انتشار بیستمین شماره توسعه مهندسی بازار در سال پنجم
روی جلد شماره 20
روی جلد شماره 20 حاوی این تیترها است؛
1) سمینار کاتلر در ارمنستان؛ ثبتنام TMBA در تهران
2) لزوم هشیاری بیشتر نسبت به محیط کلان و خرد بنگاههای اقتصادی
3) گفتگو با پیتر فیسک، فیزیکدان هستهای و نویسنده کتاب پرورش نبوغ بازاریابی
4) بیلبوردهای سیار انسانی؛ خالکوبی لوگو و مارک برندهای تجاری بر روی اعضا و پیکرهی انسانی
سرمقاله شماره 20 توسعه مهندسی بازار
"لزوم هشیاری بیشتر نسبت به محیط کلان و خرد بنگاههای اقتصادی" عنوان سرمقاله این شماره است.
در این سرمقاله، هم محیط کلان اقتصادی و هم محیط خرد اقتصادی در جهان و ایران ترسیم شده است و برپایه علم و هنر نوین بازاریابی، راههای برونرفت از بحرانها و آشفتگیها به همراه توصیهها برای مدیران بنگاهها معرفی شده است.
اخبار بازاریابی ایران و جهان
صفحات 6 تا 11 این شماره نشریه به اخبار بازاریابی ایران و جهان اختصاص دارد. برخی اخبار برجسته در ایران عبارتند از:
1) سمینار کاتلر در ارمنستان؛ ثبتنام TMBA در تهران
2) مراسم تجلیل از دکتر میراحمد امیرشاهی، استاد بازاریابی ایران
اخبار بازاریابی از جهان بسیار متنوعاند. از جمله
1) کوکاکولا شناختهشدهترین اسپانسر المپیکهای جهانی
2) شیوههای جدید بازاریابی لوازم آرایشی
3) دنیای بدون زباله، کوشش خردهفروشان و دولت انگلستان
4) برنامههای باشکوه رمضان در دبی
و...
گزارش ویژه
"هری پاتر: داستان یک پدیده در تجارت جهانی" عنوان گزارش ویژه این شماره است. در این گزارش به میزان فروش قسمت دوم فیلم سینمایی هریپاتر به همراه شیوههای برندسازی این برند اشاره شده است.
گفتگو با پیترفیسک، فیزیکدان هستهای و نویسندهی کتاب پرورش نبوغ بازاریابی
درباره پیترفیسک در شمارههای پیشین توسعه مهندسی بازار مطالبی خواندهاید. در این شماره، گفتگو با پیترفیسک را میخوانید. جالب است بدانید که پرسش نخست درباره بحران اقتصادی است و وظایف بازاریابان را در 10 نکته کاربردی یادآور میشود. همچنین پیترفیسک درباره قوانین قدیمی و جدید بازاریابی نیز به تفصیل سخن میگوید. این گفتگو فوقالعاده خواندنی است. فیسک، فیزیکدان هستهای، توضیحات کاملاً کاربردی از بازاریابی برای دنیای امروز کسبوکارها دارد.
کمپین بازاریابی حسی
کمپین بازاریابی حسی از مدتها پیش در نشریه توسعه مهندسی بازار با مطالعات موردی، مقالاتی را به خود اختصاص داده است. این بار کمپین بازاریابی حسی شرکت نفتی شل و بانک اچ اس بی سی (HSBC) تشریح شده است.
3 مقاله در حوزه بازاریابی خدمات مالی
توسعه مهندسی بازار در این شماره سه مقاله را به موضوعات خدمات مالی و مشتریان خدمات مالی اختصاص داده است. این سه مقاله عبارتند از:
1) اقیانوس آبی وجودو، راهی به سوی خلق مزایای رقابتی؛ نمونهای در صنعت بانکداری امریکا
2) تأثیر عوامل روانشناختی بر بازارهای مالی
3) بازارهای مالی و سرمایه در سیطرهی پرقدرت هورمونها و ژنها
5 مقاله در حوزه تبلیغات
تبلیغات در نشریه توسعه مهندسی بازار جایگاه خاص خود را دارد. در این شماره، 5 مقاله درج شده است. این مقالات تبلیغات عبارتند از:
1) برند زباندار
2) بیلبوردهای سیار انسانی؛ خالکوبی لوگو و مارک برندهای تجاری بر روی اعضا و پیکرهی انسانی
3) هارلی دیویدسون؛ موتورسیکلتی که سلطان جادهها لقب گرفت
4) پیامهای عقلی یا احساسی کدامیک مؤثرترند؟
5) تبلیغات محیطی فراتر از بیلبوردها
منابع انسانی بازاریابی
با گسترش شرکتها، مؤسسات و بنگاههای اقتصادی، نقش منابع انسانی بیش از پیش حائز اهمیت میشود.
در شرکت TMBA، دپارتمانی با نام "استعدادیابی شایسته بازاریابی" تأسیس کرده تا پشتیبان شرکتها در حوزه بازاریابی باشد.
توسعه مهندسی بازار نیز با پیروی از سیاست پشتیبانی، در این شماره با درج مقالهای، شیوههای پرسش هوشمندانه در جلسه مصاحبه را برای مدیران آموزش میدهد. "استخدام کارکنان با پرسشها و شیوههای هوشمندانه" عنوان این مقاله است.
قواعد جدید بازاریابی و روابط عمومی، معرفی تازهترین کتابهای بازاریابی از انتشارات بازاریابی، ناشران بازاریابی نظیر مبلغان، دانشگاه سمنان، کلک سیمین، رسا، سیته، مهکامه، و ذهن آویز صفحات پایانی این شماره را در بردارد.
"آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور" بنا به روال آخرین مطلب مندرج در نشریه توسعه مهندسی بازار است.
همکاران این شماره
شایسته است از تمامی همکارانم در نشریه و استادان بازاریابی، متخصصان بازاریابی، و مؤلفان و مترجمان بازاریابی کمال قدردانی را داشته باشم که با ارائه پیشنهادات، ارسال آثار، گزینش متون ترجمهای، و ترجمه مطالب، بر رونق توسعه مهندسی بازار افزودند.
همكاران اين شماره عبارتند از: دكتر عبدالحميد ابراهيمي، محمد سالاري، اعظم احمدي، مريم نصيري، علي هاشمزهي، ندا صديق، مهندس سعيد صمدي، سيما هوشمند، محمد قرباني، علي سليماني بشلي، سميهسادات مكيان، نگار صديق، دكتر گلنارا زد.كاريموا، ستيلا باسقي، سعيد هاشمي
صاحبان آگهی در شماره 20
شرکت استیلالبرز، K.T.C، بانک اقتصاد نوین، تجارت نیوز، فست کلیک، عصر ایران، انتشارات سمت، چهارمین همایش تبلیغات، سومین کنفرانس بازاریابی خدمات مالی، سایت دفتر ارتباط با دانشگاه، پیام همشهری، مجموعه فیلمهای آموزش بازاریابی و فروش، مدیران آنلاین، پول نیوز، انتشارات بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، تیسرا، زنجیره امید، بنیاد کودک، مجله مدیریت ارتباطات، مجله خط خطی، چهارمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران عراق- اقلیم کردستان- سلیمانیه، مجله طنز خط خطی، انجمن مدیریت ایران
سبز باشید