اصول بازاریابی جلد 1 ویرایش سیزدهم 2010 منتشر شد
5 تم اصلی کتاب اصول بازاریابی کاتلر
5 تم اصلی کتاب اصول بازاریابی ویرایش سیزدهم 2010 عبارتند از:
1- خلق ارزش برای مشتریان در ازای کسب ارزش آنها
2- ساخت و مدیریت برندهایی که بسیار ارزش زا هستند
3- سنجش و مدیریت نتایج بازاریابی
4- استفاده از فناوریهای جدید بازاریابی
5- بازاریابی مسئولانه و متداوم در سر تا سر دنیا
در باور من، کاتلر در ویرایش سیزدهم با همکاری جمعی از متخصصان، توانسته است کتابی شایستهتر از کتابهای پیشین اصول بازاریابی عرضه کند.
در صدر این متخصصان، روانشناسان یادگیری هستند. "روانشناسان یادگیری" برآنند تا راههای نو در انتقال مفاهیم و یادگیری را ارائه دهند. کتاب کاتلر با بهرهمندی از متخصصان یادگیری دارای چارچوب و طرح یادگیری نوینی است. این چارچوب از آغاز تا انجام کتاب، در هر فصل به صورت کاملاً منظم حضور دارد.
هر فصل، نخست با یک چکیده کاملاً رسا آغاز میشود. خوب است بدانید ما ایرانیها معمولاً مقدمهها را پیچیده و مغلق مینویسیم. اما کاتلر این مقدمهها را آسان و کوتاه نوشته است.
پس از این مقدمه کوتاه، کار با یک داستان آغاز میشود. این هم روشهای یادگیری است. در آغاز با یک فضای ساده و بدون تکلف، مباحث آغاز میشود. پس از داستان، هدفهای فصل، خلاصه و مختصر میآید. این هدفها دقیقاً به خواننده میگوید که قرار است چه چیزهایی را در پایان یاد بگیرد. در کنار مطلب، دریچه و پنجرههایی است که گاه با" نظر نویسنده" توجه خواننده را جلب میکند. برای مثال تیتر اصلی چنین است:بازاریابی چیست؟
به عنوان مثال نظر نویسنده: 1-درفصل اول میخوانید: یک ثانیه تأمل کنید و به اینکه شما به این پرسش چه پاسخی میدهید فکر کنید. سپس مشاهده کنید که پاسخ شما به این پرسش وقتی در مطالعه فصل پیش میرود چگونه تغییر میکند.
عکسهای کتاب اصلی کاتلر فوق العاده زیاد است. اما در ترجمه کتاب، بنا به مقدورات و ظرفیتها، این عکسها در کتاب ترجمه شده فارسی آمده است.
میدانیم که عکس در کتاب درسی(text) باز هم فضایی تلطیف شده عرضه میکند.که سالها پیش در کتاب اکادمیک حضوری پر رنگ یافت.
انصافاً متخصصان تکنولوژی و فناوری، بویژه تکنولوژیستهای آموزشی کمک ارزشمندی در خلق ارزش برای این کتاب داشتهاند. چرا که ابزارهای آموزشی متنوعی فراهم کردهاند. فیلمهای ویدئویی 4 تا 6 دقیقهای برای هر فصل تهیه شده است. تمرینها نیز به طریق اینترنتی قابل دسترسی است. افراد میتوانند با مراجعه به سایت مشخصی، خود را آزمون کنند. این آزمونها را میتوان بر روی آپاد قرار دهند.
اتفاق فوق العاده عجیب آنکه، اگر دانشجویی بخواهد با هزینه پایینتری متن کتاب را به دست آورد، نسخه الکترونیکی را مهیا کردهاند که 50 درصد در هزینهها تفاوت ایجاد میکند.
این ابتکار را میتوان از وجوه گوناگون ارزیابی کرد. نخست آنکه یک اصل بازاریابی میگوید:هزینه مشتری را کاهش دهید. اصل دیگر آنکه شاید به موضوعاتی نظیر "روانشناسی مصرف کنندگان در رکود" باز گردد. بنا به این اصل، باید دانست که برخی از مشتریان، کالا یا خدمت شما را میخواهند، اما به دنبال راههای کم هزینهای هستندو این همان راه کم هزینه کاتلر است برای بازاریابی و فروش کتاب "اصول بازاریابی ویرایش سیزدهم سال2010 ".
وانگو نوتز (vangonotes) از جمله ابزارهای تازهای است که ظاهراً ما در ایران نداریم. کاتلر و یارانش با استفاده از این ابزار، به مدد خواننده آمدهاند. وانگونوتز یا رسانه دیجیتالی صوتی، در فایلهای ا م پی تری(mp3) قابلیت استفاده شدن دارد. شخص میتواند به هنگام رانندگی، پیادهروی، فعالیت در باشگاه ورزشی، آن را گوش دهد. و یا در دستگاه ضبط صوت آن را گوش دهد. به این ترتیب ایدههای بزرگ، آزمونهای تمرینی، واژگان کلیدی هر فصل دراختیار اوست. چنین افدامی به سهولت مرور یک فصل را مهیا میسازد.
درباره ساختار این کتاب باز هم میتوان بیشتر نوشت. که به آینده موکول خواهم کرد.
ویژگیهای کتاب کاتلر
کتاب اصول بازاریابی پر است از منابع کمک آموزشی که فهرست وار اشاره میکنم.
1-پیش نمای فصل: در آغاز هر فصل، مقدمهای دارد که ارتباط آن را با مفاهیم قبل نشان میدهد، داستان هر فصل را معرفی میکند.
2-داستانهای بازاریابی شروع فصل: هر فصل در کتاب اصلی با یک داستان بازاریابی جالب، کاملاً پیشرفته، مصور و حاشیه نویسی آغاز میشودتا انگیزه آفرین باشد.
3-نظرات نویسنده و حاشیه نویسیهای شکلی: کاتلر فوق العاده باهوش و سنجیده نظرات خود را در جای جای کتاب آورده است. سنجیدگی و هوشمندی کاتلر و آرمسترانگ در انتخاب واژگان است. ساده، آسان، صریح، از شما میخواهد به نظر او توجه کنید. وقتی نظر او را میخوانید، باز هم در مییابیم که شما را راهنمایی میکند، بی آنکه هیج نسخه از پیش آماده حاوی توصیه و آموزش مستقیم داشته باشد. در این باره در فرصتی دیگر به ابتکارات و خلاقیت کاتلر باید اشاره کنم.
4-نکات برجسته بازاریابی واقعی
5-تمرکز بر اصول اخلاقی
و......
اصول اخلاقی ویژگی حائز اهمیت این کتاب است. در دنیای بد اخلاقیهای حاضر، کاتلر در هر فصل، توضیحات و پرسشهای مختلفی را در موقعیتهای متنوع عرضه میکند که در رویارویی با اصول اخلاقی است. کاتلر در هر فصل درباره اصول اخلاقی مرتبط با آن فصل نیز موضوع را چالش کشیده است.
سبز باشید