:: پیادهسازی و کنترل عملیات بازاریابی
و پیادهسازی درست میتواند سبب شود که سازمان بهعنوان یک سازمان ویژه از این نظر دارای مزیت رقابتی باشد. پس لازم است گزینش و انتخاب صحیح منابع انسانی شایسته جهت اجرای درست بهعنوان مهمترین وظیفه رهبر سازمان تلقی شود.
اعضاء مدیریت ارشد لازم است درخصوص اجرای شایسته دقت داشته باشند. پس اجرا یک آیین است و جزء اصلی استراتژی است.
نکته مهم دیگر این است که پیادهسازی و اجرای عملیات بازاریابی یک فرایند نظاممند است و لذا نگرش سیستمی در توفیق آن از ضروریات است.
اگر در احوالات کارآفرینان و رهبران بزرگ کسبوکارهای موفق جهان و ایران جستجو کنیم، قطعاً یکی از نقاط مشترک آنها این است که استعداد غریزی در اجرا و پیادهسازی داشتهاند. آنها به برنامهریزی اهمیت میدادند ولی میدانستند که بهترین برنامهها بدون اجرای صحیح هیچ ارزشی ندارند.
برای اینکه در اجرای برنامهها و استراتژیهای بازاریابی موفق باشید نکات ذیل را رعایت کنید:
. کارکنان شایستهای انتخاب کنید، انتخاب را یک اصل تخصصی بدانید.
. به آنها آموزش درست بدهید، آموزش را سرمایهگذاری بدانید.
. کار تیمی و نگرش سیستمی را به آنها آموزش دهید.
. ایشان را در برنامهریزیها دخیل کنید.
. در پیادهسازی از آنها نظرخواهی کنید.
. آنها را در قالب گروههای هماهنگ و چارت سازمانی سازماندهی کنید.
. وظایفشان را مشخص سازید.
. امکانات و نرمافزارهای لازم را تهیه کنید.
. نصابهای سنجش پیشرفتشان را تعیین کنید.
. برنامههایی برای رویارویی با اتفاقات پیشبینی نشده داشته باشید.
. به عملکردهای خوب پاداش دهید.
. خودتان به عنوان رهبر چابک باشید.
لذا میبینید که آیین اجرا نظامی است کارآمد و هماهنگ که همچون هر سیستم دیگر با پایه تعدادی عناصر سازنده قرار دارد که جهت سادگی مفهوم، میتوانیم آنها را به اجزای مشخص تقسیم کنیم و با کنترل و اصلاح نتایج در مقایسه با اهداف و چشمانداز نسبت به رفع نارساییها اقدام کنیم و نکته آخر اینکه رهبر سازمان مثل هر موضوع دیگر در زمینه اجرا نیز میبایست الگوی همراهان خویش باشد و فقط به دستور دادن اکتفا نکند. بیایید با هم تلاش کنیم.
سبز باشید