وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ارزیابی عملکرد بنگاه اقتصادی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

ارزیابی عملکرد بنگاه اقتصادی


اگر فقط رقم ریالی سود را در دو مقطع زمانی مقایسه کنید آثار تورم در افزایش عملکرد نشان داده نمی‌شود و شما خشنود هستید که رقم فروشتان افزایش یافته است. اما اگر رقم حجمی یا تعدادی فروش را ملاک قرار دهید آنگاه به صورت واقعی پیشرفت یا پسرفت مشخص می‌شود.


دومین نوع ارزیابی مقایسه خود با دیگران است. در اینجا منظور از دیگران، رقبای ما هستند که در عرصه رقابت بر سر مواردی چون سهم بازار با هم مسابقه داده‌ایم. در این ارزیابی توصیه می‌کنم فاکتورهایی چون سهم بازار – رتبه در صنعت- سهم ذهنی و سهم عاطفی را ملاک مقایسه قرار دهیم.


ممکن است در سال 1388، سهم بازار ما 5٪ بوده است و در سال 1389این رقم 7٪ شده است، این اعداد به تنهایی ما را خوشحال می‌کنند. اما وقتی به رتبه خودمان در بین رقبا توجه کنیم شاید به این نتیجه برسیم که پارسال رتبه 5 را داشته ایم و امسال علیرغم افزایش سهم بازار ، رتبه‌مان مثلا به 6 تنزل یافته است.


این نشان می دهد که سرعت رشد بعضی از رقبا از از ما بیشتر بوده است.


همچنین معروف بودن یک شرکت یا شخص، نشان‌دهنده‌ی مقبول بودن آن نیست، ممکن است مردم در اذهانشان نام ما را به خاطر بیاورند ولی در دلشان به شرکت و محصولات ما علاقه ای نداشته باشند، اگر معروف مقبول باشیم در راستای مدیریت برند و مدیریت بازاریابی و فروش حرکت کرده‌ایم.


اما سومین ارزیابی به رضایت بهره‌بران مربوط می‌شود. در این مرحله لازم است میزان رضایت مصرف‌کنندگان- کارکنان- تأمین‌کنندگان- واسطه ها (به تفکیک)- مدیران و میزان رضایت سهامداران و بانکها درمقاطع زمانی مورد مقایسه قرار گیرند و تمام این اعداد روی منحنی پیاده شوند تا ببینم آیا روند صعودی  یا نزولی بوده است؟


نتیجه گیری: فقط به عملکرد مالی توجه نکنید .برای اینکه در بلند مدت موفق باشید با رعایت توصیه‌های فوق دورتر را ببینید و آینده را مهندسی کنید.


پس از صحبت‌های من جناب آقای دکتر اسلامیان، رئیس محترم اتاق اصفهان به ذکر خاطره‌ای پرداخت. ایشان که مدتی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بوده‌اند از آن زمان گفت که با اقداماتی سود 50 میلیاردی به رقم 800 میلیارد رسید و همه خوشحال از پیشرفت شگفت‌انگیز بودند. در آن زمان مشاوری از شرکت تویوتا به فولاد مبارکه می‌آید و به دکتر اسلامیان توصیه می‌کند چند شرکت برتر فولاد جهان را زیر نظر بگیرید و ببنید در شاخص‌های مختلف آنها چگونه عمل می‌کنند تا مقایسه‌
دقیق تر باشد. وقتی این کار صورت می‌گیرد مشخص می‌شود که درتمام شاخص‌ها فولاد مبارکه در بین آنها وضعیت خوبی ندارد. برای مثال میزان مصرف الکترود بسیار بیشتر از میزان مصرف آنها در حجم یکسان تولید است. این تفاوت ها سبب افزایش هزینه فولاد مبارکه در حد بسیار زیاد، نسبت به رقبا بوده است.


دکتر اسلامیان گفت این مقایسه‌ها برای ما بسیار سودمند بود؛ چون متوجه شدیم که برای عالی بودن خیلی راه داریم و بدون اینکه دچار دام غرور پیشرفت‌های خودمان بشویم، می‌بایست در بازارهای جهانی حرف برای گفتن داشته باشیم پس باید جهانی بیندیشیم. دکتر اسلامیان به حضار گفت اگر فقط بخش کوچکی از توصیه‌های سخنران امروز را به‌کار بگیرید کسب و کارتان بسیار موفق‌تر از رقبا خواهد بود. پس بهتر است این توصیه‌ها را که همگی از دنیای علم عملی آمده‌اند، مورد توجه جدی قرار دهید.


سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.