کاتلر در ارمنستان و یادگیری از کاتلر
شرکت کنندگان در سمینار ارمنستان
سمینار کاتلر به دلیل نام و برند شخص کاتلر،با استقبال خوبی از کشورهای منطقه روبه رو شد. بجز آذربایجان که موضوعاتی با ارمنستان دارد، بسیاری کشورها در این سمینار حصور داشتند.
ایران و گرجستان هر کدام با 75 شرکت کننده، بالاترین میزان حضور را در این سمینارها داشت. شاید به همین دلیل و سایر دلایلی که بعداً عنوان خواهم کرد، کاتلر در طول تمامی سمینارهایش، بارها و بارها از ایران و گرجستان یاد کرد.
ارمنستان، ترکیه، روسیه، بلاروس و حتی فنلاند و پرتغال شرکت کنندگان این سمینارها بودند.
درباره فضای سمینار و محتوای آنچه کاتلر در سمینارها اظهار کرد، در فرصت دیگری میپردازم و ترجیح میدهم به نکات ریز و ظرایفی اشاره کنم که کاتلر در تمام سمینارها با دقت و توجه فوقالعاده اجرا کرد.
یادگیری از رفتار کاتلر در ارمنستان
کاتلر 80 سال دارد. به رغم سن بالا همچنان سمینارها را نظیر سخنرانان انگیزشی، پر انرژی اجرا کرد. برخی از روزها سه سخنرانی داشت و این از بنیه جسمی و روحیه عالی این سخنران و بازاریاب جهانی حکایت دارد (برای اطلاعات بیشتر درباره کاتلر و زندگی خصوصی وی میتوانید به مجله توسعه مهندسی بازار- شماره 21، مهر و آبان 1390 مراجعه کنید). کاتلر در آغاز هر سخنرانی، به سرعت پشت تریبون قرار نمیگرفت بلکه، یک ارتباط دیداری با کل حاضران در سالن برقرار میکرد.
کاتلر به تناسب و فراخور دانش و مقام حاضران در سمینار، سخنرانی میکرد. یعنی اگر حاضران اصلی دانشجو بودند، با رویکرد علمی و واژگان استاندارد سخنرانی کرد. اگر حاضران اصلی عمدتاً مدیران شرکتها بودند، کوشید تا با رویکرد کاربردی سخنرانی کند. در جمع مسئولان دولتی ارمنستان نیز قطعاً با نگاهی جامع برای استراتژی بازاریابی کشور ارمنستان سخن گفته است.
برایم جالب بود که کاتلر 80 ساله در تمام سخنرانیهای انجام شده، کاملاً ایستاده سخنرانی کرد. چنین رفتاری آن هم از استاد صاحبنام جهانی در سنین بالای بزرگسالی، شأنی فاخر آفرید که تحسین حضار را نیز به همراه داشت.
برخورد صمیمانه و گرم کاتلر با حاضران در سمینار زبانزد بود. حاضران با او هیچ فاصلهای احساس نمیکردند و چنین رفتاری قطعاً حاصل روحیه گرم و مهربان این بازاریاب بر جسته جهانی است که از جمله میتوان به زمان تنظیم شده پرسش و پاسخ در پایان سمینارها اشاره کرد که این فضا را برای حاضران بهتر و بیشتر ایجاد کرد.
روز دوشنبه 23آبان ماه در یکی از سمینارها، همکارم آقای محمد سالاری- مدیر پروژه هیات اعزامی به ارمنستان- از کاتلر درباره بازاریابی حسی(EXperiential marketing )پرسید. حتماً میدانید که کتابی با همین عنوان از شاز اسمیلانسکی را در ایران با ترجمه اینجانب و محمد سالاری داریم. کاتلر پس از پاسخ به پرسش همکارم محمد سالاری گفت: ایشان از موضوع جدید و تازهای پرسش میکنند.
جالب است بدانید که روز چهارشنبه 25 آبان ماه در اقامتگاه اختصاصی کاتلر، جلسهی اختصاصی من و محمد سالاری با کاتلر داشتیم. کاتلر با دیدن محمد سالاری، مجدداً از پرسشی که وی کرده بود، تشکر کرد. حافظه وی هم در تشخیص حاضران و هم در پرسشهای آنان برایمان فوقالعاده بود. کاتلر در 80 سالگی با کارایی کامل (full function) حضوری پر رنگ در سمینارها دارد. هم در سمینارها سخنرانی میکند و هم با چشمانی باز و گوشهای فوقالعاده شنوا، رفتار را ثبت و ضبط میکند. رفتار کاتلر با حاضران سمینار فوقالعاده پدرانه و با رأفت و عطوفت بود. و این بر وجوه دانشی و عالمانه کاتلر بیش از پیش میافزاید.
شایسته اظهار است که بگویم حتی به پیش پا افتادهترین سؤالات نیز رفتاری کاملاً جدی داشت. در طول این سمینارها، گاه سؤالهایی به شدت ساده و بدیهی از سوی حاضران طرح شد و کاتلر در کمال سادگی نیز به آنها پاسخ های مناسب داد.
برای مثال، از ایران یکی از حاضران از کاتلر پرسید که شما درباره 4 پی(4p) سخن میگویید. بسته بندی چه میشود؟ کاتلر نیز پاسخ گفت. حتماً میدانید اینجانب (پرویز درگی) سالها پیش در این باره مقالهای در تدبیر نوشتم که مطالعه آن میتوانست برای شخص پرسش کننده کفایت کند. یا سایر کتابهایی که در بازاریابی در این باره توضیح دادهاند. حتی کتاب" فیلیپ کاتلر به پرسشهای شما پاسخ میدهد" با ترجمه دکتر کامبیز حیدرزاده نیز در این باره توضیح دقیقی از کاتلر آورده است.
خانمی از گرجستان از کاتلر در خواست که درباره بازاریابی، منابع و مآخذی را عنوان کند. کاتلر باز هم بزرگوارانه و پدرانه پاسخ گفت.
کاتلر در پاسخگویی وشنیدن پرسشها شتابی نداشت. و این درست متضاد با گروه همراهان کاتلر بود که ترجیح میدادند کاتلر سریعتر استراحت کند. همراهان کاتلر به تناسب کارشان، وظیفه داشتند تا زودتر سمینار پایان یابد، و استراحت آغاز شود. اما کاتلر در کمال خونسردی دیگران را دعوت میکرد تا پرسشهایشان را اظهار کنند.
هدف کاتلر از برگزاری سمینار در ارمنستان
هدف کاتلر از حضور در ارمنستان برای برگزاری سمینار، پرسشی بود که خود کاتلر نیز به آن پاسخ گفت.
کاتلر گفت: میخواهم با آگاهی دادن به مردم جهان، در دنیای بازاریابی روشنایی ایجاد کنم، مردم درآمد بیشتر داشته باشند و خوشحالتر باشند.
وی افزود: برخی میگویند اکنون جهان با مازاد تولید روبهرو است. این نظر را نمیپذیرم. به نظرم قدرت خرید مردم پائین آمده است. در امریکا، 1 در صد مردم، 43 درصد ثروت را دارا هستند. گو آنکه نمیخواهم راجع به توزیع عادلانه ثروت صحبت کنم، اما باید گروه ثروتمندان، فرصتهایی پدید آورند تا جمع کثیری از مردم، قدرت خریدشان بالاتر رود و این به سود همه است.
سخنرانی من در سمینار کاتلر
روز آخر سمینار، در کنفرانس بین المللی کاتلر، استادانی از ترکیه، گرجستان، روسیه، ارمنستان، و ایران حضور داشتند.
نخست فهیم کبریا، مدیر بازاریابی کاتلر ایمپکت، سخنرانی کرد. وی با ارائه گزارشی، رو به حاضران خیر مقدم گفت. سپس نوبت سخنرانی اینجانب بود که از سوی رسانههای گروهی ارمنستان و جمع کثیری از خبرنگاران تحت پوشش خبری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی قرار گرفت.
فیلیپ کاتلر چهارشنبه عصر(25 آبان ماه 1390)، من و محمد سالاری را در محل اقامت خودشان پذیرفتند. گفتگو درباره برندینگ آغاز شد.مذاکرات درباره حضور کاتلر در ایران انجام شد. زمان پیشبینی برای حضور کاتلر در ایران را آغاز خرداد ماه 1391 عنوان کردند. این اتفاق نادر نیز افتخاری است متعلق به همه اهالی بازاریابی ایران. قرارداد اولیه رد و بدل شد. جالب است که در قرارداد، امضای نخست را به TMBAدادند، و امضای دوم متعلق به کاتلر و کاتلر ایمپکت اختصاص دارد. و این یعنی آنچه کاتلر در کتابهایش از جمله کتاب اخیر وی با عنوان اصول بازاریابی(ویرایش سیزدهم، سال 2010) نوشته است، هماهنگ و همخوان است. یعنی مشتری در صدر قرار میگیرد.
خشنودم از آنکه در شرایطی که برخی کشورها در عرصه بین الملل با حربه تحریم ایران، سنگ اندازی میکنند، توانستیم با موافقت حضور کاتلر در ایران، موقعیت آفرینیهایی را مهیا سازیم. در آینده نزدیک، سایر اخبار و اطلاعات در این باره تقدیم عزیزان خواهد شد.
به نظرم میآید برای مهیا سازی این اقدام بزرگ - حضور کاتلر در ایران- پیشنهادهای عزیزان میتواند راهگشا باشد. درباره شرکتهایی که آمادگی دارند تا به عنوان حامی مالی (اسپانسری) حضور داشته باشند، نیز کمیته جداگانهای در TMBA تشکیل دادهایم. آماده دریافت نظرها و پیشنهادهایی هستیم که بتواند نام ایران را در عرصه بین المللی توانمندتر سازد.
پرویز درگی و فیلیپ کاتلر
افراد از راست به چپ: پرویز درگی - فیلیپ کاتلر - محمد سالاری
افراد از راست به چپ: پرویز درگی - فیلیپ کاتلر
افراد از راست به چپ: پرویز درگی - فیلیپ کاتلر - محمد سالاری- فهیم کبریا
سبز باشید