سخنرانی من در ارمنستان برای معرفی "فرصتهای بازاریابی ایران"
فهیم کبریا و توضیحات وی درباره کاتلر و برنامههای کاتلر
فهیم کبریا، متولد شیکاگو، پاکستانی الاصل، مدیر بازاریابی کاتلر ایمپکت، نخست، هدف از حضور کاتلر را در ارمنستان تشریح کرد.
کبریا گفت که کاتلر با برنامههای فشردهای کار میکند. گاه صبح به مسکو میرود و پایان روز پس از اجرای فعالیتها دوباره باز میگردد. کاتلر علاقهمند است فعالیتهای بیشتری در سطح منطقه صورت گیرد. دلیل کاتلر نیز آن است که جایگاه اقتصاد جهانی از غرب به شرق تغییر یافته. به همین دلیل ضرورت دارد که هر ساله کنفرانسهایی در ارمنستان یا منطقه برگزار شود. با اجرای این کنفرانسهای سالیانه در آینده میتوان کنفرانسهای جهانی را برگزار کرد.
کبریا به صراحت از تشکیلات جهانی برای بازاریابی سخن گفت. و گفت که کاتلر حتی در کشورهایی که دارای امکانات مادی ضعیف هستند، و یا در حالت فقر به سر میبرند، حضور مییابد و هدف او از این کار، صلح و دنیایی بهتر است.
کاتلر در کنار سایر فعالیتها، علاقهمند است برای کشورهای کمتر توسعه یافته، وقت و انرژی بگذارد. کشورهایی که اصطلاحاً
Low Developed Countries) LDC) نامیده میشوند. به گفته کبریا، کاتلر این فعالیت را در راستای بازاریابی اجتماعی انجام میدهد.
کبریا دلایل حضور کاتلر در سمینارها و برنامههای گوناگون را به نقل از وی ( فیلیپ کاتلر)، چنین عنوان کرد:
1)روشنگری
2)شادتر زندگی کردن همگان
1)روشنگری: به گفته کاتلر، متأسفانه برخی کژ فهمیها درباره بازاریابی وجود دارد که بهتر است آن را تصحیح کرد. تصور میکنم نمونه این کژ فهمیها نظیرفروش یخچال به اسکیمو، یا فروش ریگ به عربها باشد.
2)شادی برای همگان و زندگی شاد، مطلوب نگاه و نگرش کاتلر است که در کتابهایش نیز به آن اشاره کرده است.
جالب است بدانید که کبریا در بخشی از سخنانش عنوان کرد: کاتلر خیلی خوشحال بود که به ایران بیاید. متعاقب همین اطلاع، من و همکارم محمد سالاری نزد وی رفتیم تا مقدمات سفر وی را برای آینده در ایران برنامهریزی کنیم. نهایتاً به عقد قراردادی انجامید که زمان پیشبینی آن به خرداد ماه سال 1391 موکول شد.
سخنرانی در کنفرانس ارمنستان با موضوع فرصتهای بازاریابی در ایران
پس از فهیم کبریا، من نخستین سخنران از جمع استادان کشورهای خارجی بودم. عنوان سخنرانی درباره "فرصتهای بازاریابی ایران" بود. بدون حاشیه پردازی باید به اصل مطلب میپرداختم. ترجیح دادم از قابلیتهای بازاریابی ایران بگویم. از بزرگان بازاریابی ایران که فعالیتهای ارزشمندی را به ثمر رساندند، نظیر دکتر عبدالحمید ابراهیمی،دکتر احمد ر وستا، و زنده یاد دکتر داور ونوس. از انجمنهای متعدد بازاریابی نظیر انجمن بازاریابی ایران، انجمن تحقیقات بازاریابی ایران که پیوند نزدیک با انجمن تحقیقات بازار اروپا(ایزومار) دارد، از اینکه بسیاری از استادان ایرانی به سرعت کتابهای بزرگان بازاریابی جهان نظیر کاتلر، کلر و اکر را در دانشگاها و مراکز علمی به عنوان اصلیترین منابع درسی تدریس میکنند.
برای اطلاع از این سخنرانی، متن در پی آمده است.
خانمها و آقایان،
ما در شرکت TMBA یک باور و شعار سازمانی داریم که می گوید:
ما امید، آگاهی و مهارت را با سرعت ، دقت و کیفیت ارائه می دهیم
اساتید ، مدیران ، دانشجویان و همکاران عزیز،
امیدوارم که طی چند روز اخیر از سخنرانی های پروفسور کاتلر در ایروان بهره وافر برده باشید.
برای من این افتخار بزرگی است که در محضر شما هستم
من از سخنرانی های پروفسور کاتلر چیزهای زیادی آموختم
من از ایران می آیم ، کشوری در همسایگی ارمنستان با تاریخ بیش از 2500 سال و جمعیتی بالغ بر 75 میلیون نفر.
هر سال دهها کنفرانس بازاریابی در ایران برگزار می شود.
تنها در سال گذشته 15 سمینار در مورد بازاریابی، برندینگ و استراتژی در ایران برگزار شده است.
در ماه دسامبر 2 سمینار با حضور آکر و کلر در ایران برگزار می شود.
آخرین کتابهای بازاریابی نظیر آخرین چاپ کتاب اصول بازاریابی در دانشگاههای ایران تدریس می شوند.
تا کنون تعداد زیادی از آثار کاتلر نظیر:
1- اصول بازاریابی(1991) و سالهای بعد
2- دایره المعارف بازاریابی کاتلر از A تا Z
3- کاتلردرمدیریت بازار
4- ده گناه نا بخشودنی در بازاریابی
5- بازاریاب خلاق
6- فیلیپ کاتلر به پرسشهای شما پاسخ میدهد
7- مدیریت بازاریابی برای جذب سرمایه
8 - بی نظمی در بازاریابی
10-بازاریابی در عصر سوم
11-مدیریت بازاریابی صنعتی
12-مدیریت بازاریابی برای بخش فروش
همگی در دوره های بازاریابی دانشگاهها تدریس می شوند.
کتابهای اساتیدی نظیر کلر، زالتمن، پورتر، ساترلند و پیتر فیسک در ایران ظرفداران خاص خود را دارد.
دانشگاههای معتبر ایران در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، و کارشناسی هم اکنون بیش از 4 میلیون دانشجو دارد که سهم قابل توجهی از آنان در رشتههای علوم انسانی بویژه مدیریت بازرگانی، بازاریابی، MBA مشغول به تحصیل هستند.
ایران دارای انجمنهای متعدد رسمی در حوزه بازاریابی است. از جمله انجمن تحقیقات بازاریابی ایران که با ایزومار پیوند دارد. انجمن علمی بازاریابی ایران را اساتید بازاریابی بنیانگذاری کرده اند.
کمیته استاندارد سازی تحقیقات بازار نیز که زیر مجموعۀ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است.
من بسیار خوشوقتم که عضویت شرکت TMBA در این سازمانهای NGO را در سطوح عضو هیئت مدیره و ریاست کمیته به استحضار برسانم.
امروزه بازاریابی در ایران به یک نیاز غیر قابل انکار کسب و کارها مبدل گردیده است.
ما در حال گذار از یک اقتصاد بازار انحصاری به یک اقتصاد بازار رقابتی هستیم
این یک گذار جهانی است و با درک صحیح آن در ایران توانسته ایم موفق شویم تا اساتید بازاریابی بین المللی را با مخاطبان ایرانی خود متصل کنیم.
آینده بازاریابی در ایران با چنین جمعیت بزرگی که نیاز شدیدی به نوآوری و تنوع دارد، زمینه را برای تحولات بیشتر فراهم می آورد.
کسب و کارهای فراوانی در ایران وجود دارد که از نقش بازاریابی در بقای سازمان خود آگاهی کامل دارند.
لازم است در اینجا از سه استاد بزرگ بازاریابی ایران که جامعۀ بازاریابی ایران خود را مدیون آنها می داند، یاد کنم:
دکتر عبدالحمید ابراهیمی
دکتر احمد روستا
زنده یاد دکتر داور ونوس
اکنون علاقه مند هستم تا دقایقی را در مورد TMBA با شما گفتگو کنم:
TMBA یکی از شرکتهای پیشتاز در بازاریابی ایران است که من به عنوان صاحب آن افتخار دارم تا مدیر عامل آن نیز باشم.
ما در چهار حوزۀ اصلی تخصص داریم: آموزش ، تحقیقات، مشاوره، و انتشارات بازاریابی
علاوه براین، ما دارای یک دو ماهنامه در حوزۀ بازاریابی هستیم.
TMBA به منظور تحقق مأموریت خویش از وجود یک هیئت علمی توانمند و کارشناسان متخصص بهره می برد تا به شرکتهای ایرانی و خارجی فعال، خدمات بازاریابی خود را ارائه کند.
ما در دپارتمان آموزش به ارائه دوره های کاربردی برای ارتقاء دانش و بینش مدیران و کارشناسان آنها در مورد بازاریابی نوین می پردازیم. تا کنون TMBA توانسته است این بخش از خدمات خود را به بیش از 100 شرکت ایرانی و خارجی ارائه نماید.
TMBA در دپارتمان مشاوره خود به تربیت مدیران در سطوح گوناگون سازمان مشتری می پردازد تا زمینه را برای تصمیم گیری بهتر در بازار رقابتی برای آنها فراهم آورد. میتوان در این زمینه به تعدادی شرکتهای مشهور ایرانی که از خدمات این دپارتمان بهره برده اند اشاره کرد:
شرکت فرآورده های لبنی میهن ، شرکت استیل البرز، شرکت رونیکس، شرکت شیرین عسل
دپارتمان تحقیقات بازار TMBA به تهیه و فراهم کردن اطلاعات دقیق و به روز از بازار برای کارفرمایان می پردازد تا مخاطرات تصمیم گیری های اشتباه را برای مدیران کاهش دهد. شرکتهای معتبر و بزرگی نظیر گروه صنعتی انتخاب (دارنده برندهای اسنوا، تکنوگاز و دوو در ایران)، ایرانول، ابزارسرا (نمایندۀ بوش در ایران)، بانک اقتصاد نوین، و برخی دیگر از کسب و کارهای مشهور همگی از خدمات این دپارتمان بهره برده اند.
ما در دپارتمان انتشارات دارای بیش از 20 عنوان کتاب هستیم تا به سهم خود نیاز جامعۀ بازاریابی ایران را برآورده سازیم.
TMBA توانسته است مدیران شایسته و دارای صلاحیتی را در رأس دپارتمانهای خود به همکاری برگزیند. این مدیران با استفاده از رویکرد سیستماتیک و ارتقاء توان کارگروهی خویش قادر بوده اند با خلاقیتهای تیمی از دیگران متمایز شوند.
با اینحال کاملاً آگاه هستیم که در ابتدای راه هستیم و در این مسیر به دانش و تجربۀ همگان نیازمندیم و البته فرصتها و تهدیدهای فراوانی در این بازار بزرگ وجود دارد، بنابراین هنوز نیازمند یادگیری برای بهره از فرصتها در برابر تهدیدها هستیم. این شرایط برای ما به مفهوم نیاز شدید به یاری اساتید و همکاران در دیگر نقاط جهان می باشد.
بسیار خرسند خواهیم شد تا همکاری دو جانبه با همکاران سرشناس و معتبر در سراسر جهان داشته باشیم.
ما به کار گروهی و همکاری به عنوان رمز ارتقاء دانش و بینش و مهارت برای کسب موفقیت ، اعتقاد داریم.
پیتر دراکر پدرمدیریت گفته است: هر کسب و کار دارای دو وظیفه – و تنها دو وظیفه – اصلی است: بازاریابی و نوآوری. بازاریابی برای جلب رضایت مشتریان امروز و نوآوری برای جلب رضایت مشتریان فردا و این دو از یکدیگر جدائی ناپذیر هستند.
ما به گرمی هر دستی که به همکاری و برای منافع دو جانبه به شکل برد – برد به سوی ما دراز شود را می فشاریم.
یکبار دیگر بایستی مراتب خرسندی و تشکر خود را از آقای پروفسور کاتلر و تمامی گروه دست اندرکار برگزاری این سمینار و کنفرانس بخصوص دوست بسیار عزیزم آرام نواسردیان رئیس انجمن تحقیقات بازار ارمنستان ابراز نمایم
با تقدیم بهترین آرزوها
متشکرم
افراد از راست به چپ:فهیم کبریا- پرویز درگی
افراد از راست به چپ:پرویز درگی - بذرافشان