:: TMBA قلب بازاریابی ایران در جستجوی هفت شهر عشق
گفت ما را هفت وادی در ره است چون گذشتی هفت وادی درگه است
وا نیامد در جهان زین راه کس نیست از فرسنگ آن آگاه کس
چون نیامد باز کس زین راه دور چون دهندت آگهی ای ناصبور
چون شدند آن جایگه گم سربهسر کی خبر بازت دهد از بیخبر
هست وادیطلب آغاز کار وادی عشق است از آن پس بیکنار
پس سیم وادی است آن معرفت پس چهارم وادی استغنی صفت
هست پنجم وادی توحید پاک پس ششم وادی حیرت صعبناک
هفتمین وادی فقر است و فنا بعد از این روی روش نبود تو را
درکشش افتی روش گم گردت گر بود یک قطره قلزم گردت
ششسالگی TMBA پایان یافت و امروز TMBA به هفتسالگی رسید. وقتی خاطراتم را مرور میکنم خوشحال میشوم؛ از اینکه با یک اتاق کوچک و یک همکار دفتری، کار را شروع کردیم و حالا خانوادهای بزرگ هستیم.
روزی آرزو داشتم TMBA، قلب بازاریابی ایران باشد و حالا باور دارم که چنین است. دوران سخت و دشوار را با حلاوتهای کار گذراندیم و هر لحظه بیش از پیش آموختیم که تنها، کار آن هم در سالمترین شکل آن، ما را به نتایج مطلوب میرساند.
در طول این سالها بسیاری به خانواده TMBA پیوستند و با تلاشها و مرارتها در رشد و توسعه TMBA کوشیدند. برخی از آنان هنوز هم در TMBA هستند، و برخی برای خود کسبوکاری راه انداختهاند. برخی از استادانی که پیشتر وقت بیشتری در TMBA میگذاشتند، هر یک، گل سرسبد محفلی علمی یا حرفهای شدهاند.
شایسته و بجاست اگر بگویم همه آنان که از TMBA رفتند، هنوز هم تماس میگیرند و پرلطف اظهار محبت و دوستی میکنند و یادآور خاطراتی هستند که تجربه آنان و تجربه TMBA است. برخی از آنان که خاطرات خوبشان را در TMBA جا گذاشتند، سفارش کاری میآورند، مدیرعاملی را به ما معرفی میکنند که برای فعالیتهای بازاریابی در جستجوی شرکتی توانمند و با انضباط است و این یعنی هنوز هم این عزیزان در TMBA حضوری پررنگ دارند و بدون هیچ مزدی، یاریبخش ما هستند و سودشان نصیب TMBA میشود.
میدانیم سازمانهای بخش خصوصی در ایران با شور و شوق و حرارتها تأسیس میشوند، اما برای پایداری و ماندگانی آنان باید کوشید و این ماندگانی در پرتو تلاش انسانهای مصمم و توسعهیافته است. تکرار مکرر این نظریه شوقانگیز را بجا میدانم که قدرت کشورهای توسعهیافته، در قدرت شرکتهای توسعهیافته است و این شرکتهای توسعهیافته با حضور انسانهای توسعهیافته تأسیس، و دوام و بقا مییابند.
پر بیراه نیست اگر به کارنامه شرکتهای پرآوازه بینالمللی نظیر سونی، سامسونگ، ... بنگریم که به تنهایی نام کشور خود را بر سر زبانها انداختهاند.
آیا ما هم میتوانیم سازمانهایمان را پرآوازه کنیم که با شنیدن نام آن، نام پرافتخار ایران بر زبانها جاری شود؟ پاسخ این پرسش در عزم و ارادهای است که هوشمندانه در دنیای رقابتی با تلاشها و مرارتها، در حلاوتهای کار به سرمنزل مقصود رسد.
ما در TMBA آمادهایم تا در حد توان خود برای رونق کسبوکارها بکوشیم. درعمل هم ثابت کردهایم و گواه ما سازمانهایی است که ما را خادم خود میدانند. با وجود این، ایمان داریم که با حضور شایستگانی ارجمند قطعاً تلاشهای ما رنگ و بویی دیگرگونه خواهد یافت.
به گفته حکیمبوذرجمهر، که میگفت همه چیز را همگان دانند، TMBA آماده پذیرش شایستگان پرفضیلت است. برای حضور آنان، اقدامات و سرمایهگذاریهایی کردهایم. برای مثال دفتر ارتباط با دانشگاه را به تازگی راهاندازی کردیم تا به سهم خویش در انتقال افکار و ایدهها و دانشهایی ایفای نقش کنیم که در دانشگاه در حوزه گسترده بازاریابی، تبلیغات، اقتصاد، و MBA تولید میشود.
نشریه توسعه مهندسی بازار را از سال 1386 تاکنون به صورت منظم منتشر میکنیم. هماینک در ماههای پایانی سال چهارم هستیم که این نشریه چاپ میشود. کوشیدیم و همچنان برآن اصرار میورزیم تا این نشریه، پلکان صعود صاحبنظران، دانشجویان و علاقهمندانی باشد که پرآوازه نیستند، اما دانش علمی یا دانش عملی آنان موردنیاز سازمانها، مؤسسات و شرکتهای بزرگ، متوسط، و کوچک ایرانی است.
برخی از این نویسندگان درآغاز راه بودند، و اینک به مدارج علمی بالایی دست یافتهاند. برخی از آنان از سوی مدیران دعوت به کار شدهاند، برخی را خود ما در TMBA به سازمانها و شرکتها معرفی میکنیم تا با اشتغالزایی آنها، سازمانها نیز توانمند شوند.
شادمانم از آنکه TMBA با دپارتمانهای گوناگون نظیر دپارتمان آموزش بازاریابی، دپارتمان مشاوره بازاریابی، دپارتمان تحقیقات بازاریابی، دپارتمان انتشارات بازاریابی دپارتمان بازاریابی حسی، و دپارتمان توسعه شغلی، کاملترین شرکت بازاریابی ایران است. با وجود این، هنوز بسیاری کارها در دست اقدام داریم که فرصت و مجال تحقق آن را نیافتهایم. به گفته یار آسمانیام مجتبی کاشانی:
مجال تنگ و راهی دور در پیش
به پاهایت دویدن را بیاموز
ما دویدن را در TMBA آموختهایم و اینک 12 سایت در پورتال TMBA در خدمت شرکتها و سازمانها و دانشجویان است. هماینک به مدد یک بخش خصوصی، سلسله سمینارهایی را در حوزه بازاریابی به صورت رایگان و ماهیانه در دانشگاه صنعتی شریف اجرا میکنیم که از مدیرعاملان و مدیران بازاریابی و فروش دعوت میشود تا برای رونق کسبوکارشان در این سمینارها حضور یابند. بالندگی سازمانهای ایرانی سودای ما است.
جان کلام آنکه سخن را با گفتههای دانشمند شهیر فرانسوی، لوییپاستور آراسته سازیم که گفت:
در هر حرفهای که هستید، نه اجازه دهید که به بدبینیهای بیحاصل آلوده شوید، و نه بگذارید که بعضی لحظات تأسفبار که برای هر ملتی پیش میآید، شما را به یأس و ناامیدی بکشاند. در آزمایش حاکم بر آزمایشگاهها و کتابخانههایتان زندگی کنید. نخست از خود بپرسید: "برای یادگیری و خودآموزی چه کردهام؟" سپس همچنانکه پیشتر میروید بپرسید: "من برای کشورم چه کردهام؟" و این پرسش را آنقدر ادامه دهید تا به این احساس شادیبخش و هیجانانگیز برسید که شاید سهم کوچکی در پیشرفت و اعتلای بشریت داشتهاید. اما هر پاداشی که زندگی به تلاشهایمان بدهد، یا ندهد هنگامی که به پایان تلاشهایمان نزدیک میشویم، هر کداممان باید حق آن را داشته باشیم که با صدای بلند بگوییم:
"من آنچه در توان داشتهام، انجام دادهام."
سبز باشید