:: ارزشهای مدنظربرای توفیق کسب و کار (قسمت یازدهم)
در حرفه مشاوره، اصلی وجود دارد که میگوید مشاور خوب کسی است که سئوال خوب طرح میکند و با ایجاد و بسط حساسیت ذهنی افراد، سازمان را به اندیشه در خصوص آن موضوع وامیدارد.
خودمان را مورد پرسشگری قرار دهیم. از خود بپرسیم آیا از زمان بهترین بهره را میگیرم؟ در حال حاضر چه کار جدیدی میتوانم انجام دهم؟
آیا فرهنگ کار تیمی در سازمان ما به نحو احسن نهادینه شده است؟
آیا مشتریان از ما خشنود هستند؟
سئوال زیبا سبب میشود که به دنبال پاسخ آن باشیم؟
روزی در جلسه هیأت مدیره یکی از شرکتهایی که افتخار مشاورهشان را داشتیم سئوال کردم سهم بازار ما چقدر است؟
جالب بود که هر یک از اعضای هیأتمدیره عددی را گفتند و برای خودشان هم تفاوت در اعداد آن هم به میزان زیاد تعجبآور بود.
در قیافه این عزیزان میخواندم که چرا اینقدر اختلاف در برداشت از بازار دارند؟
همین موضوع سبب شد برای اینکه تصمیمات برپایه درستی صورت گیرد، یک پروژه تحقیقات بازاریابی اجرا کنیم، میدانیم که سهم بازار جزء تحقیقات برای شناسایی مسأله است و اگر سهم بازار با آنچه انتظار داشتیم تفاوت فاحش داشت، حال باید به دنبال حل مسأله مربوطه باشیم.
53- ارزش کشف نیازهای مشتری
در تعریف نیازها گفتهاند که نیاز یک احساس است. احساس مشترک بین تمام انسانها که از برآورده نشدن چیزی حاصل میشود.
نیازها فطری هستند. برای مثال نیاز به رفع عطش، رفع گرسنگی، زیبایی، جابهجایی، ارتباطات و ...
پس همانطور که ملاحظه میکنید ما نیازها را بهوجود نمیآوریم بلکه، نیازها در فطرت بشری وجود دارند. تنها کاری که ما باید بکنیم این است که نیازها را بشناسیم و کشف کنیم و سپس تمام خلاقیت و اقدامات خویش را در راستای خواستآفرینی بهکار گیریم. برای مثال، برای رفع نیاز ارتباطات از خواستهایی چون تلفن همراه، پستالکترونیکی و ...استفاده میکنیم.
وقتی که فرد یا سازمانی علاوه بر قدرت خرید، میل به خرید هم داشته باشد، میتوانیم نیاز و خواست را به تقاضا تبدیل کنیم و او را متقاضی محصول خودمان بکنیم.
حال قدرت و اهمیت شناسایی ما همراه با ارتباطات شایسته است که فرد متقاضی را به فرد خریدار مبدل میکند.
54- ارزش نهادینهسازی بهرهوری در سازمان
بهرهوری را انجام درست کار درست تعریف کردهاند و به عبارتی از مجموع اثربخشی و کارآیی به بهرهوری میرسیم. در روزهای گذشته یادداشتی درخصوص بهرهوری نوشتم، تقاضا میکنم آن متن را با دقت بخوانید و برای بخش بهرهوری شخصی، تست مربوطه را پاسخ دهید.
قانونی در روانشناسی وجود دارد به نام اصل پارتنون. این اصل میگوید اگر تمام افراد یک سازمان با هم میزان بهرهوریشان را ده درصد انجام دهند، از نظر منطق ریاضی میبایست بهرهوری سازمان ده درصد ارتقا یابد، اما طبق قانون پارتنون و به جهت همافزایی حاصل از با هم بودن، بهرهوری سازمان دو برابر میشود.
توجه کنید ارزش کارتیمی و همدلی در قانون پارتنون نیز مشاهده میشود.
55- ارزش درک و پیادهسازی قانون جانشینی در سازمان
قانون جانشینی در روانشناسی میگوید فکر شما در یک زمان فقط میتواند به منفی یا مثبت فکر کند، بهطور همزمان نمیتوانید منفیباف یا مثبتاندیش باشید. پس شما هستید که جهانبینی خود را میسازید، حال میخواهید جهانبینی منفی یا جهانبینی مثبت داشته باشید.
دقت کردهاید وقتی به ذهن خویش که همانند یک جعبه ابزار است هرچیزی بدهیم، همان را برداشت میکنیم.
پس بیائید انتخاب کنیم افراد مثبتاندیش و واقعبین را بهجای افراد منفیباف و نقزن در اطراف خودمان گردآوریم.
قانون جانشینی علاوه بر سطح فردی میبایست در سطح گروهی و سازمانی نیز بسط یابد.
در این خصوص اقدام کنید و از ثمرات آن بهرهمند شوید.
سبز باشید