وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: چاپ دوم کتاب "تحقیقات بازاریابی در یک هفته" منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: چاپ دوم کتاب "تحقیقات بازاریابی در یک هفته" منتشر شد

 

ویژگی کتاب "تحقیقات بازاریابی در یک هفته"

 

این کتاب با زبانی بسیار ساده اهمیت تحقیقات بازاریابی و مهم‌تر از آن چگونگی انجام آن را تشریح کرده است آن هم در قالبی روزانه؛ یعنی مدیر یا محقق برای هفت روز هفته خود برنامه‌ای بریزد که در هر روز از هفته چه مطلبی را بخواند. این روزها با مطلب یا عنوان مشخص در این کتاب به شرح زیر آمده است:

 

روز اول: تحقیقات بازاریابی از چه چیزی گفتگو می‌کند

 

روز دوم: برنامه‌ریزی تحقیقاتی

 

روز سوم: انواع برنامه‌های تحقیقاتی

 

روز چهارم: شیوه‌های تحقیق

 

روز پنجم: انجام تحقیقات

 

روز ششم: تجزیه و تحلیل نتایج

 

روز هفتم: استفاده از تحقیقات

 

ترجیح می‌دهم به جای هر توضیحی، مقدمه چاپ دوم کتاب تحقیقات بازاریابی در یک هفته تقدیم شود که تاحدودی گویای کتاب و سبک و سیاق آن است:

 

مقدمه چاپ دوم کتاب تحقیقات بازاریابی در یک هفته

 

چند سال قبل درخصوص اهمیت تحقیقات بازاریابی زیاد می‌گفتیم و می‌نوشتیم، اما با رقابت روزافزون، سطح رقابت به پهنای جهان و تصمیم‌گیری رقبای آگاه گسترش و توسعه یافت. این بار بازیگران اصلی یعنی رقبای آگاه توانستند در پرتو تحقیقات بموقع، مستمر، و هوشمندانه، بازار و مشتریان را به خوبی و با دقت بیشتر رصد کنند. به این ترتیب، کسب و کارهایی که مبتنی بر روشهای قبلی و عمدتاً متکی بر تصمیمات شخصی (حدس و گمان) بودند، دریافتند به سرعت بازارها را از دست می‌دهند و حتی مشتریان وفادار نیز در حال خروج از چرخه‌ی کسب‌و‌کارشان هستند.

 

امروز بسیاری از مدیران واقعاً باور کرده‌اند که آنچه باعث موفقیت آنان درگذشته شده است، موفقیت امروز و آینده‌ی آنان را تضمین نمی‌کند. دیگر تحقیقات بازاریابی یک کار اضافه نیست بلکه، یک ضرورت است. چون اطلاعات موجود در بازار را به دید و شنید مدیران می‌رساند تا تصمیمات محکم‌تری بگیرند.

 

ثوراندیک، صاحبنظر برجسته می‌گوید: اگر چیزی وجود دارد، به مقداری وجود دارد و اگر به مقداری وجود دارد، پس قابل اندازه‌گیری است.

 

اطلاعات در ذهن مشتریان، واسطه‌ها، تأمین‌کنندگان، کارکنان، و سایر مردم وجود دارد. این ما هستیم که با به‌کارگیری شیوه‌های صحیح جمع‌آوری اطلاعات نسبت به کسب آنها باید اقدام کنیم. پس از تعریف درست مسأله می‌بایست نسبت به کسب داده‌ها، پردازش آن و تفسیر و نتیجه‌گیری از اطلاعات عمل کنیم.

 

چه زیبا گفته‌اند که بیان یک مسأله، از حل آن که معمولاً از تجربیات و یا مهارت ما در ریاضی سرچشمه می‌گیرد، مهمتر است. ابداع پرسشهای جدید، ایجاد امکانات تازه و ارزیابی مسائل پیشین از زاویه‌های دیگر، نیاز به ذهنی خلاق دارد و در مجموع تأثیری شگرف در پیشرفت علم برجای می‌گذارد.

 

پالی‌برد، مؤلف این کتاب -تحقیقات بازاریابی در یک هفته- مراحل پروژه‌ی تحقیقات را با تعریف مسأله شروع می‌کند و سپس با سایر مراحل تا تهیه‌ی گزارش از نتایج، پیش می‌رود.

 

کتاب، بسیار ساده و کاربردی نوشته شده است. به جرأت می‌توان گفت کسانی که اطلاعاتی از تحقیقات بازاریابی ندارند، با مطالعه‌ی این کتاب کوچک اما پرمحتوا که برای هفت روز هفته تنظیم شده است به درک بسیار خوبی از تحقیقات دست می‌یابند. پالی‌برد اصل مهم ساده‌نویسی را که ضرورت آموزشهای عصر حاضر است، به‌خوبی رعایت کرده است. لذا مطالعه‌ی کتاب را که خوشبختانه با استقبال اساتید، مدیران، کارشناسان و دانشجویان رشته‌های مرتبط روبه‌رو شد و به چاپ دوم رسید، به سایر عزیزان توصیه می‌‌کنم.

 

ما در TMBA در کنار سایر دپارتمانها که در پورتال www.tmba.ir قابل رؤیت هستند، از اساتید و کارشناسان زبده‌ای در دپارتمان تحقیقات بازاریابی برخوردار هستیم.کثرت پروژه‌های تحقیقاتی نشان از استقبال بنگاههای اقتصادی از فعالیتهای این دپارتمان دارد.

 

همچنین همکاران پرتوانم در دپارتمان انتشارات نیز در کنار نشر سایر کتب حوزه‌ی بازاریابی که با سرعت درخشانی رو به ازدیاد هستند از نشر حوزه‌ی تحقیقات بازاریابی نیز غافل نشده‌اند؛ به‌طوری که در طی دو سال گذشته کتابهای زیر در این حوزه به خوانندگان و شیفتگان دانش بازاریابی تقدیم شده است:

 

.     مبانی تحقیقات کاربردی (اشتباهات رایج، مسائل و راه‌حلهای کارشناسی) ، نوشته استفن آیزاک با ترجمه‌ی استاد سینا قربانلو

 

.     کلینیک محصول نوشته‌ی پرویز درگی و سید سعید میر واحدی

 

.     هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی نوشته‌ی پرویز درگی

 

در مقدمه‌ی چاپ دوم صمیمانه‌ترین سپاسگزاریم را از استاد محمد حسن امامی که در ترجمه‌ی این کتاب یار و یاورم بودند ابراز می‌دارم.

 

و همچنین مثل همیشه از خانواده‌هایم نهایت تشکر و قدردانی را دارم. من دو خانواده دارم، تعجب نکنید، منظورم خانوده‌ی شخصی شامل همسر همراهم، و فرزندان دلبندم فاطمه و حسین هستند.

 

و خانواده‌ی بزرگ TMBA که روز به روز بر تعداد اعضای آن اضافه می‌شود و هر یک ستاره‌ای درخشان در خدمت توسعه‌ی علم و هنر بازاریابی هستند.

 

از آقایان احمد آخوندی و محسن جاویدمؤید که در ویراستاری چاپ دوم زحمات زیادی را متحمل شدند ممنونم. و مثل همیشه از انتشارات رسا و خصوصاً جناب آقای ناجیان که در طی سالهای گذشته همراه TMBA  بودند نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

ما می‌دانیم راهی سخت و طولانی در پیش داریم، اما ثابت  قدم و استوار هستیم؛ چون همراهانی عزیز و داناپیشه نظیر شما مشوقانمان هستندو با حمایتها و معرفی‌های شما علاقه‌مندیمان برای خدمتگزاری افزون می‌شود.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.