وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توانمند سازی منابع انسانی و توسعه اقتصادی سازمان 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توانمند سازی منابع انسانی و توسعه اقتصادی سازمان

 

    • ارزیابی بلوغ فرایندهای منابع انسانی رویکردی برای توانمند سازی منابع انسانی، سخنران مهندس مهرداد عمویی
    • نگاه اقتصادی به توانمندسازی منابع انسانی (حسابداری منابع انسانی) ،سخنران مهندس مجید سرایداریان
    • تجربه موفق توانمندسازی منابع انسانی رویکردی برای موفقیت پایدار(اطلس خودرو) ،سخنران آقای طیبی
    • توانمند سازی منابع انسانی و توسعه اقتصادی سازمان، سخنران پرویز درگی
    • و اما نکاتی از سخنرانی اینجانب:
    • · به تجربه در حوزه مشاوره بازاریابی در یافته‌ایم که بهترین توصیه‌ها و راهکارهای یک مشاور یا تصمیم یک مدیر ارشد زمانی به نتایج ثمر بخش منتهی می‌شود که توسط منابع انسانی شایسته که مهم‌ترین مزیت رقابتی یک سازمان هستند اجرایی می‌شوند.
    • · و یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای کسب‌و کار، یافتن، آموزش دادن وپرورش منابع انسانی شایسته است.
    • · بخصوص در حال حاضر که کشورها بیش از هرزمان دیگر با محیط کلان و محیط خرد متلاطم همراه هستند، شرکتها مجبور هستند با ریسک و نا اطمینانی زندگی کنند.
    • · و از سویی دریافته‌ایم که بهره‌گیری از علوم بین رشته‌ای و تعامل بین متخصصان رشته‌هایی چون منابع انسانی- روانشناسی- بازاریابی- ارتباطات و ....چقدر در پیشبرد یک سازمان مؤثر هستند.
    • · در شرایط متلاطم، سازمان‌ها الزام دارند که سیستم‌های زیر را داشته باشند:



سیستم اعلام خطر پیشگیرانه: نظیر هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی.

سیستم ایجاد سناریو: برای انتخاب راهکار اصلح و اسیر نشدن در تله هوشمندی.

سیستم عکس العمل سریع: که نشانه سازمانهای چابک برای پاسخ سریع و صحیح به محیط است.

    • · در شرایط متلاطم به میزان ابهام اضافه می‌شود و ستونهای ابهام شامل همبستگی (تأثیر پذیری زیاد کشورها و شرکت‌ها از یکدیگر)، سرعت( به جهت اطلاعات و ارتباطات سریع) و عناصر نا مشهود( نقش سایر عوامل در تصمیم‌گیری) می‌باشند.

 

    • · اما تلاطم عصر حاضر جهان دو اثر عمده دارد، یکی آسیب پذیری است که شرکتها نیاز به اسلحه دفاعی در برابر آن دارند، و دیگری فرصتی است که باید از آن بهره‌برداری کنند. برای مثال در این شرایط اهمیت، تکنیک‌های فرصت‌یابی در بازاریابی و فروش بیشتر می‌شود.

 

    • · افزایش به هم پیوستگی و همبستگی جهان امروز به معنی ریسک بیشتر برای همه شرکت‌هاست. فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی جهان، عوامل مهم افزایش دهنده ریسک کسب‌وکارها به شرح زیر طبقه‌بندی کرده است:



پیشرفت فناوری و انقلاب اطلاعات

فناوری‌ها و نوآوری‌های مخرب

ظهور قدرت‌های جدید

رقابت بسیار شدید

صندوق دارایی‌های کشورهای مستقل

محیط زیست طبیعی

توانا شدن مشتریان

    • · مجله بیزینس ویک، ده اشتباه فاحش را که شرکت‌ها در تلاش برای رویارویی با اقتصاد دوره رکود یا متلاطم مرتکب می‌شوند فهرست کرده که عبارتند از:



اخراج کارکنان ماهر

کاهش هزینه فناوری

کاهش ریسک

توقف توسعه محصولات جدید

اجازه هیئت مدیره که مدیر عامل‌های کاهنده هزینه را جایگزین مدیر عامل رشدگرا کنند.

عقب نشینی از جهانی شدن

اجازه مدیر عامل‌ها برای تغییر نوآوری به عنوان راهبرد کلیدی

تغییر معیارهای عملکرد

تقویت سلسله مراتب به جای همکاری

عقب نشینی به درون شرکت

    • · پروفسور کاتلر، پدر بازاریابی نوین جهان از بین چهار رکن مشتریان ، کارکنان ، جامعه، سهامداران، مشتریان را مهم‌ترین رکن می‌داند. اما هال روز نبلوث کتابی نوشت که در آن مشتریان را در درجه دوم اهمیت قرارداد و دنیای بازاریابی را متعجب ساخت. ایشان کارکنان را در درجه نخست قرار می‌دهد هر چند به نظر اینجانب کارکنان نیز مشتریان درون سازمانی هستند.

 

    • · یکی از بزرگترین مسائل مدیران در کسب‌وکار ایران جذب نیروی شایسته است. چون مدیران می‌دانند کارکنانی که امروز استخدام می‌کنند، آینده شرکت را رقم می‌زنند.

 

    • · باز هم در این سمینار به سه اصل اساسی مدنظر اینجانب در استخدام یعنی توجه به ذات و جوهره، توان یادگیری و آمادگی کار تیمی تاکید کردم

 

    • · و مثال زدم که شرکت هواپیمایی ساوت وست با استفاده از یک تعریف دقیق از ویژگی‌های تشخیص کارکنان برای کار در شرکت، فقط 4% از 90 هزار متقاضی را استخدام می‌کند.سپس شرکت اطمینان حاصل می‌کند که به فرد استخدام شده فقط یک شغل ارائه نکند بلکه، یک مسیر شغلی را عرضه کند.

 

    • · گفته‌ای از بیل گیتس را یادآور شدم که ایشان خاطره‌ای را نقل می‌کند که در مایکرو سافت با داوطلبی از دانشگاه هاروارد و دارای معدل فارغ التحصیلی 8/3 مصاحبه کردم. دانش و توانایی او در برنامه نویسی فراتر از دسترسی هر کس بود، با این حال او توان فکر کردن نداشت. او مسائل بی شمار مطرح در برنامه‌نویسی را به خوبی حل می‌کرد، اما در رویارویی باسؤالاتی بیرون از حوزه تخصصی‌اش سردرگم می‌شد، سؤالاتی که به هدف بازاریابی هوشمندی ونه دانش کاربردی او مطرح می‌شد. هر کس که با او مصاحبه کرد، او را ردکرد: برنامه نویس عالی است اما توانایی اندیشیدن ندارد.

 

    • بیل گیتس می‌گوید وقتی در مایکروسافت یک مدیر و یک کارمند اختلاف نظر داشته باشند، نمی‌توان از پیش معین کرد که در این اختلاف کدام برنده است.چون کارمندان برای مخالفت خود با مدیر نگرانی ندارند. مخالفت به عنوان یک امر طبیعی همراه با دلایل معتبر دور از انتظار نیست و هر کسی این را انجام می‌دهد.

 

    • مباحث این سخنرانی را با توضیح تئوری خودکارآمدی به اتمام رساندم که به جهت اهمیت این تئوری در یادداشتی دیگر به معرفی آن می‌پردازم.



 

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.