وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

دستاوردهای سفر ترکیه 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

دستاوردهای سفر ترکیه

 و روز سوم به بازدید از فروشگاه های زنجیره ای و بازار ترکیه گذشت تا از نزدیک کسب و کار خرده فروشی را مورد بررسی و ارزیابی و الگو برداری قرار دهیم .
سفر بسیار خوبی بود در روز اول متوجه شدم شرکت های تولید کننده محصولات لبنی مسئولیت مارکتینگ و به زبان ساده تر توسعه بازار شامل تبلیغات – تحقیقات بازاریابی و بازاریابی میدانی را خودشان مدیریت می کردند و در زمان لزوم از گروه های بیرونی یاری می جستند .
اما شهر استانبول به چهار منطقه تقسیم شده و برای هر منطقه یک مدیر یا ناظر گذاشته بودند ولی عملیات فروش را به شرکتهای متخصص در فروش و توزیع واگذار کرده بودند.
و با نظارت و بازرسی قوی و پشتیبانی با تبلیغات و اطلاع رسانی در ارتباط بهتر با مشتریان کار می کردند.
آنها قائل به تفکیک تخصص ها بودند و شرکت های توزیع کننده نیز فقط به کار فروش و توزیع مشغول بودند.
در روز دوم با تمام احترام برای شرکت های تبلیغاتی خودمان به این نتیجه رسیدم که سطح تبلیغات آنان از کشور ما بالاتر است و این نظر مورد تایید آقای دکتر محمدیان که مشهورترین استاد ایران در حوزه تبلیغات هستند نیز بود.
آنان هم در علم تبلیغ و هم در هنر تبلیغ پیشرفت های خوبی داشتند .
در روز سوم از موزه های معروف ترکیه بازدید سریعی داشتیم و همچنین بازارگردی در دستور کارمان بود.
آنها در صنعت گردشگری فوق العاده پیشرفت کرده اند توریست هایی از اقصی نقاط جهان و با بهترین خدمات و راهنمایی در ترکیه حضور یافته بودند.
چه خوب است فعالان عرصه گردشگری از کشور دوست و همسایمان الگو برداری کنند.
برندهای بزرگ چون مک دونالد – استارباکس و ... همچون سایر کشورهای اروپایی در ترکیه فعال هستند و یک نسکافه هم در استارباکس نوشیدیم تا حضور در استارباکس را تجربه کنیم .
به نظر می رسد کشور ترکیه علی رغم پیشرفت های خوبی که در کسب و کار داشته است در بعضی موارد هنوز فاصله زیادی با دنیای پیشرفته دارد برای مثال برخورد کارکنان فرودگاه به مراتب می تواند بهتر باشد .
ترکیه از نظر دین – فرهنگ و میزان جمعیت بسیار به ایران نزدیک است و در اقتصاد و کسب و کار می تواند یادگیری های زیادی برای فعالان بنگاههای اقتصادی ما داشته باشد.
سوخت در ترکیه بسیار گران است و لذا تاکسیرانی آنان نیز به تبع آن با تاکسیرانی ما تفاوت زیادی دارد.
ترافیک استانبول تقریباٌ سنگین است ولی در مجموع شهری زیبا و با اقتصادی پویاست .
یکی از لذتهای سفرهم تائیدی بود که مدیران شرکت ارزیابی منابع انسانی از کار من داشتند آنها می گفتند ما
نمی دانستیم در ایران هم ارزیابی علمی و براساس قواعد بین المللی صورت می گیرد . از این نظر بسیار خوشحال شدم و قرار و مداری برای ارتباطات بعدی گذاشتیم .
دستاوردهای علمی سفر بسیار زیاد بود و از نکات و مشاهدات آن در کلاسها و سمینارها استفاده خواهم کرد .
بعضی از عکس های سفر جهت استحضار شما تقدیم می شود.

 


 





 



 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.