وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

توسعه مهندسی بازار و روی جلد نوروزی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

توسعه مهندسی بازار و روی جلد نوروزی

توسعه مهندسی بازار میزبان آثار و مقالات صاحبنظران، دانشجویان و مدیرعاملان و مدیران بازاریابی

 

شایسته اعلام است که توسعه مهندسی بازار میزبان آثار و مقالات صاحبنظران، دانشجویان، مدیران و علاقه‌مندانی است که تمایل دارند آرا و افکار و اندیشه‌های خود را در حوزه بازاریابی به صورت مکتوب منتشر کنند تا با تبادل نظر با سایرین، سهمی بایسته در ارتقای بازاریابی ایران داشته باشند. ما این بستر را برای انتقال افکار و آرا آماده ساخته‌ایم، و به دور از کلیشه‌ها، در بازتاب این افکار و آرا و اندیشه‌ها خود را مسئول می‌دانیم. افزون بر نشریه، در بخش انتشارات یعنی چاپ کتاب در حوزه بازاریابی میزبان این آثار هستیم.

 

نشریه توسعه مهندسی بازار شماره 17 در یک نگاه روی جلدی

 

روی جلد این شماره نوروزی است، با طرحی زیبا از ماهی که همواره مظهر تازگی و شادی در فرهنگ ایران‌زمین است. دراین‌باره بهتر است به دیدگاه‌های بزرگان ایران‌زمین مراجعه کرد که درباره ماهی بسیار نوشته‌اند.

 

عناوین روی جلد این شماره عبارتند از:

 

مدیریت توزیع مویرگی؛ تاکتیک رو به گسترش

 

فروشنده به مثابه روان درمانگر

 

تبلیغات پنهان در برنامه‌های تلویزیونی

 

آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور

 

بازاریابی پنهان در فرایند بازاریابی

 

توسعه مهندسی بازار شماره 17 بر فراز مطالب و اخبار و مقالات

 

سرمقاله این شماره را با عنوان "مدیریت توزیع مویرگی؛ تاکتیک رو به گسترش" در صفحات 4 و 5 می‌خوانید. پیش از این در نشریه توسعه مهندسی بازار، شماره اول، بهار 1386 نیز در صفحات 28 تا 36 درباره توزیع نوشته بودم با عنوان مدیریت توزیع در بازارهای مصرفی با نگرش بازار ایران. آنها که در ایران با توزیع و پخش مویرگی سر و کار دارند نظیر شرکت‌های بزرگ پخش از چیرگی اینجانب مطلع‌اند. دلیل آن نیز تجربه سالیان طولانی‌ام در شرکت‌های بزرگی نظیر بستنی میهن است و پس از آن در شرکت‌های دیگر و همچنان اکنون به توزیع مویرگی علاقه وافر و تجربه‌های گران‌بهایی دارم.

 

به هر رو، در این سرمقاله به موضوعات کاربردی و تجربی در بازارهای ایران اشاره کرده‌ام نظیر کاهش امکان زیرفروشی. این سرمقاله، هم در وبلاگ، و هم در سایت نشریه توسعه مهندسی بازار قابل دسترسی است.

 

اخبار بازارهای ایران و جهان در حوزه بازاریابی و فروش

 

بنا به نظرسنجی‌ها، دریافته‌ایم که خوانندگان و حتی بسیاری از استادان بازاریابی، خبرهای نشریه توسعه مهندسی بازار را بیشتر می‌خوانند. توضیح استادان این است که با مطالعه 6 صفحه، با 20 خبر از بازاریابی شرکت‌های بزرگ دنیا نظیر پپسی، نایک، تویوتا، پراکتراندگمبل، مک دونالد تسکو، وال مارت، استارباکس، هیوندا، نوکیا و استراتژی‌های تازه آنها آشنا می‌شویم و این گنجینه خوبی برای سمینارها، کارگاه‌ها و حتی کلاس‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری است.

 

تیتر برخی از این اخبار را مرور کنید:




    •  ال‌جی به دنبال رهبری بازار تلویزیون

 

    •  پرداخت بدون تماس در مک‌دونالد

 

    •  عینک آفتابی با برند بی ‌ام‌ دبیلیو

 

    •  استارباکس لوگوی خود را تغییر داد

 

    •  مشارکت وال‌مارت با میشل اوباما برای فروش مواد غذایی سالمتر



کمپین حسی؛ استراتژی سامسونگ، ال جی، و جزیره lbiza برای برتری در بازار

 

حتماً می‌دانید شرکت TMBA به تازگی با چاپ کتاب بازاریابی حسی اثر شاز اسمیلانسکی با ترجمه اینجانب (پرویز درگی) و محمد سالاری، آماده و پذیرای پروژه‌های بازاریابی حسی در ایران است.

 

از مدتها پیش نیز در TMBA، دپارتمانی با عنوان بازاریابی حسی – میدانی تأسیس و آغاز به کار کرده است. در کنار آن، هربار که فرصتی پیدا شود، همکارانم در نشریه از تجارب شرکت‌های پیشتاز در اجرای کمپین حسی می‌نویسند تا هرچه بیشتر و بهتر بازاریابی حسی معنا و مفهوم ملموس‌تری بیابد.

 

می‌دانیم که همواره مرغ همسایه غاز است. اگر بگویند که شرکت‌های پیشتاز و بزرگ از این روش یعنی کمپین حسی برای درآمدزایی بیشتر استفاده می‌کنند، برخی از مدیران برای الگوبرداری، می‌کوشند از این موضوع آگاه شوند. همکارانم در مجله وظیفه خود می‌دانند تا این اطلاعات جدید را تقدیم مدیران کنند.

 

روانشناسی فروش

 

دیدگاه تازه‌ای در این شماره از سوی همکارانم احمد آخوندی و محسن جاوید مؤید درباره فروش ارائه شده است. آنها کوشیده‌اند با بهره‌مندی از اصول روان درمانی، تکنیک‌هایی را برای فروشندگان معرفی کنند که به احتمال میزان فروش آنها را افزایش خواهد داد. این اصول عبارتند از: انتظارات مثبت، رابطه درمانی، و اثر هاوثورن.

 

تاریخ تحلیلی بازاریابی

 

سلسله مقالاتی را استاد سینا قربانلو و همکارش مهندس سپیده قربانلو از شماره‌های پیشین مجله آغاز کرده‌اند با عنوان E=MC2 چه ربطی به بازاریابی دارد؟ همگی می‌دانیم که فرمول مشهور E=MC2 را انیشتین، بزرگ فیزیکدان برجسته جهانی مطرح کرد و اینک بازاریابی در پی آن است که از این فرمول در فعالیت‌های خود بهره‌مند شود.

 

خبر جالب آنکه، به تازگی استاد سینا قربانلو کتابی را با عنوان پرورش نبوغ بازاریابی ترجمه کرده‌اند نویسنده کتاب، پیترفیسک فیزیکدانی است که این کتاب را نوشته و تدوین کرده است. این کتاب ان‌شاءا... در آغاز سال 1390 از سوی TMBA چاپ و منتشر خواهد شد و این یعنی چهارراه‌علم و مطالعات میان رشته‌ای بین بازاریابی و فیزیک.

 

بازاریابی سبز، مشتریان سبز، تبلیغ سبز، قیمت‌گذاری سبز

 

بازاریابی سبز اکنون فراتر از یک پارادایم و نگرش ویژه، مزیت رقابتی برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات می‌آفریند. چنین پارادایمی اکنون به دستورالعمل‌های وسیع شرکت‌ها و مؤسسات انجامیده است. این اثر به موضوعات متنوعی نظیر مدیریت محصولات سبز، مصرف‌کنندگان سبز، طراحی سبز، محصول سبز، رضایت سبز، تبلیغ سبز، تصویر برند سبز، اعتماد سبز، بسته‌بندی سبز می‌پردازد.

 

تبلیغات:

 

اولین مقاله چنین تیتری دارد: تبلیغ دهان به دهان، برند و دیگر هیچ. دیدگاه نویسنده مقاله بر "روایت" است، و چارچوب خاصی برای ارزیابی و بررسی برندهای دنیا معرفی می‌کند. شاید ضروری باشد که این مقاله به همراه سایر مقالات نویسنده آن یکجا مطالعه شود که جملگی برپایه "روایت" مفاهیم تبلیغات در دنیای کنونی  را وارسی می‌کند. این مقالات در شماره‌های پیشین نشریه قابل دسترس است.

 

در این شماره، دو مقاله دیگر نیز در حوزه تبلیغات چاپ شده با عنوان تحلیل فنی – بصری تصاویر تبلیغاتی بنز و تبلیغات پنهان در برنامه‌های تلویزیونی

 

آموزش بازاریابی به زبان کاریکاتور

 

علاقه‌مندم به سهولت و سادگی اذعان کنم که همکارانم از مدتها پیش تمایل داشتند تا به دور از کلیشه‌ها توسعه مهندسی بازار را منتشر کنند. دورخیزهایی نیز از قبل صورت گرفت، اما همواره تردیدی پدید می‌آمد که برخی خرده بگیرند. این در حالی است که از اساس، مطبوعات درصددند تا مفاهیم و تکنیک‌ها را به سرعت انتقال دهند. در این انتقال هر زبانی که بتواند این کار را تسهیل کند، به کار خواهد آمد. کاریکاتور یکی از این زبان‌ها و ابزارهای مؤثر و گویا است.

 

یکی از این کاریکاتورها را ملاحظه خواهید کرد. آیا به نظر شما، کاریکاتور زبانی تسهیل‌گر برای مفاهیم بازاریابی است یا خیر؟

 

 

توسعه شغلی: پنج سؤال برای داشتن یک تیم کاری خوب

 

یکی از پرچالش‌ترین، و وقت‌گیرترین موضوعات برای رهبران، پاسخ به این پرسش است که چه کسی مناسب کدام شغل در سازمان است؟

 

گفتنی آنکه در TMBA، دپارتمانی با نام استعدادیابی و توسعه شغلی طراحی شده که پروژه‌های مربوط به گزینش شایسته نیروهای بازاریابی از سطح مدیران بازاریابی تا ویزیتورها را برعهده دارد. خوشبختانه پروژه‌ای برای یکی از بنگاههای خصوصی نیز به تازگی اجرا و به پایان رسید که کارفرما از آن اظهار رضایت تام داشت و مجدداً دستور تازه‌ای برای اجرای آن داشت. برخی بنگاه‌های اقتصادی نیز پروژه استعدادیابی و توسعه شغلی خود را به TMBA سپرده‌اند و در این دپارتمان در حال اجرا است. در آینده نزدیک، با اتمام آن، گزارشی در اختیار علاقه‌مندان در سایت و در نشریه درج خواهد شد.

 

آیا شما هم می‌خواهید شیوه تفکر پیتردراکر را بیاموزید

 

پیتردراکر، بزرگ آموزگار مدیریت در قرن کنونی است. درک تفکر او، و شیوه‌ای که او مسائل را حل می‌کند، برای مدیران یک نوید و مژده است. در 2 صفحه، هسته اصلی شیوه تفکر دراکر معرفی شده است البته با کاریکاتوری از این بزرگمرد مدیریت جهان

 

 

حسابداری بازاریابی

 

مقاله صفحه 40 درباره حسابداری بازاریابی است. مدیران در این مقاله، با معیارهایی آشنا می‌شوند تا بتوانند از هزینه‌هایی که در بازاریابی به انجام می‌رسانند، حسابرسی یا حساب‌کشی کنند.

 

مقالات پایانی نشریه

 

بازاریابی پنهان در فرایند بازاریابی و موضوعات خرده‌فروشی بخشی از مقالات این شماره نشریه است که صفحات پایانی نشریه را آراسته‌اند. و نهایتاً معرفی کتاب تازه‌ای از فیلیپ کاتلر با نام Ingredient Branding را در صفحات 58 تا 61 می‌خوانید.

 

کتاب‌های تازه بازاریابی

 

آخرین صفحات نشریه توسعه مهندسی بازار به معرفی 7 کتاب تازه بازاریابی پرداخته است.

 

این کتاب‌ها به شرح زیرند:




    1.  تبلیغات (از تئوری تا عمل)

 

    1.  مدیریت خویشتن

 

    1.  مدیریت چریکی

 

    1.  بازاریابی حسی

 

    1.  جعبه ابزار بازاریابی

 

    1.  مشتری‌مداری و موفقیت در فروش

 

    1.  مبانی مدیریت فروش برای مدیران تازه‌کار



اما سی‌دی (CD) صوتی و تصویری + فیلم آموزش بازاریابی از هاروارد

 

در این شماره، یک سی‌دی CD صوتی و تصویری به رایگان تقدیم خوانندگان نشریه می‌شود. علاقه‌مندان نیز می‌توانند بدون پرداخت وجه، این سی‌دی را دریافت کنند.

 

رادیو گفتگو، مدتها قبل یک گفتگوی رادیویی با اینجانب داشت درباره 10 عنوان کتاب بازاریابی. این سی‌دی (CD) تکثیر شده و تقدیم می‌شود.

 

یک فیلم آموزش بازاریابی هاروارد نیز هربار برای مشترکان به رایگان تقدیم می‌شود. این شماره، خلق تفکر نوآوری از استاد مدرسه کسب‌و‌کار تاک و نویسنده کتاب "10 قانون برای مبتکران استراتژیک" با زیرنویس فارسی تهیه و تولید شده است.

 

گفتنی آنکه درباره سمینارهای ماهیانه بازاریابی (به صورت رایگان) حتماً شنیده‌اید؛ سمینارهایی که شرکت TMBA با همکاری بخش آگهیهای روزنامه ایران در دانشگاه صنعتی شریف از 30 آبان 1389 آغاز کرده و تا پایان سال 1390 تداوم دارد.

 

این سخنرانی‌ها در قالب فیلم‌های آموزش بازاریابی با نگرش بازار ایران تکثیر شده است.

 

عناوین این فیلم‌های آموزش بازاریابی به شرح زیرند:




    1.  هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی                   سخنران: پرویز درگی

 

    1.  شبکه (NETWORK) در بازاریابی                             سخنران: دکتر محمد ابراهیم محجوب

 

    1.  هفت راز تحول سازمانی در عصر نوین                        سخنران: پرویز درگی



ان شاء ا... در سال 1390 با مطالبی تازه از نشریه توسعه مهندسی بازار، و فیلم‌های آموزش بازاریابی در خدمت شما مدیران بنگاه‌های اقتصادی و علاقه‌مندان به موضوعات بازاریابی باشیم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.