:: ارزشهای مدنظربرای توفیق کسب و کار (قسمت دهم)
فرهنگ به معنای اشتراک یک گروه از مردم در باورها، سنتها و آداب و رسوم، جزئی از عوامل اجتماعی است که خود نیز از مجموعه عوامل محیط کلان است. بنگاههای اقتصادی لازم است در این مورد نیز دقت کافی را بعمل آورند و با شناخت فرهنگهای بازارهای هدف و تشخیص تفاوتهای آنها خودشان را با فرهنگها منطبق سازند.
خیلی تلاش نکنید که فرهنگ یک جامعه را عوض کنید بلکه بهتر است انرژیتان را صرف هماهنگسازی با فرهنگ بازار هدف کنید و سپس اقدام براساس احترام به فرهنگها را در دستور کار قرار دهید.
به نظر شما چرا شرکتی مثل مکدونالد در ماه مبارک رمضان با فرآوردههای خویش پوستر زیبای ماه مبارک را ارائه میکند یا چرا شرکتی نظیر سامسونگ در شب ولادت آقا امام رضا(ع) ولادت این امام عزیز شیعه را به شیعیان جهان خصوصاً ایرانیان عزیز تبریک میگوید؟
بیایید از رفتارهای هوشمندانه بنگاههای اقتصادی جهان در احترام گذاشتن به فرهنگها در راستای بهرهمندی بیشتر از بازارها درس بگیریم.
48-ارزش اهمیت همدلی (تکنیک امپاتی) در توفیق کسب و کار
همدلی یا امپاتی یعنی اینکه خودمان را بجای طرف مقابلمان بگذاریم و از خودمان بپرسیم اگر من بجای او بودم حال چه انتظاری داشتم؟ مثلاً خودمان را بجای مشتری بگذاریم و سئوال کنیم اگر من مشتری بودم از فروشنده چه انتظاری داشتم و تمایل داشتم او چگونه با من رفتار کند؟
سپس بگوئیم حال که من همان فروشنده هستم آیا آن انتظارات را برآورده میکنم?
قبلاً نوشتهام و بارها گفتهام که اگر ما تکنیک همدلی را در جایجای زندگی شخصی و سازمانیمان بکار گیریم بسیاری از تعارضهایی که وجود دارند هیچگاه بوجود نمیآمدند. آیا یکی از دلایل محق بودن ما این نیست که فقط از زاویه دید خودمان نگاه میکنیم؟ آیا بهتر نیست همیشه این تکنیک مؤثر و کارا را بکار گیریم؟
من وقتی به کلاسی میخواهم بروم یا جلسه مشاوره و یا وقتی که به عنوان رهبر تحقیق پروژهای را هدایت میکنم، همواره این سئوال را از خودم میپرسم. و خوشحالم که این تکنیک خیلی به من کمک کرده است.
بیائید صادقانه در بکارگیری این تکنیک که نتایج فوقالعاده دارد تلاش کنیم.
49-ارزش رفتار براساس کوچینگ در عصر پرشتاب امروز
کوچینگ یا مربیگری یعنی اینکه درخصوص رفتار با زیرمجموعه طوری عمل کنیم که حس عاشقانه درآن باشد. من بیشتر دوست دارم کوچینگ را به "مادری" ترجمه کنم. مادر سر بچه خویش داد میکشد اما تمام جانش در وجود او خلاصه میشود. کوچینگ یعنی اینکه به کارکنان و اطرافیان با تمام وجود اثبات کنیم که تشویق و تنبیه من مدیر همانند رفتار یک والد با بچه خویش است. در این حالت حتی عصبانیت مقطعی کوچ نیز برای نیرو ناراحتکننده نخواهد بود.
کوچینگ حالت کامل شده نحوه اداره سازمان در مراحلی چون ریاست، مدیریت و حتی رهبری است.
خوشبختانه این علم نیز چند سالی است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. باز هم یادآور میشوم مارکتینگ برای توفیق نیاز به بهرهگیری از سایر علوم دارد.
هر مدیر فروش، مدیر بازاریابی یا پستهای دیگر که منابع انسانی را اداره میکنند در خصوص تسلط به علم و هنر کوچینگ و بهرهگیری و بهرهمندی از برکات آن باید کوشا باشند.
50-ارزش مدیریت برخویشتن برای موفقیت در مدیریت بر دیگران
اگر ما نتوانیم خودمان را مدیریت کنیم چگونه ممکن است دیگران را مدیریت کنیم؟ مدیریت بر خویشتن رکن اساسی مدیریت برسازمان است. تصور کنید سازمانی را که دچار بحران شده است و بجای اینکه مدیریت ارشد با صلابت و آرامش در هدایت درست بحران اقدام کند، خودش با نشاندادن اضطراب و خودباختگی عامل اصلی درهم ریختگی سازمان باشد.
مدیریت برخویشتن به تمام جنبههای پنداری، گفتاری و کرداری انسان مربوط میشود. مثلاً به موارد ذیل دقت کنید:
مدیریت بر تیپ ظاهری- مدیریت کلام- مدیریت زمان- مدیریت سعه صدر- مدیریت نگاه- مدیریت گوشدادن مؤثر- مدیریت بر زبان بدن- مدیریت لوازمات همراه خویش- مدیریت شروع ارتباط با دیگران و ...تمام اینها نمونههایی از مدیریت خویشتن است.
اگر توانستیم خودمان را مدیریت کنیم احتمال مدیریت دیگران بسیار افزایش مییابد. در این رابطه مطالعه کنید. کتابهای زیادی منتظر شما هستند، تا یاورتان باشند.
سبز باشید