:: ارزشهای مدنظربرای توفیق کسب و کار (قسمت سوم)
13- ارزش شناخت محیط خرد
محیط خرد خود جزئی از محیط بزرگتر است که به آن محیط کلان گفته میشود. محیط کلان شامل عوامل ملی یک کشور است که بنگاه اقتصادی در آن قرار دارد و شامل مواردی چون شناخت موارد سیاسی – اقتصادی – اجتماعی و تکنولوژی است. اما محیط خرد عواملی هستند که به صورت مستقیم بر روی بنگاه اقتصادی شما تأثیر میگذارند و مواردی چون رقبا – واسطهها – تأمینکنندهها – مردم – کارکنان و دولت را تشکیل میدهند.
شناخت دقیق هر یک از آنها و نحوه تأثیرگذاریشان بر کسب و کارها خیلی مهم شده است.
14- ارزش شناخت تفاوت اصول و نسخه
بسیار مواجه میشوم با سئوالات کلی که در وبلاگ، دوستان و همراهان مطرح میکنند یا با تماس تلفنی و حضوری میپرسند که ما برای فلان مورد چه باید بکنیم؟پاسخ من این است که میتوانم مجموعهای از توصیههای کلی بکنم ولی این روش درستی برای یافتن پاسخ نیست. آنچه در کتابها و سمینارها گفته میشوند برای این هستند که مخاطبان با مفاهیم و اصول آشنا شوند اما آن کاری که مشاور کاربلد انجام میدهد این است که پس از معاینه و فاز شناخت و آسیبشناسی از سازمان شما آن اصول را به نسخهای کاربردی و خاص آن سازمان تبدیل میکند و اصول عیناً قابلیت کاربردی پیادهسازی ندارند.
15-ارزش نیروهای میز پذیرش در موفقیت سازمان
منظور از نیروهای میز پذیرش تمام کسانی هستند که به صورت مستقیم (رودررو- تلفنی- پست الکترونیک و...) با مشتریان و مراجعان در ارتباط هستند. اینان تابلوی سازمان شما هستند. رفتار و کردار ایشان در برداشت مخاطب مترادف رفتار و کردار کل سازمان است. پس در انتخاب انسانهایی که با سعهصدر بالا همراه باشند و قدرت ارتباطات خوبی داشته باشند برای میز پذیرش در شکلدادن برداشت مخاطبان به سمت تصویر ذهنی مثبت از سازمان گام بردارید. و آن بخش از نیروهای میز پذیرش فعلی که واجد چنین صفاتی نیستند و قدرت انعطافپذیری بالایی هم ندارند به قسمتهای دیگر منتقل سازید. یادمان باشد سازمان از اهمیت بالاتری برخوردار است که با دلسوزی نابجا نتایج برداشت نامناسبی از آن را در ذهن مشتریان شکل دهیم.
سبز باشید.