هوشمندی رقابتی در مقابل جاسوسی
هوشمندي رقابتي در مقابل جاسوسي
چگونه مي توان جاسوسي از صنعت يا شرکتها را با هوشمندي رقابتي مقايسه کرد؟ تحقيقات هوشمندي رقابتي را
مي توان از جاسوسي صنعتي متمايز کرد از اين نظر که کارورزان هوشمندي رقابتي در کل از قانون محلي و هنجارهاي اخلاقي کسب و کار تبعيت مي کنند.
جامعه ي کاروزان حرفه اي هوشمندي رقابتي (Society of Competitive Intelligence Professionals (SCIP ضوابط اخلاقي سختي براي کارورزان صادق هوشمندي رقابتي مقرر کرده است.
شرايط براي کارورزان حرفه اي هوشمندي رقابتي از اين قرارند:
· بايد تابع تمامي قوانين کاربردي محلي يا بين المللي باشند. بنابراين نصب ميکروفن، رشوه و ديگر اعمال خلاف قانون، نقض قانون اخلاقي خواهد بود.
· بايد قبل از هر گونه مصاحبه دقيقاً تمامي اطلاعات مرتبط شامل هويت فرد، و سازمان خود را فاش کنند. بدين ترتيب تحقيقات اوليه بدون حقّه اجرا خواهد شد. همينطور حيطه عمل فرد محدود مي شود. تلاش براي کسب اطلاعات از طريق دروغ درباره ي هويت فردبه عنوان جاسوسي از صنعت تعبير خواهد شد. همچنين ضوابط اخلاقي اذعان مي دارد که اعلام اهداف نهايي گردآوري اطلاعات ممکن است در جهت منافع تحقيقات نباشد، بنابراين تنها آشکار کردن اطلاعات مرتبط با منبع، مانند هويت فرد، سازمان يا غيره کفايت مي کند. لزومي ندارد که از مشتري اصلي نامي به ميان آيد، و بسياري از سازمانها مشاوراني را به استخدام خود در مي آورند که ميتوانند کاملاً در مورد خود صادق باشند و در عين حال نام مشتري را محرمانه نگاه دارند. چنين مشاوراني ميتوانند بگويند که براي نمونه اطلاعات را به عنوان بخشي از مطالعات سازماني يا الگوبرداري آگاهانه از رقبا براي مشتري خود انجام مي دهند.
بايد توصيه ها و نتايج صادقانه و واقعي براي اجراي وظايف فرد فراهم شود. هوشمندي رقابتي گاهي مي تواند حقايق ناخوشايندي را نمايان کند که شرکتها بي خبر بودن از آنها را ترجيح مي دهند. همچنين بي خبري ممکن است به سازمان لطمه وارد آورد. کارورزان حرفه اي هوشمندي رقابتي بايد ترکيبي از خوب و بد، نقاط قوت و نقاط ضعف را منتقل کنند حتي در مواردي که مديريت ترجيح مي دهد در بي خبري باقي بماند. بعلاوه کاروزان حرفه اي هوشمندي رقابتي همراه با پيام خود بايد توانايي ارائه ي پيشنهادات و توصيه هايي براي اجرا را داشته باشند. اگر اطلاعات جمع آوري شده استفاده نشوند و يا مورد غفلت قرار گيرند ارزشي نخواهند داشت. در نتيجه هوشمندي رقابتي يک نظم کليدي براي حفظ شرکت و توسعه ي امتياز رقابتي در محيط کسب و کار است.
جاسوسي
جاسوسي در صنعت يا شرکت عبارتي است که براي توصيف جاسوسي در رابطه با اهداف کسب و کار بکار مي رود و با اهداف جاسوسي مربوط به امنيت کشورها متفاوت است. جاسوسي را گاهي با عنوان خواهر بدخواه هوشمندي رقابتي قلمداد مي کنند.
جاسوسي فراتر از قانون و شيوه هاي بازديد از نشريات شرکتها، سايتها، پروندهاي انحصاري و مانند آن براي تشخيص فعاليتهاي يک شرکت است. در زبان کسب و کار ، اين واژه تمامي شيوه هاي خلاف قانون مانند رشوه گيري، باج دادن، نظارت بر فناوري و حتي خشونتهاي گاه و بيگاه را دربر مي گيرد. علاوه بر جاسوسي کردن در سازمانهاي بازرگاني، دولتها هم ممکن است آماج جاسوسي تجاري قرار گيرند، براي مثال براي تشخيص شرايط مناقصه يک قرارداد دولتي، تا شرکت کنندگان ديگر در مناقصه نتوانند قيمت پايينتر پيشنهاد دهند.
بياد داشته باشيد که تمام اطلاعاتي که درباره رقابت بدست مي آوريد بايد دقيق و درست باشند. شايد احتمالاً يکي از دشوارترين جنبه هاي کل اين فرايند همين مسأله است.
اطلاعاتي که گردآوري مي شوند بايد با حقيقت تطبيق داده شده و تا حد امکان صحت و سقم آن مورد بررسي قرار گيرد.
اگر اطلاعات نادرست جمع آوري کنيد مي تواند سبب انحراف مشاهدات شما شده و متعاقب آن تأثير منفي بر پتانسيل شرکت داشته باشد.
همچنين مراقب ذهنيت "هرچه بيشتر بهتر" باشيد. اين يک دام است و لزوماً واقعيت ندارد. اگر انبوهي از اطلاعات
جمع آوري کنيد اما تنها 10 درصد از آن واقعاً مفيد است ، پس ممکن است وقت خود را تلف کرده باشيد. قبل از جمع آوري اطلاعات اطمينان حاصل کنيد که به دنبال چه چيزي هستيد.
وقتي درباره ي رقبا و بازار اطلاعات جمع مي کنيم، بهترين جا براي شروع، منابع و پوشه هاي خود شرکت است. ابتدا، طرح کسب و کار خود را کنترل کنيم. ممکن است بخشي در رابطه با بازار يا رقبا در آن باشد. از بخشهاي مربوطه کپي تهيه کرده و آنها را در پوشه ي هوشمندي رقابتي خود قرار دهيم.
همچنين پوشهها، اسناد موجود در کامپيوتر، و غيره را براي يافتن اطلاعات مرتبط جستجو کنيم. ايده ي اصلي اين است که اسنادي را بيابيم که اطلاعات مرتبط با رقبا در آن وجود داشته باشد.
اطلاعاتي که بايد از آن اطلاع داشته باشيم شامل محصولات درون بازار ما، روند کنترل کيفيت، فرايندها، اطلاعات ايمني، تأمينکنندگان و اين که رقباي ما که هستند مي باشد. وقتي همه اطلاعات را يافتيم آنرا براي تجزيه و تحليل بعدي کنار مي گذاريم.
سبز باشيد