وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اگر بازاریابی ندانید، در انتخابات شکست می‌خورید

"اگر بازاریابی ندانید، در انتخابات شکست می‌خورید".این عبارت را از هیچ یک از متفکران بازاریابی سیاسی نشنیده‌اید. با تماشای این لوح فشرده(DVD) تأیید خواهید کرد که: کاندیدهای انتخاباتی اگر بازاریابی ندانند، در انتخابات شکست می‌خورند.
لوح فشرده(DVD) "تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات نوین انتخاباتی" حاوی 17 فیلم است از بزرگان بازاریابی سیاسی دنیا نظیر فیلیپ کاتلر؛ پدر بازاریابی جهان، مارتین لیندستروم؛ پیشتاز مطالعات نورومارکتینگ، دکتر رابرت چیالدینی؛ استاد برجسته روانشناسی و مذاکره، دکتر لورا ریس؛ متفکر برجسته حوزه برندینگ و ....
کاتلر را می‌شناسید، کتاب‌های او در ایران طرفداران زیادی دارد. با وجود این، خوب است بدانید بسیاری از متفکران بازاریابی سیاسی دنیا(نظیر خانم مارشمنت) او را مؤسس بازاریابی سیاسی می‌دانند. چه، او با نگاه ژرفی که به بازاریابی دارد، بازاریابی را فراتر از کالاها و محصولات تجاری، برای شرکت‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی تعریف کرده و سودمند می‌داند.
کاتلر فراتر از نگرش، مبارزات انتخاباتی سال‌های اخیر امریکا را مورد بررسی قرار داده است. درس گفتارهایی از او در دسترس است. این درس گفتارها نشان می‌دهد تا چه حد ایده‌ها و دیدگاه‌های عملیاتی او برای تصدی مناصب سیاسی از سوی مقامات سیاسی گره‌گشا است.
آیا مارتین لیندستروم را می‌شناسید؟ او یک بازاریاب پرشور و فعال است که بسیاری از اوقات خود را در سفرها و کنفرانس‌های دور دنیا می‌گذراند. کتاب خریدشناسی (buy-ology) او یک پدیده بود که نگاه به بازاریابی را تغییر داد. کتاب‌های فراوانی دارد که جملگی از تیزبینی او حکایت می‌کند نظیر حس برند، برند واشد(Brand washed). او در این لوح فشرده DVD)) از نورومارکتینگ می‌گوید و از بهره‌برداری‌هایی می‌گوید که سیاستمداران، از "نورمارکتینگ" داشته و دارند. دکتر رابرت چیالدینی، استاد نام‌آور اقناع، یک متخصص برجسته روانشناسی است. او سال‌ها پیش به الگوهایی دست یافت که مذاکره‌کنندگان با یادگیری آن می‌توانند، پیروزی خود را تضمین کنند. چیالدینی از همین اصول سود جست تا به سیاستمداران یاد دهد چگونه می‌توانند در "تله هوشمندی" خود گرفتار شوند و شکست فضاحت‌بار واترگیت را مرتکب شوند. او در این لوح فشرده (DVD) "تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات نوین انتخاباتی"، به موضوع انتخابات می‌پردازد.
لوراریس، متفکر برجسته حوزه برندینگ است. آیا او را می‌شناسید؟ دختر دکتر آل ریس. ال‌ریس، متفکر حوزه برندینگ و همکار جک تروت. لورا ریس با اجرای آزمایش‌های گوناگون، افکار آل ریس و جک تروت را مردود دانست. پدرش(آل ریس) در ابتدا مخالفت ورزید، اما بعدها با انتشار آثار آل ریس، آرای دخترش را پسندید. از آن پس رابطه دو بازاریاب برجسته یعنی آل ریس و جک تروت برهم خورد. ریس، صاحب آثاری نافذ است. در این لوح فشرده (DVD) او با جسارت تمام، رؤسای جمهور امریکا را از زاویه برند ارزیابی می‌کند.
سایر برجستگان بازاریابی سیاسی در این لوح فشرده، هر یک از زاویه تخصصی خود، مبارزات انتخاباتی را بررسی می‌کنند. به این ترتیب، لوح فشرده (تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات نوین انتخاباتی) یک "کارگاه آموزشی" کم‌نظیری است برای آنانکه دوست دارند بدانند چگونه می‌توان فهمید یک کاندیدای انتخابات پیروز می‌شود، و کاندیدایی دیگر در انتخابات شکست می‌خورد.
در ادامه، هر یک از این 17 فیلم با توضیح مختصری آمده است تا با زوایای نگاه "بازاریاب‌های سیاسی" آشنا شوید.
1.    تبلیغات دولتی: نیاز اجتماعی یا ژست سیاسی
در غرب، دولت‌ها به اسم "تبلیغات خدمات عمومی"، هزینه‌هایی را برای تبلیغات "موفقیت خود" اختصاص می‌دهند.
برای مثال در انگلستان، سال‌ها است همگی می‌دانند که پلیس برای شهروندان بویژه سالمندان، خدمات ویژه دارد نظیر کمک کردن برای رفت و آمد در خیابان. در این فیلم می‌بینید که دولت همین خدمت را در قالب تبلیغاتی در می‌آورد که موفقیت خود را به رخ شهروندان بکشد.
جالب است بدانید این فیلم‌ها به هنگام آغاز فیلم‌های رمانتیک، یا حادثه‌ای در سالن سینما به نمایش درمی‌آید. همچنین آمارها بر روی بیلبوردهای سطح شهر قرار می‌گیرد. سایر رسانه‌ها نظیر اتوبوس آگهی، اینترنت، تیزرهای تلویزیونی، آگهی‌های مطبوعات در سال‌های پایانی منتهی به انتخابات با حجم سنگینی برای تبلیغات موفقیت‌آمیز دولت، اقدام می‌کنند. رویداد و اتفاقی که سال‌ها است کارشناسان را نگران کرده است.
چه باید کرد؟ کارشناسان رسانه بویژه کارشناسان تبلیغات راه‌حل جدیدی ارائه داده‌اند. این کارشناسان می‌گویند با در نظر گرفتن چندین پارامتر می‌توان تشخیص داد که آیا دولت به فکر شهروندان است یا درصدد بزرگنمایی فعالیت‌های خود.
2- کاربرد نورومارکتینگ در سیاست
مارتین لیندستروم، پیشتاز مطالعات نورومارکتینگ، در جهان است. او در این فیلم، پرده از راز پیروزی کلینتون در انتخابات برمی‌دارد.
لیندستروم از مشاور و بازاریاب سیاسی کلینتون می‌گوید که با استفاده از "نورومارکتینگ" توانستت کلینتون را به کاخ سفید برساند. این اتفاق در سال 2000 رخ داده است. مشاور و بازاریاب سیاسی کلینتون، مدیرعامل یک موسسه نورومارکتینگی در امریکا است.
لیندستروم در این فیلم می‌گوید: سیاستمداران از "نورومارکتینگ" برای پیش‌بینی انتخابات استفاده می‌کنند، اما هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کنند. فکر می‌کنید چرا؟
3.قدرت واژگان رؤسای جمهور برای تسخیر آرا
لیندون جانسون، رئیس جمهور سال‌های پیشین امریکا است. در این فیلم، یک سخنرانی از جانسون پخش می‌شود. یک متخصص "بازاریابی سیاسی" این نطق را از زاویه‌ی "نطق انتخاباتی" تشریح می‌کند. دلایل نفوذ کلام را در جانسون برمی‌شمارد.
دکتر وسترن، نویسنده کتاب "مغز سیاسی" همان متخصص سیاسی است که این نطق را موشکافی می‌کند. او می‌گوید: جانسون نخست از فرصت‌ها می‌گوید. می‌تواند پرشور و با هیجان آسمان را به زمین بدوزد تا بگوید پیچ تند تاریخی اکنون در تلاقی و پیوند است. در نهایت با تحریک احساسات و عواطف انسانی، حاضران را به خودش معطوف می‌سازد. او از زندگی‌اش می‌گوید که معلمی بوده، از کودکانی می‌گوید که در فقر و تهیدستی به سر می‌بردند، و اکنون او آمده تا این زندگی فقیرانه و تهیدستانه را برهم زند، کودکان را به رویاهای شیرین برساند.
دکتر وسترن می‌گوید: جانسون ابتکار دیگری نیز به خرج داد. او به جای آنکه جناح چپ یا جناح راست را تحریک کند، آرای رای دهندگان را به سود خود تحریک کرد.
4- کاربرد عصب‌شناسی در تاثیرگذاری و اقناع
دکتر رابرت چیالدینی، یک استاد تمام عیار روانشناسی اجتماعی است. او هر زمان که لازم است درس و کتاب و دانشگاه را رها می‌کند تا در اجتماع و آزمایشگاه بزرگ بازار حضور یابد.
چیالدینی در این فیلم، نخست از یک مطالعه‌ی کلاسیک در حوزه روانشناسی اجتماعی یاد می‌کند. این مطالعه از سوی "اش" و "شریف" اجرا شده است. این مطالعه، تأثیر همرنگی با جماعت را معرفی می‌کند.
چیالدینی به عنوان روانشناس اجتماعی این مطالعه را با روش دیگری اجرا می‌کند. پنج کامپیوتر را به خدمت می‌گیرد و همان آزمایش کلاسیک "اش" را انجام می‌دهد. نتیجه کاملاً متفاوت است.
چیالدینی، یک متفکر روانشناسی اجتماعی است. او با پایبندی به مطالعات کلاسیک، از ابزارهای تازه این قرن استفاده می‌کند و همچنان نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری در حضور جمع تا چه حد، قابلیت تغییر دارد. "انتخابات" از جمله همین تصمیم‌گیری‌هایی است که فرد نخست به صورت مستقل تصمیم می‌گیرد، اما در جمع، تصمیم خود را تغییر می‌دهد، گاه با رغبت، گاه با اندکی دلخوری.
5- برندسازی در انتخابات ریاست جمهوری
لوراریس، شخصیت نام‌آور حوزه برندینگ، در این فیلم نخست از "قانون ساخت برند" می‌گوید. آیا درباره ساخت برند می‌دانید؟ از قوانین برند آگاهید؟
پس از پاسخ به این پرسش‌‌ها، او برای بازاریابی سیاسی، کاربرد برند و برندینگ را آموزش می‌دهد. ریس در این فیلم ما را به این نکته واقف می‌سازد که: دشوارترین نوع بازاریابی، بازاریابی برای راهیابی به کاخ سفید است. آیا می‌دانید چرا؟
ریس، عبارت دیگری نیز در این فیلم دارد که فوق‌العاده آموختنی است. او می‌گوید: انتخابات یک "المپیک سیاسی" است. با این توجه که تنها یک مدال طلا در این المپیک وجود دارد. از مدال نقره و برنز خبری نیست.
هشدار تکان دهنده ریس برای کاندیدا هایی است که می‌خواهند با قدرت و استحکام هزینه کنند. نگران اتلاف هزینه و اعتبار خود نیز هستند. به این ترتیب "مبارزات انتخاباتی" در غرب اجازه نمی‌دهد هر کاندیدایی صرفاً برای چند روز "جلوه‌نمایی" در انتخابات شرکت کند. چون "شکست سیاسی" اعتبارهای پیشین او را از میان خواهد برد، برای آینده نیز، اعتبار او را برای تصدی مقامات عالی سیاسی به مرز بحران می‌رساند.
لورا ریس در این فیلم از کاندیدهایی نظیر آل‌گور، بوش، اوباما نام می‌برد. ارزیابی خودش را از "برندسازی" آنها بیان می‌کند. دلیل شکست برخی از آنها را در "برندسازی" برمی‌شمارد، همچنانکه دلایل موفقیت دیگر رؤسای جمهور را از "زاویه برندسازی" تشریح می‌کند
6- چگونه اوباما امید فروخت، آرای فراوانی جمع کرد؟
فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی جهان، در این فیلم از "مبارزات انتخاباتی" یا "کمپین انتخاباتی اوباما" می‌گوید. صراحت گفتار کاتلر در این فیلم کاملاً تعجب برانگیز است. او اشراف دقیقی به کمپین‌ انتخاباتی اوباما دارد. در بخشی از این فیلم، از بوش یاد می‌کند که فارغ‌التحصیل MBA از هاروارد است. به نظر می‌رسد بوش، تنها رئیس جمهور امریکا است که از هاروارد فارغ‌التحصیل شده. با وجود این کاتلر،"اوباما" را بر صدر می‌نشاند و می‌گوید: اوباما MBA را فهمید و به کار برد.
کاتلر همچنین برروی دو نکته کلیدی تأکید می‌ورزد که موفقیت و پیروزی رئیس جمهوری را در برداشت. آیا این دو نکته را می‌دانید؟ دراین فیلم این دو نکته طلایی را از زبان کاتلر بشنوید.
7- تاثیرگذاری ساختار داستانی بر اقناع
آیا دوست دارید به عنوان کاندیدا، تأثیرگذار باشید؟ اگر تمایل دارید تاثیرگذاری خوبی برروی دیگران داشته باشید، بهتر است به ابزارهای تازه‌ای مجهز شوید.
شما باید بتوانید داستانی را با ساختار مناسب روایت کنید نظیر آنچه لیندون جانسون، رئیس جمهور پیشین امریکا برای سخنرانی خود تدارک دید.
نمونه‌ای از این داستان را در این فیلم خواهید دید. این فیلم می‌تواند نمونه‌ای موفق باشد برای آنها که دوست دارند نافذ و اثرگذار باشند
8- چگونه در مناظرات انتخاباتی به رقیب حمله کنید؟
سال‌ها پیش در غرب، "حمله کردن به رقیب" یک ترفند پرقدرت برای حذف رقیب بود. اکنون این ترفند، تقریباً کم اثر شده است. چرا؟
با افزایش بهره‌برداری از یک ترفند، تغییر ذائقه مردم نسبت به مسائل بویژه مسائل سیاسی، افزایش اطلاع رسانی و آگاهی، یک کاندیدا، صرفاً با همین ترفند نمی‌تواند پیروز میدان مبارزات انتخاباتی باشد. با وجود این، هنوز هم این ترفند به کار می‌رود، اما با ظرائف بسیار زیاد و با روش‌های تازه و نو.
آیا دوست دارید بدانید بوش در مقابل ال گور چه کرد؟ چگونه در مناظرات انتخاباتی به او حمله کرد؟ و برنده، چه کسی شد؟
بوش در سال 2004، چگونه به "جان کری" حمله کرد؟ تماشای این مناظرات انتخاباتی، یک تجربه در اختیار کاندیداها قرار می‌دهد تا رفتار خود را برای "حمله کردن به رقیب" در چارچوب به کار برند. در غیراین صورت، به نفع رقیب کار کرده‌اند.
9. چگونگی ساخت تبلیغات علمی برپایه عصب‌شناسی
لیندستروم را به خاطر دارید؟ او کمک بزرگی کرد تا مطالعات فراوانی در حوزه نورومارکتینگ بررسی شود، و اکنون هنوز هم این مطالعات جاری است.
لیندستروم در این فیلم، شما را با "ساخت تبلیغات علمی" آشنا می‌سازد. نخست با ابزارها و دستگاه‌های نورومارکتینگ آشنا می‌شوید. سپس یاد می‌گیرید که هر یک از این دستگاه‌ها چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا فیلم‌های تبلیغاتی خود را بسازید.
10- نورولیدرشیپ چیست؟
کاربرد گسترده علوم عصب‌شناسی (نوروساینس)در سالهای اخیر روز افزون است. اکنون پس از به کارگیری علوم اعصاب پایه و بالینی، می‌توان انتظار داشت حوزه‌های فراوانی از موضوعات مدیریت تحت تأثیر قرار گیرد.
"رهبری در کسب وکارها"، "رهبری در حوزه‌های سیاسی" و موضوعاتی از این دست، موضوعاتی است که اکنون برپایه دانش عصب‌شناسی، چهره تازه‌ای پیدا کرده است.
یکی از برجستگان حوزه "نورولیدرشیپ" در این فیلم، از ابعاد و موضوعات نورولیدرشیپ می‌گوید. وی به اصلی‌ترین موضوعات نورولیدرشیپ پرداخته و پاسخ می‌دهد.
11- شیوه‌های بازاریابی و تبلیغات انتخاباتی در روزهای پایانی
"روزهای پایانی انتخابات" برای کاندیداها سرنوشت سازند. دو استاد برجسته بازاریابی سیاسی، پیشنهادهایی برای این روزهای پایانی انتخابات دارند. یعنی قرار است شما بتوانید در دقیقه نود نیز در این المپیک سیاسی بدرخشید.
یکی از استادان در این فیلم، ابتدا تقسیم‌بندی جالبی ارائه می‌دهد. او می‌پرسد: آیا شما به عنوان کاندیدای انتخاباتی، هم اکنون در پست ریاست جمهوری حضور دارید (یعنی دور دوم کاندیدا توری است)، یا می‌کوشید تا این پست ریاست جمهوری را به دست آورید؟
پس از پاسخ‌گویی به این پرسش، برای هر یک از این دو نوع کاندیدا، راه‌حل‌های "دقیقه نودی" ارائه می‌دهد. برای مثال در این فیلم می‌بینید که رامنی در روزهای پایانی توانست تصویرسازی خود را تغییر دهد. رامنی توانست تصویر کلیشه‌ای، خشک، خشن و نظامی خود را تغییر دهد چگونه؟
12- روش اندازه‌گیری تبلیغات انتخاباتی در مناظره کاندیداها
جان وانامیکر، سال‌ها پیش عبارت فوق‌العاده درخشانی به کاربرد. هنوز هم این عبارت ورد زبان متخصصان تبلیغاتی است.
او می‌گوید: می‌دانم نیمی از هزینه‌های تبلیغاتی تلف می‌شود. اما نمی‌دانم کدام نیمه! در سال‌های اخیر، برخی از پژوهشگران، تحقیقات متعددی در این باره به راه انداختند و با استفاده از روشهای کمّی و کیفی به این نگرانی پاسخ دادند.
جهت اطلاع، هنوز هم این نگرانی وجود دارد با این توجه که روش‌های اندازه‌گیری تازه‌ای در این سال‌ها پدید آمده و اجازه‌ می‌دهد تا حدودی این نگرانی برای صاحبان آگهی کاهش یابد.
در این فیلم، شما با دان هیل، مؤلف و متخصص برجسته‌ای آشنا می‌شوید که قرار است اندازه‌گیری تبلیغات را به ما بیاموزد.
دان هیل، روشی را ابداع کرده است با نام روش تحلیل کدگذاری چهره. در این روش، می‌توان رفتار مصرف‌کننده بویژه رفتار "مصرف‌کننده، سیاسی" را آزمود. تکیه کلام این تحلیل بر این باور استوار است که "چهره‌ها دروغ نمی‌گویند". اگر شما از "رأی دهندگان" بپرسید، از آنها نظرسنجی کنید، قطعاً برخی از پاسخ‌ها، با نیت واقعی و دقیق آنها متفاوت است.
13- راه‌اندازی ستاد انتخاباتی با حضور جمع مشاوران
کاندیداها دارای قابلیت‌هایی هستند، اما انتظار می‌رود که "ستاد انتخاباتی" بتواند قابلیت کاندیداها را در سطح وسیع با خوشنامی انتشار دهد تا جایی که به جلب و جذب هرچه بیشتر آرا بینجامد.
تشکیل "ستاد انتخاباتی" رایج است، اما انتخاب افراد و کارکنان آن، کاری است دشوار که گاه در انبوه فعالیت‌های پرهیجان‌ انتخاباتی، فراموش می‌شود.
یک متخصص راه‌اندازی ستاد انتخاباتی می‌گوید: کارکنان ستاد انتخاباتی باید بدانند، کارمند بانک نیستند. کارمند بانک صبح به موقع سرکار می‌آید، در عصر، آماده می‌شود تا راهی خانه شود، چون نوبت کاری او پایان یافته است!
آیا چنین افرادی را برای ستاد انتخاباتی می‌پذیرید؟پاسخ هم مثبت است، و هم منفی. آنها که هوادارند، هرلحظه از حضورشان می‌تواند برای شما کاندیدای انتخاباتی، سودمند باشد؛ اگر برای آنها برنامه داشته باشید.
اعضای اصلی ستاد انتخاباتی شما باید شب و روز خود را برای فعالیت در "ستاد انتخاباتی" اختصاص ‌دهند؛ اما با سرزنده بودن، پرشور بودن، به همراه هوشمندی.
کاندیداها بهتر است تمایزی بین حامیان، هواداران، و اعضای اصلی ستاد قائل شوند. به این ترتیب، می‌توانند انتظار بجا و مشخصی داشته باشند.
14- ضرورت حضور مشاوران حقوقی در ستاد انتخاباتی
آیا می‌دانید"مشاور حقوقی" برای مدیریت مبارزات انتخاباتی دارای چه کارکردهایی است؟ بدون مشاور حقوقی نمی‌توانید "مبارزات انتخاباتی" را جلو ببرید. بدون مشاور حقوقی، کار ستاد انتخاباتی و کاندیداها می‌لنگد.
جالب است بدانید حضور تمام وقت "مشاور حقوقی" در ستاد انتخاباتی، به سود شما نیست.آیا می‌دانید چرا؟
پاسخ این پرسش و پرسش‌های دیگر را در این فیلم جستجو کنید که باید "ترکیب مشاوران حقوقی" را در ستاد انتخاباتی مشخص می‌کند.
15. چه کسانی را برای ستاد انتخاباتی استخدام کنیم؟
"قدرت کاندیداها" به "قدرت ستاد انتخاباتی" آنها باز می‌گردد. حضور در یک ستاد انتخاباتی، یک شغل نیست، گو آنکه مبارزات انتخاباتی ممکن است ایجاد شغل کند.
افراد زیادی برای سوداهای گوناگون وارد ستاد می‌شوند. برخی از آنها برای شما در دستیابی به "مدال طلا" نقش اصلی ایفا می‌کنند. بسیاری به دلائلی دیگر می‌آیند بی‌آنکه کمک مؤثری داشته باشند.
16. در ستاد انتخاباتی چه تخصص‌هایی لازم دارید؟
جیم گوتلر (Jim Goettler) تخصص ویژه‌ای در "راه‌اندازی ستاد انتخاباتی" دارد. او می‌گوید هر کاندیدای انتخاباتی، به سه دسته تخصصی نیاز دارد تا "ستاد انتخاباتی" قوی داشته باشد. فکر می‌کنید که این سه تخصص کدامند؟ پس از تشخیص این سه نوع تخصص، چه کسانی را با چه شرایطی برمی‌گزینید؟
پاسخ این پرسش‌ها را در فیلم تماشا کنید که هریک از این تخصص‌ها را معرفی می‌کند.
17. ساخت فیلم‌های تبلیغاتی براساس نورومارکتینگ
"تیزرهای تبلیغاتی" ابزاری قوی برای "پیروزی انتخابات کاندیداها" است. آیا می‌دانید بهتر است این تیزرها را با چه روشی ساخت.
"نوروسینما" یکی از این روش‌ها است. برای مطالعه بیشتر درباره "نوروسینما" می‌توانید به مجله توسعه مهندسی بازار(شماره 29، بهمن و اسفندماه 1391)مراجعه کنید.
بخش پایانی فیلم‌ها
الف. کتاب‌های بازاریابی سیاسی و تبلیغات انتخاباتی
خوشبختانه در ایران، کتاب‌های متعددی در حوزه بازاریابی سیاسی، بازاریابی انتخاباتی، تبلیغات انتخاباتی تألیف و ترجمه شده‌اند. جلد این کتاب‌ها در بخش پایانی این لوح فشرده(DVD) قابل دید است. از جمله این کتاب‌ها، کتاب "تبلیغات پنهان در بازاریابی" از انتشارات بازاریابی است که تا حدودی به شگردهای تبلیغاتی کاندیداها می‌پردازد. همچنین از کتاب‌هایی آگاه می‌شوید که بتوانید ستاد انتخاباتی راه‌اندازی کنید.
مقالات توسعه مهندسی بازار در حوزه بازاریابی سیاسی
توسعه مهندسی بازار از شماره‌های پیشین به موضوع "بازاریابی سیاسی" پرداخت. از روش‌هایی یاد کرد که اوباما توانست با برندسازی، رامنی، و خانم کلینتون را شکست دهد. همچنین از شگردهای تبلیغاتی کاندیداها می‌گوید. گفتگوهایی با متفکران بازاریابی سیاسی نظیر خانم "مارشمنت" دارد، با برایان ادی صحبت کرده است که متخصص راه‌اندازی ستاد انتخاباتی است، همچنین گفتگو با بروس آی نیومن را بخوانید که از اصلی‌ترین وظایف و کارکردهای بازاریاب سیاسی می‌گوید. او پرده از کاخ سفید برمی‌دارد. از نفوذ رسانه‌ها، قدرت روابط عمومی، و مشاوران بازاریابی سیاسی می‌گوید که چگونه راه را برای روسای جمهور در کاخ سفید باز می‌کنند. با وجود این، او منتقد درون سیستمی است. شماره‌ی 30 "مجله‌ی توسعه مهندسی بازار"، تقریباً تمامی مطالب از میزگرد و گفتگوها و مقالات به موضوع بازاریابی سیاسی و تبلیغات انتخاباتی پرداخته است.
معرفی فیلم‌های سینمایی در بازاریابی سیاسی و کاندیداتوری روسای جمهور
در پایان این لوح فشرده، فهرستی از فیلم‌های سیاسی را می‌بینید که موضوع اصلی آن، درباره بازاریابی سیاسی بویژه کاندیداهای انتخاباتی در غرب بویژه امریکا است. هالیود سازنده این فیلم‌ها است. برخی از این فیلم‌ها را می‌توانید از ویدئوکلوپ‌ها خریداری کنید.
آنچه خواندید، گزیده‌ای بود از آنچه دراین لوح فشرده (DVD) "تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات نوین انتخاباتی" تماشای آن را پیشنهاد می‌کنم. این لوح فشرده به زبان انگلیسی است اما همکارانم آن را با ترجمه و زیرنویس فارسی تهیه و تولید کرده‌اند.
برای خرید این لوح فشرده به قیمت 10 هزار تومان با فروشگاه انتشارات بازاریابی تماس بگیرید
51 و 66408271/www.marketingshop.ir

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.