توسعه مهندسی بازار در شماره 21 (مهر و آبان 1390)
1)اخبار بازاریابی حاوی تازهترین گزارشها در حوزه بازاریابی و فروش شرکتهای خارجی است.
2)معرفی کتاب حاوی تازهترین کتابها در سایت آمازون دات کام (Amazon.com) است. این شماره نشریه، کتاب خانم گلنارا زد کاریموا معرفی شده است که کاری است درخشان در حوزه وابستگی رنگ- موسیقی بر مصرف کننده. کتاب از اساس برای علاقهمندان به تبلیغات تألیف و تدوین شده اما دیدگاههای متنوعی را در بر دارد از جمله دیدگاههایی از رواندرمانگران و کاربرد آن در تبلیغات.
3)بازار کتاب: توسعه مهندسی بازار در این شماره افتخار دارد که 7 کتاب از مؤلفان، مترجمان و ناشران بازاریابی و تبلیغات را معرفی کند. فروشگاه انتشارات بازاریابی میزبان این کتابها است. شما میتوانید با شماره تلفنهای 66408251 و 66408271 سفارش خود را دستور دهید تا برایتان ارسال شود. در صورت تمایل، میتوانید به خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، خیابان 12 فروردین، مجتمع کتاب فروردین مراجعه کنید.
1)پشت پرده خرید
2)تشریفات، راهبرد موفقیت
3)لغزش برند
4)فروشگاه، راهکارها و نکتهها (چاپ اول)
5)25 عادتی که منجر به فروش بیشتر میشوند
6)مشتری مداری
7)تکنیکهای تحلیلی در تحقیقات بازاریابی
4)کاریکاتور: در این شماره نیز بنا به روال 2 صفحه برای کاریکاتور اختصاص دارد. همکارانم بر این باورند که در ازدحام مقالات و اخبار، بسیاری در جستجوی" فضای غلیظ" نیستند و کاریکاتور چنین فضایی را به خوانندگان هدیه میدهد. این 2 صفحه نیز آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور است که نمونه آن را میبینید.
گزارش ویژه مقالات
"گزارش ویژه" این شماره به زندگی خصوصی کاتلر اختصاص دارد. کاتلر در آبان ماه به ارمنستان میرود.
شرکت TMBA،ثبت نام این سمینار را در ایران بر عهده دارد. از این رو قبل از سفر، بهتر بود اطلاعی تقدیم ثبت نام کنندگان و علاقهمندان شود. کاتلر مرد بزرگ بازاریابی، سلامتی خود را مرهون " زندگی در کنار خانواده" میداند. سایر اطلاعات نظیر غذای مورد علاقه او، سرگرمیها و ...... را در این گزارش ویژه میخوانید.
"بازاریابی حسی" یا" بازاریابی تجربی" بنا به روال جایگاه مشخصی در توسعه مهندسی بازار دارد. این بار روش بدیع تبلیغ خوشبو کننده هوا در نشریه درج شده است.
درباره" مدیریت ارتباط با مشتریان" زیاد شنیدهایم اما کمتر میدانیم. این شماره درباره یک شرکت هواپیمایی هلندی کیالام (KLM) صحبت شده است که چگونه از این شیوه سود جست و توانست سود زایی فراوانی نصیب خود سازد.
درباره تجربه مشتری(CEM) نیز کمتر شنیدهایم. تمایز آن با مدیریت ارتباط با مشتری را در این شماره جستجو کنید.
"آینده نگری" وجهه همت بسیاری از متخصصان است. حضور اینترنت و تاثیر آن در فضای کسبو کار یکی از این مطالعات آیندهنگری است. متخصصان برآنند تا بدانند اینترنت در سال 2025 چگونه بر اقتصاد جهان تأثیر خواهد گذاشت و کسبوکارها در آینده چه تغییراتی مییابند. در این باره به صفحه 20 تا 23 نشریه توسعه مهندسی بازار مراجعه کنید که با عنوان تکامل اینترنت و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی در سال 2025 حرفهای فوق العادهای دارد از جنس پیشبینی و پیشگویی البته با روشهای علمی و در قالب سناریوهای مختلف و متفاوت.
"بانکها و خدمات مالی" عنوان سلسله مقالاتی است که این نشریه از شمارههای پیشین دنبال میکند. این بار با یکی از روشها با نام "اثر جذب" آشنا میشوید که بر رفتار مشتریان خدمات مالی تأثیر به سزایی میگذارد. روشی کاملاً ساده که مؤسسات مالی و اعتباری بر پایه آن میتوانند تا حدودی رفتار مشتریان را تغییر دهند.
"فروش" همواره جاذب است. شرکتها دوست دارند فروش خود را افزایش دهند بی آنکه از حواشی آن آگاه باشند. در این شماره با ظرائفی از فروش آشنا میشوید که میتواند برنامه فروش شما را تغییر دهد و آن "برنامهریزی برای سودآوری" است.
"مینتزبرگ" استاد بر جسته دانشگا ه به تازگی در گفتگوهایش بشدت علیه مدیریت امریکایی میشورد. در این شماره، ساده و آسان درباره استراتژی میگوید. در نگاه او استراتژی، مانوری است برای بیرون راندن رقبا و مخالفان
درباره پیتر فیسک و پرورش نبوغ بازاریابی بارها نوشتهام. این بار در نشریه نیز شما با دیدگاه این فیزیکدان هستهای آشنا میشوید که در کمال سادگی اما سنجیدگی، درسهای خوبی برای بازاریابهایی دارد که علاقهمندند بازار را تسخیر کنند.
"رفتار مصرف کننده" عنوان سر کلیشهای است در توسعه مهندسی بازار. " قوم گرایی مصرف کننده" عنوان مقالهای است که در این شماره میخوانید.
موضوع "تبلیغات"، صفحات بعدی نشریه را تشکیل میدهد حاوی 3 مقاله است
1)کارکرد درگیری ذهن مصرف کننده در تبلیغات تجاری شرکتها
2)شعارهای تبلیغاتی؛ چگونه میتوانند همانند ققنوسی سر از خاکستر برآرند
3)تاثیر گذاری رنگ بر مصرف کننده:وابستگی رنگ- موسیقی
دوست عزیزم دکتر محمود محمدیان نیز در حوزه روابط عمومی مقالهای دارند با عنوان "مدیریت شایعات از منظر افدامات روابط عمومی" که در صفحات 50 تا 53 زینت بخش صفحات نشریه توسعه مهندسی بازار است.
در نهایت، آخرین مقالات که یکی در حوزه خرده فروشی است با عنوان "رقابت خردهفروشان و استراتژیهای قیمت گذاری"، و دیگری مقالهای است درباره "رموز موفقیت کسبو کار مک دونالد".
همکاران این شماره
دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر محمود محمدیان، محمد سالاری، اعظم احمدی، ندا صدیق، مصطفی میر، محمدحسین دهنوی، علی سلیمانی بشلی، مهندس سعید صمدی، ستیلا باسقی، علی هاشمزهی، حسینعلی سلطانی، سید هادی منافی، سمیه سادات مکیان، پوران پورعباسی، حامد پوریوسفی درگاه، ابراهیم زارعپور
با تشکر از:
دکتر مسعود حیدری، استاد سینا قربانلو، دکتر کامبیز حیدرزاده، دکتر حسین وظیفه دوست، دکتر بهرام خیری، دکتر محمد طالقانی، دکتر ابراهیم چیرانی، دکتر شهرام گیلانینیا، دکتر آذر کفاشپور، مهندس امیر توفیقی، دکتر محمدابراهیم محجوب، دکتر رضا اکبری اصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر قلی پورسلیمانی، دکتر فرزین رضایی، دکتر محمد بلوریان تهرانی
با تشکر از : انتشارات بازاریابی: مبلغان، کلک سیمین، سیته، مرسل، آییژ، ابجد، مرکز آموزش عالی علمی کاربردی کوشا واحد تهران، سمت
با تشکر از صاحبان آگهی در نشریه توسعه مهندسی بازار (شماره 21)
استیل البرز(پشت جلد) سایت تجارت نیوز، سایت تحلیلگران اقتصاد ایران، پنجمین کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی، راهنمای همشهری،سایت عصر ایران، مدیران آنلاین، مدیران ایران، کنفرانس بینالمللی برند، تحقیقات بازاریابی، سایت دفتر ارتباط با دانشگاه، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، فروشگاه بازاریابی، مجله طنز خط خطی، بنیاد کودک، زنجیره امید، انتشارات بازاریابی، مبلغان، صنعت بستهبندی، تی سرا.
سبز باشید