تکنیکهای فرصتیابی در بازاریابی و فروش در شرکت پیک برتر
در انتهای جلسه بعضی از پرسش هايي كه بايد مديران و کارشناسان شركت ها در فرصتيابي بازاريابي مورد توجه قرار دهند، برای حاضران مطرح شد که عبارت بودند از:
1- پنج فرصت مهم را كه پيش روي كسب و كار شما است، شرح دهيد. امكان سودآوري و احتمال پيروزي آنها را ارزيابي كنيد.
2- چندين مساله و مشكل را كه مشتريان با فرآورده شما دارند، فهرست كنيد. براي هركدام راهحلي بيابيد.
3- از ديد مصرفكنندگان، چگونه ميتوان فرآورده شما را بهصورت دلخواه بهدست آورد و به كاربرد؟ از اين بررسي چه فرصتهايي آشكار ميشود؟
4- چرخه فعاليت مشتري عادي را در خصوص بهدست آوردن، به كار بستن و كنار گذاشتن فرآورده رسم كنيد. نقاط موجود در چرخه چه فرصتهاي تازهاي را به شما نشان ميدهد؟
5- شركت شما براي پذيرش و پرورش انديشههاي نو تا چه اندازهاي آماده و سازمان يافته است؟ (ضعيف، متوسط، خوب، عالي)
6- آيا شركت شما به تجزيه و تحليل فرصت ها و استفاده از روش هايي چون بسيج انديشه ها و... دست ميزند؟
منبع این سؤالات علاوه بر کتاب ذکر شده، از کتاب 5 فرمان برای تفکر استراتژیک، اثر نویسندگان بزرگ حوزه استراتژی در کشور ایران یعنی اساتید دکتر غفاریان و دکتر کیانی میباشد.
حضور آقای محسنی، مدیرعامل گروه پیکبرتر، جلسه گرمیبخش بود؛ چون ایشان با طرح هر سؤال بلافاصله جوایز ارزشمندی را برای پاسخدهندگان اعلام میکرد و درنتیجه جلسه با شور و شوق فراوانی همراه شده بود.
یکی دیگر از برکات جلسه، تصمیم برای تشکیل تیم بررسی پیشنهادات بود که مقدمات آن فراهم شد تا پس از آن، جوانان خلاق پیکبرتر پیشنهادات خویش را جهت ارزیابی همه جانبه به آن تیم ارائه دهند.
وقتی که آموزش به صورت کاربردی و متناسبسازی شده برای کسبوکارها اجرا میشود، لذت بیشتری برای مدرس به همراه خواهد داشت.
از تمام عزیزان حاضر در جلسه و همچنین جناب آقای محسنی نهایت تشکر را دارم و امیدوارم همچنان که در امر مهم آموزش و یادگیری از هیچ کوششی دریغ نمیکنند، با پیادهسازی هرچه بهتر آنها کسبوکاری پررونقتر داشته باشند.
جهت مطالعه بیشتر تقاضا میکنم کتابهای 5 فرمان برای تفکر استراتژیک (انتشارات فرا) و تکنیکهای فرصتیابی در بازاریابی و فروش (قابل تهیه از TMBA) را مطالعه کنید.
سبز باشید.