برگزاری سمینار هوشمندی بازاریابی در کرمان
هوشمندی بازاریابی :
در این سمینار ابتدا تعاریفی از هوشمندی سازمانی ، هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی ارائه شد. یادمان باشد اداره کردن درست یک حرفه ، مستلزم مدیریت آینده آن است و مدیریت آینده ، مدیریت اطلاعات است . و موفقیت فردا در عرصه کسب و کار از آن سازمان هایی است که بصیرت و آگاهی بیشتری نسبت به خود و محیط رقابت داشته باشند.
آینده را سازمان های هوشمند اداره می کنند . سازمانهای هوشمند یادگیرنده و تندآموز هستند و شرط اساسی ایجاد سازمانهای هوشمند داشتن مدیران هوشمند است .
مدیران هوشمند انسانهای باهوش را به کار می گیرند و آنها را برای کار تیمی آماده می سازند.
یک انسان باهوش حداقل دارای سه ویژگی است :
توانایی استثنایی در کسب اطلاعات از محیط اطراف خود
توانایی استثنایی در پاسخ مناسب به این اطلاعات
توانایی یادگیری سریع
در ادامه به تشریح سازمانهای کند ذهن و تند ذهن پرداخته شد و تفاوتهای آنها نشان داده شد.
اما اشتباهی که بعضا مشاهده می شود این است که هوشمندی بازاریابی با جاسوسی اشتباه گرفته می شود به همین جهت تفاوتهای این دو مطرح شد .
لازم به ذکر است که انجمن حرفه ای هوشمندی رقابتی در سال 1986 تأسیس شد و وظیفه آن تحقیق در زمینه رقابت برای شرکت های کوچک و بزرگ است و مدیران را در طرح ریزی استراتژیک رقابت کمک می کند.
کریستوفر وست از کارشناسان بنام ”هوشمندی رقابتی“ به درستی اشاره دارد که:
در رقابت تنها تشخیص آن کافی نیست.باید منابع، راهبرد ها، توانمندی ها و ناتوانی های رقیب را هم آن گونه که مشتریان
می بینند، هرچه بهتر شناخت.
باید دریافت که تهدید آنان برای دیگر تأمین کنندگان و نیز نقطه آسیب پذیر و چشم اسفندیار ایشان در کجاست؟
برخی از سودمندی های هوشمندی رقابتی :
v سود بردن از طریق شناسایی مشارکت های سودآور
v کمک به سازمان در راستای افزایش فروش
v آسیب شناسی فروش های ضعیف
v کسب اطلاعات از طریق نمایندگی های فروش
v کمک به مشتری در تصمیم گیری بهینه
v افزایش وفاداری مشتری و امکان داشتن مشتریان پایدار
v افزایش رضایت مشتری و رفع نارضایتی ها
v دسترسی آسانتر به اطلاعات مرتبط
و اما برای اینکه سازمانها خودشان را از نظر هوشمندی بازاریابی مورد ارزیابی قرار دهند بیش از هشتاد سوال مطرح شد که لازم است هر سازمانی به آنها پاسخ دهد تا جایگاه خود را از این نظر نیز مورد ارزیابی قرار دهد.
امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک این مجموعه ارزشمند را در قالب کتاب " هوشمند بازاریابی " تقدیم تان کنیم.
سبز باشید