وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: معرفی کتاب افراد موفق چگونه می‌اندیشند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: معرفی کتاب افراد موفق چگونه می‌اندیشند

دیوید شوارتز می‌گوید: هنگامی که از موفقیت صحبت می‌کنیم، ارزش افراد را براساس وزن، قد ، مدرک تحصیلی و یا پیشینه خانوادگی آن‌ها نمی‌سنجیم؛ چراکه ارزش هرفرد به توانایی او دراندیشیدن و فکرکردن است.




  • افراد موفق ویژگیهای مشترکی دارند نظیر:


دائم درحال یادگیری هستند- دقیق گوش می‌دهند – افق دیدشان وسیع است- از وقت خود حداکثر استفاده را می‌کنند.




  • اهمیت افکار بزرگ درچیست؟


داشتن افکار و ایده‌های بزرگ ، شما را به سمت موفقیت هدایت می‌کند- شما را به هدف‌تان نزدیک می‌کند- به شما امکان مشاهده مؤثری می‌دهد- کار گروهی را سرعت می‌بخشد- روح تازه به زندگی می‌دهد- کمک می‌کند تا روش و شیوه‌های جدیدی ابداع کنید.




  • چگونه افکار بزرگ را در خود پرورش دهیم؟

  • به دنبال موضوعات قطعی و حتمی نباشید- از هر تجربه‌ای درس جدیدی بیاموزید- از تجربیات دیگران استفاده کنید- دنیای خود را بزرگتر کنید.


چارلزدیکنز می‌گوید: هرکاری را طوری انجام بده که گویی تاکنون همانند آن را انجام نداده‌ای.




  • فواید تفکر متمرکز چه هستند؟


انرژی را جمع می‌کند تا زودتر به هدف‌تان برسید- پرورش ایده‌ها را سبب می‌شود- هدف را نشان می‌دهد- باعث پیشرفت می‌شود.




  • چگونه افکار خود را متمرکز کنیم؟


اولویت خود را مشخص کنید- توانمندیهای خود را کشف کنید- رؤیاهایتان را عملی کنید.




  • چگونه باید تمرکز خود را حفظ کنیم؟



  1. آنچه را موجب برهم‌زدن تمرکزتان می‌شود، شناسایی کنید و آن‌ها را کنار بگذارید.

  2. زمان مناسبی را به فکر کردن اختصاص دهید.

  3. موضوعات مهم را برای خود طبقه‌بندی کنید.

  4. اهداف خود را مشخص کنید.

  5. میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید.



  • برای خلق کردن یک چیز تازه نباید به دنبال مکان یا پدیده‌ای جدید بود بلکه، باید دید تاز‌ه‌‌ای به مکان‌ها و پدیده‌های تکراری داشت.

  • ویژگی‌های متفکران خلاق:


.      آنها به ایده‌ها و افکار خود اهمیت می‌دهند.


.      افراد خلاق راه‌ها و گزینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند.


.      افراد خلاق معمولاً دچار شک و تردید هستند(با برداشت مثبت).


.      آنها باعث ارتباط افراد با یکدیگر می‌شوند.


.      از شکست خوردن نمی‌ترسند.




  • چرا باید به تفکر خلاق اهمیت بدهیم؟


.      تفکر خلاق به هر چیز ارزش می‌دهد.


.      تفکر خلاق زمان و تمرکز کافی را باهم ادغام می‌کند.


.      باعث می‌شود دیگران مجذوب شما و افکارتان بشوند.


.      کمک می‌کند بیشتر یاد بگیرید.


.      وضعیت موجود را تغییر می‌دهند.




  • چگونه تفکرات خلاق را در خود پرورش دهیم :


آنچه را باعث از بین رفتن خلاقیت شما می‏شود، کنار بگذارید.


با پرسیدن سؤالات منطقی در خود خلاقیت ایجاد کنید.


شرایط مناسبی برای فکر کردن خلاقانه ایجاد کنید.


با افراد خلاق معاشرت کنید.


محدودیت‏ها را بردارید.


مطالب ارزشمند کتاب زیاداست، با چند برداشت کوتاه معرفی این کتاب را به اتمام می‏رسانم :




  • هیچ چیز برای شما ناراحت کننده‏تر از این نیست که شخص را در حال انجام کاری ببینید که همیشه اعتقاد داشته انجام آن کار غیرممکن بوده است.

  • این‏که موضوعی را باور کنید یا آن را رد کنید دو راه‏حل کاملاً مناسب هستند ولی هر دو راه ضرورت تفکر و اندیشیدن را نادیده می‏گیرند.

  • اگر بخواهید همه از شما راضی باشند چیز تازه‏ای برای عرضه‏کردن نخواهید داشت.

  • هیچ‌کدام از ما زرنگتر و با ااستعدادتر از همه ما نیست.

  • شمعی که در دست ما است فقط مسیر دیگران را روشن نمی‏کند بلکه، راه را به خود ما هم نشان می‏دهد.

  • تمام تلاش ما برای این است که کاری را به نتیجه برسانیم.


یکی از ویژگیهای جالب کتاب این است که در انتهای هر فصل یک سؤال با عنوان پرسش برای تفکر گذاشته است تا ما به فکر فرو رویم و سرنوشت‏مان را بسازیم. فقط باید اقدام کنیم.


در پشت جلد کتاب مطلبی از زیگ زیگلار آمده است که جالب است. بیایید این جملات را با هم بخوانیم:


حقیقت ساده‌ای است: درهر کاری خطر وجود دارد.




  • در رانندگی، خطر تصادف هست.

  • در تقاضا برای شغل، خطر پذیرفته نشدن وجود دارد.

  • در تلاش برای ورود به دانشگاه، خطر ردشدن هست.

  • درسلام دادن، خطر بی‌جواب ماندن وجود دارد.

  • درعشق خطر طرد شدن و آسیب دیدن وجود دارد.

  • درحرف زدن خطر بی‌توجهی هست.

  • در امیدواری خطر نومیدی هست.

  • درصعود، خطر سقوط هست.


چیزی که در شخصیت همه‌ی آدم‌های موفق توجه مرا به خود جلب کرده است، جرأت خطرکردن است. سعی کردن یعنی احتمال شکست را پذیرفتن.


وقتی هیچ کاری نمی‌کنید، مسلماً احتمال خطر هم از بین می‌رود، اما احتمال موفقیت هم از بین می‌رود. هر کار مهمی در زندگی با احتمال خطر همراه است.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.