وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مهندسی هوشمندانه آینده یا آینده پژوهی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مهندسی هوشمندانه آینده یا آینده پژوهی


به همین جهت تفکر درباره ی آینده و حوادث آن باعث شکل گیری علم بین رشته ای”آینده پژوهی” شده است.


آینده پژوهی یعنی مهیا بودن برای آینده و استخدام منابع موجود به بهترین وجه ممکن در راستای ارزش ها و اهداف .


آینده پژوهی تلاش نظام مند (سیستماتیک) برای نگاه به آینده ی بلند مدت در حوزه های دانش ، فناوری ، اقتصاد ، محیط زیست ، جامعه و … است که هدف اصلی آن شناخت فرصت ها و فناوری های جدید و تعیین بخش هایی است که سرمایه گذاری در آنها احتمال بازدهی بیشتری دارد.


آینده پژوهی یکی از روشهای مطالعه آینده است و از شاخه های فناوری نرم محسوب می شود. بدان گونه که هدف این علم نه تنها کشف آینده بلکه اساساً “مهندسی هوشمندانه آینده” است . و به همین دلیل دانشی جهت دار به شمار می آید.


به عقیده آینده پژوهان جهان آینده از درون جهان حال خلق می شود.



شتاب تغییر یک نیروی مشخص و عینی است که در اعماق زندگی شخصی وسازمانی ما نفوذ کرده و ما را وادار به پذیرش نقش های تازه می کند ولی همین شتاب ، برای همه ما فرصت هدایت تغییر براساس منافع و مصالح خود و سازمان را فراهم کرده است . پس باید پیش بینی کننده خوبی باشیم . به همین جهت با تسلط و آگاهی نسبت به علم آینده پژوهی فرصت می یابیم تا آگاهانه و پیش دستانه موج های تغییر را پیش بینی کنیم و به فکر چاره جویی بیفتیم .لذا بهتراست سازمانهای یادگیرنده و تند آموز که در کنار ویژگی های فوق چابک هم می شوند. همراه با مدیریت ریسک به مقوله آینده پژوهی نیز توجه بیشتری داشته باشند تا با استفاده از مسیرهایی که این علم در
اختیارشان می گذارد ، راهبردهای معطوف به آینده سازی را شناسایی نموده ، و با سهولت بیشتری به آینده مطلوب خود برسند.

همراهان عزیز مطالب فوق از سایت های زیر گردآوری شده اند که برای اطلاعات بیشتر می توانید به آنهامراجعه کنید.


1)    www.iri1404.ir


2)    www.bashgah.net


3)    www.knowclub.com


سبز باشيد


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.