وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: بازاریابی چه هست و چه نیست؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: بازاریابی چه هست و چه نیست؟

مقدمه:

شناخت بازاريابي اولين قدم در ايجاد يک کمپين موفق است.

بازاریابی بيشتر از هر چيز ديگري به صبر و حضور ذهن نياز دارد. بازاريابي يک اتفاق نيست بلکه يک فرايند است.

بازاريابي هر نوع تماسي است که شما با کساني که بخشي از کسب و کار شما نيستند برقرار مي کنيد. همچنين بازاریابی حقيقتي است که در قالبي جذاب و فريبنده عرضه مي شود. متأسفانه اغلب چيزي از حقيقت باقي نمي‌ماند و باقي همه فريب است. بازاریابی هنر تغيير ذهن مردم است.

بسياري از صاحبان کسب و کار بازاریابی را چيزهايي مي دانند که در واقع نادرست است.

تبليغات بازاریابی نيست. فکر نکنيد تبليغات شما بازاریابی هم هست. براي بازاریابی بيش از 200 راه وجود دارد که تبليغات يکي از آنها است. اگر تبليغات مي کنيد يعني فقط تبليغات مي کنيد. يعني تنها نيمي از يک درصد کاري را که مي خواهيد انجام مي دهيد.

پست مستقيم بازاریابی نيست. بعضي شرکتها فکر مي کنند با پست مستقيم تمام نيازهاي کسب و کار آنها برطرف مي‌شود. ممکن است اينکار براي شرکتهايي که کار آنها سفارش پستي است مناسب باشد اما اکثر کسب و کارها براي موفقيت در کار به ابزار بازاریابی بيشتري نياز دارند.

بازاریابی تلفنی همه بازاریابی نيست. براي بازاريابي صنعتی و تجاری روشهاي کمي مانند تله مارکتينگ جوابگو هستند. پاسخ تله مارکتينگ را مي توان با تبليغات تقويت کرد. اما خودتان را گول نزنيد. بازاریابی فقط تله مارکتينگ نيست.

استفاده از بروشور بازاریابی نيست. بسياري از شرکتها در توليد بروشور عجله مي کنند و به کيفيت بروشورهاي خود مي‏بالند. اما آيا عرضه بروشور بازاریابی است؟ اگر بروشور در ترکيب با 10 تا 15 بخش مهم بازاریابی ترکيب شود مي تواند مهم باشد در غير اينصورت آنرا فراموش کنيد.

تبليغ در دفتر تلفن بازاریابی نيست. بسياري از شرکتها يک آگهي تبليغاتي در يک دفترچه تلفن تبليغاتي چاپ مي کنند و فکر مي کنند که وظيفه بازاریابی خود را انجام داده اند. البته در 5 درصد موارد اين امر صدق مي‌کند . اما در 95 درصد ديگر، عدم توجه به بازاریابی مصيبت بار است.

بازاریابی نمايش نيست. بازاریابی را مي توان فروش، ايجاد تمايل، يا انگيزه دانست اما بازاریابی يک نمايش براي سرگرمي ديگران نيست.

بازاریابی صحنه اي براي شوخي و مضحکه نيست. اگر در بازاریابی خود از شوخي استفاده مي کنيد ، مردم به عنوان يک موضوع خنده‌آور آنرا به ياد خواهند آورد اما اين يادآوري، شامل محصول شما نمي شود. اگر در بازاریابی محصول خود از شوخي استفاده کنيد براي بار اول و شايد دوم سرگرم کننده باشد اما پس از آن تکراري و آزاردهنده خواهد شد.

زيرکي بازاریابی نيست. اگر در دام  زرنگي خود گرفتار شويد علت آن است که متوجه نيستيد که مردم فقط قسمت زيرکانه بازاریابی را درک مي کنند نه آنچه که توسط آن عرضه مي کنيد. عاقبت زيرکي در بازاریابی اين است که تمام توجه مردم به سمت آن جلب مي شود و نه محصول شما.

بازاریابی پيچيده نيست. بازاریابی زماني پيچيده مي شود که نتوانيم سادگي آن را دريابيم. بازاریابی ساده است، برنامه ريزي و تعهد در اجرا.

بازاریابی معجزه نيست. تا به حال به خاطر انتظار  معجزه از بازاریابی پول زيادي اتلاف شده است. بازاریابی بهترين سرمايه گذاري است اگر درست انجام شود و درست انجام شدن آن به برنامه ريزي و صبر نياز دارد.

وب سايت بازاریابی نيست. اگر جايگاه بازاریابی را نشناسيد پول زيادي را به صورت آنلاين از دست مي‌دهيد. وب سايت به شما کمک مي کند، اما همه کار را انجام نمي دهد.

بازاریابی فرصتي براي کسب سود از طريق کسب و کار ، اقبالي براي همکاري با بنگاههای اقتصادی ديگر در جامعه و صنعت و فرايندي براي ايجاد روابط بلند مدت پايدار است.

سبز باشید.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.