ارزشهای مدنظربرای توفیق کسب و کار (قسمت چهارم)
18- ارزش شناخت تفاوت تصویر ذهنی و موقعیتگذاری در ذهن مشتریان
تصویر ذهنی برداشتی است که مشتری از سازمان شما، محصولات شما و کارکنان شما دارد. و براساس آنها تصمیم میگیرد که با شما ادامه کار دهد یا به سمت رقبایتان برود. اما موقعیتگذاری، تصویری است که شما دوست دارید رقبا از شما داشته باشند و به عبارتی موقعیتگذاری، امیال و آرزوهای شما هستند که دوست دارید به عنوان تصویر ذهنی در ذهن مشتریان شکل بگیرند. یادمان باشد راهحل موقعیتگذاری عالی داشتن و به کارگرفتن وجوه تمایز که در حقیقت مزیت رقابتی شما خواهند بود و شایستگیهای کلیدی سازمان شما را در ذهن مشتریان تشکیل میدهند.
پس همیشه از خودتان سئوال کنید به چه علت مشتریان باید ما را انتخاب کنند. تفاوت و تمایزهای ما چه هستند؟ آنها اگر ما را از دست بدهند، چه هزینههایی را متحمل خواهند شد؟
اگر پاسخ این باشد که ما و رقبایمان عملاً برای مشتریان یک ثمره را داریم، پس چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند. یادمان باشد این شباهتهای ما نیستند که سبب فروش بیشتر و انتخاب شدن ما میشوند بلکه، این تفاوتهای شایسته و بایسته ما هستند که سبب انتخابمان توسط ارباب و سروران بازار که مشتریان هستند میشوند. پس با ایجاد و اثبات وجوه تمایز به مشتریان، موقعیتگذاری مطلوبی در ذهن آنها داشته باشید.
19- ارزش مدیریت روابط مشتریان
مدیریت روابط مشتریان یا CRM با گسترش رقابت و دورشدن بیشتر سازمانها و خریداران اهمیت بیشتری یافته است، قبلاً که بازارها کوچک بودند مشتریان و فروشندگان همدیگر را میشناختند اما امروزه با به کارگیری فلسفه و استراتژی در سطوح مدیریت ارشد، تاکتیک و فرهنگ در سطوح کارکنان، و مهیاسازی ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری در ارتباطات تعاملی بین بنگاههای اقتصادی و مشتریان اهمیت روابط بیش از پیش شده است. یادمان باشد اسیر تبلیغات شرکتهای کامپیوتری نشویم که CRM را فقط یک نرمافزار میدانند، و باور کنیم که مدیریت ارتباط مشتریان ابعاد بسیار وسیعتر از نرمافزار هستند و البته نرمافزارها نیز بخش کوچکی از CRM میباشند اما همه آن نیستند.
20- ارزش درک و مدیریت تقاضا
تقاضا عبارت از نیاز درخواستی است که از سوی مشتری که آماده خرید است و امکانات خرید را هم دارد صورت میگیرد.
شما باید نسبت به تقاضای مشتریان و مدیریت شایسته آنها به سمت بنگاه خودتان اقدام کنید.امروزه تقاضای مشتریان به ابعاد مختلفی نظیر تقاضای فصلی – پنهان- تنزلی و ...تقسیم میشوند و برای هریک نیز راهکارهای مناسبی وجود دارد. بخشی از اصول مربوط به مدیریت تقاضا را در کتب بازاریابی از جمله کتاب مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران میتوانید مطالعه کنید و بخشی که اختصاصی سازمان خودتان باشد با خرد جمعی در سازمان و استناد از تجارب سازمانی و همچنین راهنمایی مشاوران بازاریابی میتوانید به کار گیرید.
سبز باشید.