالعه کنید.

 

مدیران بازاریابی در هزاره‌ی سوم پیش و بیش از همیشه به مطالعه‌ی کتاب و نشریه نیازمندند. بدون اطلاع از تازه‌های علمی، ناگزیریم با همان دانش و ابزارهای پیشین اقدام کنیم که برای بازارهای امروز ناکارآمد و کم‌نتیجه‌اند.

 

قدردانی و تشکر:




    • از همکارم خانم اعظم احمدی صمیمانه تشکر کنم که مطالب پراکنده‌ام را یکجا گردآوری کردند. سپس با حک و اصلاح آن توانستیم کتابی کاربردی برای مدیران بازاریابی و فروش مهیا سازیم.

 

    • از همکارانم احمد آخوندی و محسن جاویدمؤید نیز قدردانی می‌کنم که در ساماندهی مطالب کتاب تلاش ارزنده‌ای کرده‌اند.

 

    • از خانواده‌ام صمیمانه سپاسگزارم که فرصت مغتنمی را نصیبم ساختند تا این کتاب آماده‌سازی شود.

 

    • بجا است تشکر کنم از تمامی حاضران در کارگاهها و سمینارها و دوره‌های آموزشی که با اشتیاق مرا به وجد آوردند تا گزیده‌ای از آنچه که در سمینارها و کارگاهها بیان می‌کنم را در قالب واژه‌ها تدوین کنم، با این امید که برای دیگران نیز قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

 

    • لطفاً آرا و نظرات خود را به هر نحوی که علاقه‌مندید برایم ارسال کنید تا در چاپهای بعدی کتاب از آن استفاده شود.



-      بر روی سایت شخصی پرویز درگی

 

-     نشانی اینترنتی info@Tmba.ir

 

-      بر روی سایت انتشارات بازاریابی www.marketingpublisher.ir

 

-     نشانی اینترنتی  info@marketingpublisher.ir

 

-     به نشانی انتشارات بازاریابی تهران- خیابان آزادی- جنب مترو آزادی- خیابان شاهین- پلاک 6- طبقه‌ی سوم

 

-     با شماره‌ی فکس 66028405(021)

 

-     با شماره تلفنهای 4- 66028401(021)

 

-     با شماره تلفن همراه شخصی‌ام:  1994281-0912

 

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.