وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پیشنهاد ما برای عیدی شرکت‌های شما: خرید کتاب‌ها و اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار، و فیلم‌های آموزش بازاریابی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پیشنهاد ما برای عیدی شرکت‌های شما: خرید کتاب‌ها و اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار، و فیلم‌های آموزش بازاریابی

چرا باید کتاب و نشریه و فیلم آموزش بازاریابی خریداری کرد؟

 

بدون تردید می‌دانیم سهم سرانه مطالعه در ایران به شدت پایین است. واقعیت آنکه به رغم فزونی ناشران کتاب در ایران، میزان خوانندگان بسیار اندک است و این نیز از عجایب کشور ما است. میزان خوانندگان هر تیراژ کتاب (که به طور متوسط 1500 جلد است)، به مراتب کمتر از ناشران ایران است.

 

ما به دلیل فعالیت‌هایمان، روند نسبتاً صعودی برای انتشار کتاب را آغاز کردیم و اکنون 16 عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده‌ایم که در بخش انتشارات می‌توانید آنها را جستجو کنید. در عمل نیز می‌دانستیم که هزینه‌های انتشار کتاب سنگین است و میزان خوانندگان کتاب در ایران علی‌الاصول پایین است. با وجود این، به عنوان یک شرکت بازاریابی پیشتاز در ایران وظیفه داریم در تولید و نشر علم به سهم خویش مسئولیت‌های اجتماعی‌مان را انجام دهیم. در سمینارها و کارگاه‌ها کتاب‌ها را معرفی کردیم و در عمل دریافتیم بخشی از پایین بودن سهم سرانه مطالعه، عدم اطلاع‌رسانی مناسب به صاحبان کسب‌و‌کارها باز می‌گردد. به خاطر دارم در مشهد برای مغازه‌دارانی که محصولات بستنی و لبنیات میهن را می‌فروختند، درباره مشتری‌نوازی سخنرانی کردم. برخی از مغازه‌دارانی که سنین بالای 65 و 70 داشتند، به نزدم آمدند که قول می‌دهیم این کتاب مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران را بخوانیم؛ چون دریافتیم این کتاب، سود مالی برایمان می‌آورد. تاکنون فکر می‌کردیم که خواندن مانع کسب است و وقت‌مان را تلف خواهیم کرد. درخواست داشتند کتاب را برایشان امضا کنم تا هدیه‌ای نزدشان داشته باشم.

 

چنین خاطراتی را فراوان از سوپرمارکتی‌ها، فروشندگان کلید و پریز در خیابان لاله‌زار، عینک‌فروشان، و...دارم. اگر مخاطبان ما بدانند، مطالعه برای آنها سودی دارد، بدون تردید حاضرند هزینه‌های آن را بپردازند.

 

سالها پیش مدیران امرسان در هر بار انتشار کتاب مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران، 700 نسخه آن را خریداری می کردند تا در اختیار فروشندگان یخچال در سطح تهران و شهرستانها قرار دهند.

 

مدیران امرسان می‌گفتند فروشندگان با خواندن این کتاب بیش از گذشته می‌توانند یخچال بفروشند. از این رو با اهدای یک کتاب (مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران) به قیمت 4500 تومان، سود بیشتری نصیب فروشندگان و ما به عنوان شرکت سازنده یخچال می‌شود.

 

بعدها مدیران فکور شرکت امرسان پیشنهاد درخور توجهی را به ما دستور دادند. نخست هزینه‌های تیراژ 3000 نسخه را از ما دریافت کردند و سپس اعلام کردند که اگر بخواهند ماندگاری بیشتری نزد فروشندگان یخچال داشته باشند، چه اقدامی برای آنها سودمند است؟

 

پیشنهاد ما این بود که هم تخفیف قابل ملاحظه‌ای تقدیمشان خواهیم کرد که با اهدای 3000 نسخه در افزایش سهم سرانه مطالعه نقش بایسته‌ای در ایران ایفا می‌کنند، و هم آنکه صفحه‌ای را جداگانه در کتاب چاپ و درج می‌کنیم تا هر فروشنده یخچال بداند که این کتاب از سوی شرکت امرسان اهدا شده است؛ و این متفاوت از مهری است که جداگانه ساخته و در این کتاب، زینت‌بخش صفحه اول خواهد شد. وعده دادیم لوگوی آنها را نیز در پشت جلد چاپ کنیم و چنین نیز کردیم.

 

دلیل: وقتی شرکتی آماده است تا برای فروشندگانش هزینه کند و این نیز به نوعی در افزایش مطالعه و نتیجتاً در افزایش درآمد فروشندگان مؤثر است، بهتر است ما به عنوان تولیدکنندگان کتاب، از بخشی از سودمان صرفنظر کنیم و این یک برد – برد متقابل است که جامعه از آن بهره‌مند خواهد شد و برکات آن نیز هم برای ما و هم برای کارفرمای ما باقی خواهد ماند. به قول بزرگان ادب، باقیات صالحات و رفتار نیکو و پسندیده‌ای است که تا مدتها پایدار و ماندگار است.

 

اخیراً شرکت‌هایی نظیر استیل‌البرز برای تمامی فروشندگان صنعت سینک و لوازم خانگی، تمامی یک تیراژ 3000 نسخه‌ای را به ما دستور دادند تا بتوانند هم در درآمدزایی فروشندگان مؤثر باشند، و هم در ایجاد عادت مطالعه به سهم خویش اقدام کنند.

 

خوب است بدانید اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان نیز کتاب هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی را با تیراژ 2000 نسخه سفارش دادند تا آنها برای تمامی بازرگانان و صاحبان کسب‌و‌کارهای بزرگ و متوسط در ایران سودمند باشد.

 

برخی از شرکت‌ها به تناسب ارتباطات و حجم فعالیت‌های خودشان، گاه با کم‌میلی پیشنهادهایی را با 15 نسخه آغاز کردند ولی بعدها این پیشنهادات را به یکباره افزون کردند.

 

وقتی دلیل را پرسیدیم، در جواب گفتند که فکر نمی‌کردیم یک کتاب بتواند میزان ارتباطاتمان را به نحوی ژرف تغییر دهد.

 

علاقه‌مندم از مدیری بگویم که به تازگی کتاب دل‌گفته‌ها و دل‌نوشته‌های معلم بازاریابی را یک روز عصر به وی تقدیم کردم و او صبح فردا طی تماس تلفنی گفت که کتاب را تا پایان صبح به اتمام رسانده و در پی جلسه‌ای است تا بتوانیم فعالیت مشاوره‌ای خاصی را برای شرکت او به اجرا درآوریم.

 

دوست دارم صریح و بدون پرده بگویم که کتاب، همچون سربازی است که در مهره‌های شطرنج می‌تواند کیش و مات را به بهترین و شایسته‌ترین رفتار انجام دهد. این سرباز درآغاز همچون مورچگان، اندک اندک پیش می‌رود و نمی‌تواند همچون مهره رخ، پهنه‌ وسیعی را در اختیار خود بگیرد یا همچون اسب، جهشی عمل کند. او (سرباز) قدم به قدم بدون لحظه‌ای شتاب پیش می‌رود تا جایی که بازی را به تسخیر خود درمی‌آورد.

 

کتاب نیز چنین است. تصور نمی‌کردیم مدیرعاملی خودش در آغاز صبح تماس بگیرد و تقاضای پروژه‌ای را داشته باشد. وقتی دلیل اعتماد او را که پرلطف و صمیمانه به ما می‌گفت، جویا شدیم، اظهار می‌کرد: کتابی از شما خواندم و احساس کردم می‌توانم پروژه تحقیقات بازارم را به شما بسپارم. چون همان موضوعاتی را که به دنبالش هستم، به دور از حاشیه‌پردازی نوشته‌اید. واژگان شما به من اعتماد می‌دهد که به شما می‌توانم اعتماد کنم. کلام آخر او این بود:

 

"آیا می‌توانید برای پروژه‌ام که سرعت مطرح است، وقت بگذارید". پاسخ نیز روشن است.

 

مشتری نفس سازمان است. سازمان‌ها با مشتری حیات می‌یابند. این مشتری است که تداوم حیات سازمان را تأمین می‌کند، این مشتری است که  پرسش‌اش را به ما می‌سپارد و ما را برمی‌انگیزد تا برای پاسخگویی به پرسش‌اش، دوباره به کتاب‌ها مراجعه کنیم، به بازار برویم و چشمانمان را و گوش‌هایمان را بار دیگر بیشتر باز کنیم.

 

از موضوع دور نشویم. پیشنهادمان را تکرار کنیم که کتاب، هدیه ماندگاری است. آیا دوست دارید با اهدای این هدیه ماندگار، همچنان در چشم و قلب و ذهن مشتری تا سال‌های دور ماندگار باشید. خوشبختانه در عصر جدید، ما فیلم‌های آموزشی بازاریابی از هاروارد و سمینارهای با نگرش بازار ایران را نیز تکثیر کرده‌‌ایم. اگر علاقه‌مند بودید با شرکت TMBA تماس بگیرید و دستورات خود را به همکارانم ابلاغ فرمایید. تردید نکنید اقدام شما هم به سود ما و هم به سود شما است. ما به دنبال منافع‌مان هستیم، آیا شما به منافع خودتان فکر می‌کنید؟ بهتر است پاسخ آن را از مشاورانتان بگیرید یا به شرکت‌هایی مراجعه کنید که چنین اقداماتی را به ثمر رسانده‌اند نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان، امرسان، استیل‌البرز، شیرین عسل و شرکت فراورده‌های میهن و ...سوسیس و کالباس آندره و... .

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.