وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

"بازاریابی استخدام" نیاز حیاتی شرکتهای بازاریابی پیشرو در ایران 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

"بازاریابی استخدام" نیاز حیاتی شرکتهای بازاریابی پیشرو در ایران

"بازاریابی استخدام" درست برخلاف بازاریابی سنتی که تنها در شرایط بحرانی در جستجوی نیروهایی برمی‌آید، سازوکاری کاملاً مستمر و همیشگی دارد. این بخش یا نهاد همچون سایر بخشها و نهادهای دیگر مداوم در جستجو یا شکار نیروهایی است که لازم است درآینده سازمان، مؤسسه، بنگاه، یا شرکت بدانها نیاز مبرم یا فوری داشته باشد.


"بازاریابی اسخدام" بخشی پویا است که به "منابع انسانی" و نیروهای توانمند به مثابه اصلی‌ترین ارکان سازمانها می‌نگرد. برای این نهاد، جذب یک نیروی کارشناس به مراتب پرهزینه‌تر از استخدام یک مدیرعامل در شرکتی دیگر است.


بازاریابی استخدام حتی برای انتخاب یک کارمند جزء نیز تمام ظرائف لازم را در نظر می‌گیرد. دلیل آنکه این کارمند جزء قرار است درکنار سایر مدیران ارشد و میانی قرار گیرد تا بتوانند کاری را به سرمنزل مقصود برسانند. اگر یکی از حلقه‌ها، حتی حلقه‌ی ضعیف ناکارآمد باشد، در عمل تلاشهای انجام شده از سوی رهبران تجاری ناکام می‌ماند و باعث از هم پاشیده شدن تیم خواهد شد. چون مدیران ارشد حوصله افرادی را ندارند که با معیارها و سلیقه‌های سازمان همخوانی ندارند.


"بازاریابی استخدام" همواره می‌داند که این نیروهای توانمندند که قرار است کسب‌و‌کارهای آینده را دگرگون کنند و از نو کسب‌و‌کارهایی پایه‌گذاری کنند که از اساس هیچ پیشینه‌ای برای آن نیست.


"بازاریابی استخدام" را می‌توان در شرکتهای نوظهوری همانند مایکروسافت، دل کامپیوتر، آمازون دات کام، وال مارت و ... جستجو کرد. تصور کنید اگر قرار بود آقای بیل گیتس، در آغاز کار می‌خواست برای رونق فعالیتهایش، با دادن اطلاعیه در روزنامه‌های کثیرالانتشار همکاری همپا و هوشمند جذب کند، امکان داشت به دوستانی نظیر دوستان کنونی‌اش دست می‌یافت که به یکباره حیرت‌انگیز تمامی کسب‌وکارها را تسخیر کردند؟ به نظر می‌رسد دادن اطلاعیه برای درج در روزنامه‌ها برای فعالیتهایی روتین است که افراد با مشخصاتی استاندارد و مدارکی نسبتاً معمولی نظیر مدارک موجود در دانشگاهها مراجعه کنند. در غیر این صورت هرگز افراد اخراجی از دانشگاهها نظیر بیل‌گیتس و مایکل دل نمی‌توانستند به شرکتی وارد شوند. چراکه مدارک آنان ناقص بود. با این همه، هم اینان توانستند بنیاد کسب‌و‌کارها را تغییر دهند و در انتخاب دانشجویان نخبه، به سراغ کسانی می‌روند که خودشان در جستجوهای فراوان دسترسی پیدا می‌کنند.


"بازاریابی استخدام" مستلزم نگاهی کاملاً متفاوت به شیوه‌های استخدام است و کمتر در قالبهای موجود و رایج استخدام می‌گنجد که هم اکنون در شرکتها و بنگاههای اقتصادی جاری و ساری است.


بازاریابی استخدام یک نیاز حیاتی برای سازمانهایی است که می‌خواهند با الگوبرداری (benchmarking) از شرکتهای پیشرو، سازمانی پویا داشته باشند.                                              


        سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.