دستاوردهای سفر ترکیه
و روز سوم به بازدید از فروشگاه های زنجیره ای و بازار ترکیه گذشت تا از نزدیک کسب و کار خرده فروشی را مورد بررسی و ارزیابی و الگو برداری قرار دهیم .
سفر بسیار خوبی بود در روز اول متوجه شدم شرکت های تولید کننده محصولات لبنی مسئولیت مارکتینگ و به زبان ساده تر توسعه بازار شامل تبلیغات – تحقیقات بازاریابی و بازاریابی میدانی را خودشان مدیریت می کردند و در زمان لزوم از گروه های بیرونی یاری می جستند .
اما شهر استانبول به چهار منطقه تقسیم شده و برای هر منطقه یک مدیر یا ناظر گذاشته بودند ولی عملیات فروش را به شرکتهای متخصص در فروش و توزیع واگذار کرده بودند.
و با نظارت و بازرسی قوی و پشتیبانی با تبلیغات و اطلاع رسانی در ارتباط بهتر با مشتریان کار می کردند.
آنها قائل به تفکیک تخصص ها بودند و شرکت های توزیع کننده نیز فقط به کار فروش و توزیع مشغول بودند.
در روز دوم با تمام احترام برای شرکت های تبلیغاتی خودمان به این نتیجه رسیدم که سطح تبلیغات آنان از کشور ما بالاتر است و این نظر مورد تایید آقای دکتر محمدیان که مشهورترین استاد ایران در حوزه تبلیغات هستند نیز بود.
آنان هم در علم تبلیغ و هم در هنر تبلیغ پیشرفت های خوبی داشتند .
در روز سوم از موزه های معروف ترکیه بازدید سریعی داشتیم و همچنین بازارگردی در دستور کارمان بود.
آنها در صنعت گردشگری فوق العاده پیشرفت کرده اند توریست هایی از اقصی نقاط جهان و با بهترین خدمات و راهنمایی در ترکیه حضور یافته بودند.
چه خوب است فعالان عرصه گردشگری از کشور دوست و همسایمان الگو برداری کنند.
برندهای بزرگ چون مک دونالد – استارباکس و ... همچون سایر کشورهای اروپایی در ترکیه فعال هستند و یک نسکافه هم در استارباکس نوشیدیم تا حضور در استارباکس را تجربه کنیم .
به نظر می رسد کشور ترکیه علی رغم پیشرفت های خوبی که در کسب و کار داشته است در بعضی موارد هنوز فاصله زیادی با دنیای پیشرفته دارد برای مثال برخورد کارکنان فرودگاه به مراتب می تواند بهتر باشد .
ترکیه از نظر دین – فرهنگ و میزان جمعیت بسیار به ایران نزدیک است و در اقتصاد و کسب و کار می تواند یادگیری های زیادی برای فعالان بنگاههای اقتصادی ما داشته باشد.
سوخت در ترکیه بسیار گران است و لذا تاکسیرانی آنان نیز به تبع آن با تاکسیرانی ما تفاوت زیادی دارد.
ترافیک استانبول تقریباٌ سنگین است ولی در مجموع شهری زیبا و با اقتصادی پویاست .
یکی از لذتهای سفرهم تائیدی بود که مدیران شرکت ارزیابی منابع انسانی از کار من داشتند آنها می گفتند ما
نمی دانستیم در ایران هم ارزیابی علمی و براساس قواعد بین المللی صورت می گیرد . از این نظر بسیار خوشحال شدم و قرار و مداری برای ارتباطات بعدی گذاشتیم . دستاوردهای علمی سفر بسیار زیاد بود و از نکات و مشاهدات آن در کلاسها و سمینارها استفاده خواهم کرد .
بعضی از عکس های سفر جهت استحضار شما تقدیم می شود.
سفر بسیار خوبی بود در روز اول متوجه شدم شرکت های تولید کننده محصولات لبنی مسئولیت مارکتینگ و به زبان ساده تر توسعه بازار شامل تبلیغات – تحقیقات بازاریابی و بازاریابی میدانی را خودشان مدیریت می کردند و در زمان لزوم از گروه های بیرونی یاری می جستند .
اما شهر استانبول به چهار منطقه تقسیم شده و برای هر منطقه یک مدیر یا ناظر گذاشته بودند ولی عملیات فروش را به شرکتهای متخصص در فروش و توزیع واگذار کرده بودند.
و با نظارت و بازرسی قوی و پشتیبانی با تبلیغات و اطلاع رسانی در ارتباط بهتر با مشتریان کار می کردند.
آنها قائل به تفکیک تخصص ها بودند و شرکت های توزیع کننده نیز فقط به کار فروش و توزیع مشغول بودند.
در روز دوم با تمام احترام برای شرکت های تبلیغاتی خودمان به این نتیجه رسیدم که سطح تبلیغات آنان از کشور ما بالاتر است و این نظر مورد تایید آقای دکتر محمدیان که مشهورترین استاد ایران در حوزه تبلیغات هستند نیز بود.
آنان هم در علم تبلیغ و هم در هنر تبلیغ پیشرفت های خوبی داشتند .
در روز سوم از موزه های معروف ترکیه بازدید سریعی داشتیم و همچنین بازارگردی در دستور کارمان بود.
آنها در صنعت گردشگری فوق العاده پیشرفت کرده اند توریست هایی از اقصی نقاط جهان و با بهترین خدمات و راهنمایی در ترکیه حضور یافته بودند.
چه خوب است فعالان عرصه گردشگری از کشور دوست و همسایمان الگو برداری کنند.
برندهای بزرگ چون مک دونالد – استارباکس و ... همچون سایر کشورهای اروپایی در ترکیه فعال هستند و یک نسکافه هم در استارباکس نوشیدیم تا حضور در استارباکس را تجربه کنیم .
به نظر می رسد کشور ترکیه علی رغم پیشرفت های خوبی که در کسب و کار داشته است در بعضی موارد هنوز فاصله زیادی با دنیای پیشرفته دارد برای مثال برخورد کارکنان فرودگاه به مراتب می تواند بهتر باشد .
ترکیه از نظر دین – فرهنگ و میزان جمعیت بسیار به ایران نزدیک است و در اقتصاد و کسب و کار می تواند یادگیری های زیادی برای فعالان بنگاههای اقتصادی ما داشته باشد.
سوخت در ترکیه بسیار گران است و لذا تاکسیرانی آنان نیز به تبع آن با تاکسیرانی ما تفاوت زیادی دارد.
ترافیک استانبول تقریباٌ سنگین است ولی در مجموع شهری زیبا و با اقتصادی پویاست .
یکی از لذتهای سفرهم تائیدی بود که مدیران شرکت ارزیابی منابع انسانی از کار من داشتند آنها می گفتند ما
نمی دانستیم در ایران هم ارزیابی علمی و براساس قواعد بین المللی صورت می گیرد . از این نظر بسیار خوشحال شدم و قرار و مداری برای ارتباطات بعدی گذاشتیم . دستاوردهای علمی سفر بسیار زیاد بود و از نکات و مشاهدات آن در کلاسها و سمینارها استفاده خواهم کرد .
بعضی از عکس های سفر جهت استحضار شما تقدیم می شود.