:: فصلنامه ای که منتشر شد ، کنفرانسی که برگزار نشد
کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی در زمره اولین های ایران است . از آن رو که در سالهای گذشته باشکوه و پرابهت با حضور 1000 شرکت کننده برگزار می شد. شما در طول دو روز برگزاری این کنفرانس می توانستید تقریباً با تمامی استادان بازاریابی ملاقات کنید ، بسیاری از مدیران عامل ، مدیران بازاریابی و فــروش ســازمانها و بنگـــاههای بـــزرگ ، متوسط و کوچک می آمدند و دیدگاههای اجــرایی خــود را بـــا دوستان خود در میان می گذاردند ، با استادان گپ و گفت داشتند .
اما امسال به دلایلی ، برگزار کنندگان ، روزهای دوم و ســــوم اسفنـــد را ماه تقــویم کنـفرانس اعــلام کردند . در حالی که سال گذشته روزهای 2 و 3 بهمن ماه ، سومین کنفرانس برگزار شد. به دلائلی ، امکان برگزاری این کنفرانس پدید نیامد . طبق خبرهای دریافتی از دبیرخانه کنفرانس ، برگزارکنندگان فعلاً تیرماه سال بعد را برای برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی درنظر گرفته اند.
به هر رو ، حرفهای فراوانی در این باره وجود دارد که بهتر است در مجالی مناســب بگـــویم به حـــرف اصلــی ام باز گردم و آن انتشار فصلنامه در روزهای پایانی سال است . با انتشار این فصلنامه ، سومین سال انتشار پایان می یابد و در سال جدید باید سال چهارم انتشار این فصلنامه را آغاز کنیم .
می دانید و باید تاکید کنم که این فصلنامه متعلق به بازاریابی ایران است . آنان که علاقه مندند از دانش خود ، تجربیات خود ، مخاطبان را آگاه سازند ، فصلنامه توسعه مهندسی بازار پذیرای آن بوده و به گفته سر دبیر این فصلنامه ، ما در فصلنامههمواره نیازمندیم ؛ نیازمند مقالات ، اخبار ، گزارشها ، پیشنهادها ، انتقادها.
مجله و نشریه با خرد جمعی رشد می کند و پیش می رود . بدون این خرد جمعی ، در نهایت بیراهه ای است که ره به جایی نخواهد برد.
شایسته اسـت از تمـامی بـزرگانی که تاکنون مصـاحبه هـــای آنـان در این نشــریــه درج شد ، میــزگـــردهایــی کـه زینت بخش صفحات این نشریه شد ، مقالات و آثاری که به زیور طبع آراسته و منتشر شد ، آنانکه پرلطف دیگران را ترغیب کردند تا مقالات و آثارشان را به این فصلنامه ارسال کنند ، دانشجویانی که برای دریافت Accept ، حضوری یا با ایمیل ، یا با ارسال CD ، مقاله فرستادند ، صمیمانه قدردانی کنم .
بیم آن دارم که برخی از این اسامی را فراموش کنم ، و گاه رعایت تقدم و تاخر انجام نشود ، از این رو توصیه می کنم به نشریات سه ساله توسعه مهندسی بازار مراجعه شود که با در هر شمارگان انتشار ، نامهای فراوانی از بزرگان بازاریابی را در بر دارد .
سرمقاله/ بازاریابی سبز، تعالی بازاریابی در عصر کنونی/ پرویز درگی
بازاریابی فروش یخچال به اسکیمو است.
این دیدگاه به تازگی در یک کنفرانس بین المللی در تهران ارائه شد. در آن کنفرانس، صاحبنظران برجسته ی ایرانی و خارجی بازاریابی حضور داشتند، اما مجال نقد و تحلیل آن دیدگاه پدید نیامد.
سالها است دنیا از چنین دیدگاهی فاصله گرفته. فروش یخچال به اسکیمو، نه تنها بازاریابی نیست بلکه، رفتاری غیر اخلاقی نیز هست. چگونه می توان ریشه های رفتار اخلاقی توأم با رفتار حرفه ای بازاریابی را جستجو کرد تا در دام رفتارهای فریبکارانه قرار نگیریم؟
پاسخ این پرسش را برخی در بازاریابی سبز جستجو کرده اند.
بازاریابی سبز در تلاش و کوشش برای نجات سازمانها و شرکتها از انحلال است. یک محدودیت نیست بلکه، راهنمای مؤثری است برای ارتقا و پیشبرد کارها.
شرکتها می توانند برای تعیین میزان پیشروی خود در بازاریابی سبز، اقدامات خود را منصفانه ارزیابی کنند و نمره دهند. باوجود این، مشتریان، شهروندان خوب، و مصرف کنندگانند که می توانند بیش و پیش از ما، کارنامه ای برای ما صادر کنند.
اخبار بازاریابی/ بازار خبر
اخبار شرکتهای بزرگ جهانی را در این بخش می خوانید که چگونه بازاریابی و مدیریت خود را در وطل ماههای اخیر به اجرا درآورده اند.
مسابقه یک میلیون دلاری نوکیا/ هواپیمایی قطر در صدد تولید سوخت سبز/ رشد کسب و کار پراکتر اند گمبل در زمینه ی رشد مو/ کاهش اندک خرید آلمانیها/ چه کسانی کالاهای تجملی می خرند؟ / سبقت دوباره فورد از جنرال موتورز و کرایسلر/ اندازهی جهانی به نوآوری کمک می کند/ آموزش اجباری مدیریت پول و پس انداز برای کودکان دبستانی/ تلاش کــداک برای حفاظت از تـکتـنولـــوژی دیجیتال ثبت شده/ تحقیقات جدید کاهش هزینه ی خواربار را نشان می دهد/ ارتباط انلاین هوندا با مشتریان/ شرکتهای بزرگ آسیایی خوشبین هستند/ تلویزیون نمی میرد/ عطش خرید برای کالاهای تجملی و رضایت خرده فروشان/ رازداری صنایع غذایی در مورد استفاده از تکنولوژی نانو/ اتکای برندهای سیگار به تبلیغات درون فروشگاهی/ تاتا چشم به بازار امریکا دارد/ آموزش سواد رسانه ای در مدارس انگلستان/ بازاریابی موبایل با نیاز مشتریان سازگار نیست/ فراتر از پیکاسو؛ رکورد فروش 104 میلیون دلاری اثر هنری/ تمرکز صنعت زیبایی چین بر مردان/ صبحانه ی یک دلاری مک دونالد/ نوکیا: پیش بینی فروش 500 میلیون گوشی موبایل در سال 2010/ با چاپ هشدارهای مرگ، مصرف سیگار افزایش می یابد/ اقدام چین در تبلیغات تازه برای تصویرسازی مطلوب کالاهای چینی/ قیمتها در استارباکس بالا می روند/ رستوران برگرکینگ طرفداران پروپاقرصش را از دست می دهد/
گفتگو/ گفتگو با جک تروت، نویسنده ی بین المللی بازاریابی/ اعظم احمدی
اما اين گفتگو را مؤسس و مدير شركت تحقيقات بازار اندرسون آناليتيك (تام اچ سی آندرسون) با جك تروت برگزار مي كند. شركتي که بر تحقيقاتبازار بويژه از نوع كمي آن اصرار مي ورزد. جك تروت نیز با صراحت زير بار سخنان مؤسس اين شركت نمي رود و بر ديدگاههای بنیادین خود تأكيد مي كند كه در تحقيقات، بايد ذهن مردم را فهميد.
کل تجارت در ذهن مشتری شکل می گیرد. ذهن مشتری همان میدان نبرد است. و از نظر من، هر تحقیقی که صورت می گیرد، به من درک این حس را می دهد که یک محصول یا مقوله ی خاص در ذهن مشتری است.
روانشناسی/ روانشناسی کشف سایه ها در تبلیغات/ سمیه سادات مکیان
استعاره و دنیای پرظرفیت و ظرافت آن در بازاریابی و تبلیغات جلوه های ویژه ای دارد. این اثر افزون بر استعاره، به روایت نیز می پردازد و در پرتو آن تیزرهای تبلیغاتی را به بررسی می نگرد.
نگاه تیزبین نویسنده ی این اثر در آن است که یکی از تیزرهای برجسته ی تبلیغات جهانی را با همین دیدگاه استعاره و روایت مورد توجه قرار می دهد؛
اين تبليغ، تا كنون 7 جایزه از سه جشنواره ی تبلیغاتی دریافت کرده. آخرین جایزه ای كه این كمپین خلاقانه تصاحب کرده، مربوط به جشنواره ی تبلیغاتی ایپکا (Epica) است كه در سال 2008 برگزار شد. راز آن در كجاست ؟
بازارشناسی/ ورود به بازار 2 میلیارد دلاری لوازم آرایشی ایران، تنگناها، راهکارها/ مهندس سعید صمدی
بازار لوازم آرایشی در ایران یکی از بزرگترین ، بکرترین ، پر شتابترین ، جذابترین و ناشناخته ترین بازارهای کالاهای مصرفی است. به رغم ابعاد بزرگ و رشد شتابناک آن ، این بازار از نظر تجاری ، به دلایل مختلف ، گاه کمتر مورد توجه دولتمردان ، تولید کنندگان و سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفته است . در این مقاله برآنیم تا این بازار را در مقایسه با ویژگیها و ابعاد جهانی بازار لوازم آرایشی مورد بررسی قرار دهیم و از این مقایسه ، راهکارهای مناسبی برای توسعه ی این صنعت در ایران برای سیاستگذاران ، کارگزاران و فعالان آن ارائه دهیم .
بررسی بازار لوازم آرایشی در ایران
الف) تخمین اندازه ی بازار
ب)بررسی ویژگیهای بازار
ج) بررسی رفتار مصرف کننده ی ایرانی
توصیه ها
برای سیاستگذاران و متولیان صنعت و تجارت کشور:
برای سرمایه گذاران و کسانی که می خواهند وارد تولید لوازم آرایشی در ایران شوند:
برای تولیدکنندگان داخلی لوازم آرایشی:
برای توزیع کنندگان لوازم آرایشی:
برای فروشندگان و مغازه داران:
داستان یک شرکت/ تجدید حیات کداک یا داستان معروف تغییر کن یا بمیر/ ترجمه حمیدرضا قنادزاده
جفری هیزلت، رئیس بخش بازاریابی و نایب رئیس کمپانی ایستمن کداک، شمار دفعاتی را از دست داده است که مردم به او گفته اند: « شرکت شما دیگر زمان زیادی در بازار دوام نخواهد آورد.» با این همه، بدون تردید در عصر جدید رسانه های دیجیتال، جایی برای یک مارک متعلق به دنیای قدیم وجود نخواهد داشت. اما هیزلت با بی اعتنائی به این حرفها اظهار می دارد: «بیشتر افرادی که به ما می گویند ما دوران طلایی مان را پشت سر گذارده ایم، مشاورین تبلیغاتی و رسانه ای هستند. آنها این خبر بد را به ما می دهند و توقع هم دارند که آنها را استخدام کنیم!»
بسیاری از شرکتهای تولید کننده ی دوربین عکاسی، مانند پولاروید معروف، در عصر دیجیتال ورشکست شدند. به نظر می رسید که همین سرنوشت نیز در انتظار کداک باشد.
مهارتهای مذاکره/ تشخیص دروغگویان در پشت میز مذاکره/ محمد سالاری
اصول، فنون و هنر مذاکره این روزها بیش از گذشته اهمیت دارد. آگاهی از آن، موقعیتهای سودزایی را برای کشورها، بنگاهها، شرکتها و مؤسسات پدید می آورد.
هر روز که می گذرد، کسانی که پشت میز مذاکره می نشینند، پرقدرت تر می شوند. مهارت آنها، تسلط آنها به مذاکره بیشتر می شود. اگر بخواهیم در مذاکره بازنده نشویم، باید ما هم پرقدرت شویم.
در شماره پیشین درباره ی زبان تن و قدرت آن در پیشبرد مذاکرات به تفصیل تشریح شد؛ اینکه چگونه علائم را بخوانیم نظیر بی حوصلگی، ناتوانی و ناامیدی، عصبانیت و مقاومت و...
در این شمــاره دربـاره ی علــائم تــردید و دو دلـی، غرور و افتخار، دروغ گفتن این موضوع در بخش علائم پایان می یابد.
بازاریابی گردشگری/ تأثیر رویدادهای بزرگ ورزشی بر جذب گردشگران خارجی/ دکتر محمود محمدیان/ مجتبی محمدیان
طبق برآورد 000/130 شغل در زمان برگزاری المپیک آتن ایجاد شده است که قسمت عمده ای از آنها مشاغل فصلی و مربوط به همین مسابقه ها بوده که با اتمام آن از بین خواهند رفت. این رقم در بازیهای سال 2000 سیدنی 000/90، و در سال 1992 بارسلونا 640/296 بوده است.
گردشگران المپیک زمانی که به خانه های خود بر می گردند، داستانهایی را از مسابقه ها برای نزدیکان خود تعریف می کنند و آنها را تشویق به دیدن از شهر میزبان می کنند.
طبق آمار منتشر شده از المپیک آتن، در طی این مسابقه ها 6000000 (شش میلیون) بلیت در سطح داخلی و بینالمللی جهت تماشای مسابقه ها به فروش رفته است که همین یک مورد می تواند آثار اقتصادی زیادی برای میزبان داشته باشد.
بازاریابی پست مدرن/ برای افزایش فروش، مشتریانتان را زجر دهید/ سیده الهام میرزایی
مشتری را زجر دهید تا فروشتان افزایش یابد. این تئوری را استیفن براون، استاد برجسته ی بازاریابی، با صراحت در عصر مشتری نوازی ارائه کرد؛ دیدگاهی که امروزه با عنوان بازاریابی پست مدرن از آن یاد می شود. حال آنکه این دیدگاه، همان بازگشت به بازاریابی رجعت است؛ یعنی شیوه های قدیمی خرید و فروش.
افشره ی این تئوری برای سازمانهای مشتری نواز یک پیام دارد و آن اینکه: مشتریان، خسته شدند از اینکه مؤسسات برای آنـها فــرش قتـرمـــز پهن مــی کنند، آنــها را تحــویل می گیرند، به ســرعـــت ســفارش آنها را اجــرا می کنند، با بروز شکایت از سوی مشتری، نامه ی معذرت خواهی ارسال می کنند، جریمه می پردازند، هدیه می دهند، و بسیاری کارهای دیگر.
تعجب نکنید. این تئوری سالها است از محک تجربه در برخی کشورها، کالاها و محصولات و مؤسسات سربلند بیرون آمده است. نمونه ی بارز آن را در بازاریابی و فروش کتاب هری پاتر جستجو کنید که در شماره ی 4 این فصلنامه (توسعه مهندسی بازار، سال اول، زمستان 1386) چاپ شد.
به هر رو، متنی که پیش رو دارید به ارزیابی اصول پنجگانه ی استیفن براون در ایران می پردازد. کوشیده است به این پرسش نیز به اجمال همراه با شواهد و قرائن پاسخ دهد که آیا می توان با زجر دادن مشتری به افزایش فروش و بازاریابی دست یافت؟
پایان نامه های بازاریابی/ ارزیابی کیفیت خدمات سازمان فروش شرکت ایران خودرو توسط سروکوال/ محمدرضا عباسی/ صابر آقاجانی
تحقيق حاضر به منظور سنجش کيفيت خدمات براساس ادراک و انتظار مشتريان از خدمات ارائه شده ازسوی سازمان فروش شرکت ايران خودرو انجام گرفت. در اين تحقيق با استفاده از ابزار سروکوال ، ميزان انتظار و ادراک مشتريان از خدمات سازمان فروش ارزيابي شده است
براساس نتايج حاصل از تحقيق، در تمام ابعاد کيفي بين انتظار و ادراک مشتريان، فاصله ی معناداري وجود دارد. بيشترين شکاف عملکرد مربوط به ابعاد همدلي و قابليت اطمينان، و کمترين شکاف مربوط به بعد عوامل محسوس است.
بازاریابی تکنولوژیهای مدرن/ بازاریابی موبایل: از استراتژی بازاریابی به اجرای فعالیت بازاریابی موبایل/ کمال قلندری
آیا واقعاً در جستجوی راهی برای شگفت زده کردن مشتری خود هستید! آیا به دنبال راهی برای متحول کردن فروش می باشید! پس چرا از شیوه ی سنتی برای تبلیغات و فروش استفاده می کنید؟ می دانید با این کار چقدر زمان و هزینه از دست می دهید تا محصولات خود را به مشتری واقعی خود برسانید؟ در شرایط کنونی اقتصاد و بازار، چگونگی جذب مشتری و تحت تأثیر قرار دادن او با حداقل هزینه، رنگ و بویی دیگر به خود گرفته است. امروزه بیشترین درآمد اقتصادی کشورها تابع شیوه های نوین تبلیغاتی و فروش آنها است؛ به طوری که سالانه بیش از 400 میلیارد دلار هزینه ی تبلغیات در سطح دنیا می شود. بنا به اهمیت موضوع، سعی بر آن داریم تا در این نوشتار با ارائه ی مفهومی جدید به نام بازاریابی موبایل، فرایندهای تجاری و کسب درآمد اقتصادی را بهبود بخشیم.
تبلیغات/ استفاده ابزاری از شعر و موسیقی در تبلیغات پنهان و نامحسوس/ علی سلیمانی بشلی
در شماره پیشین این فصلنامه، (توسعه مهندسی بازار، شماره ی 11، پائیز 1388، سال سوم)، تبلیغات پنهان در شبکه های خبری از سوی این نویسنده درج شد؛ اینکه شبکه ی خبـری فـاکــس نیوز چـگونه به طـور زیـرکانـه ای لوگوی ب ام و (BMW) را به وضوح برای بینندگان تلویزیونی نشان داد که باراک اوباما در آن نشسته بود. و شبکه ی سی ان ان، لوگوی اتومبیل فورد را نشان داد که حامل رقیب انتخاباتی او یعنی مک کین بود. به استفاده ی ممتد تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلستان اشاره کرد که با کت و شلوارهای محصول شرکت پائول اسمت (Paul Smith) در دوران نخست وزیری ظاهر می شد، از قرار داد 200 میلیون دلاری شرکت آلمانی فولکس واگن خبر داد که در سال 2008 با شبکه ی ان بی سی به منظور تبلیغات پنهان قرارداد بسته بود. و...
در شماره ی 10 این فصلنامه (سال سوم، تابستان 1388) از تبلیغات درون فیلمی در سینما و تلویزیون سخن رفت. پیتزا هات، پپسی، لباس و کفش ریبوک، و اتومبیلهای فورد، پونتیاک، و... در چه فیلمهایی چگونه ظاهر شدند تا بیننده را برای برندسازی و خرید بیشتر متقاعد کنند. حتی شرکتهایی نظیر اپل با حضور تام کروز که از نوت بوک اپل استفاده می کرد، توانست درآمدزایی مناسبی داشته باشد.
متن پیش رو، به اجمال به تبلیغات پنهان درون شعر و موسیقی پرداخته است.
به گزارش مؤسسه ی تحقیقاتی نیلسن، شعر و موسیقی پس از سینما و شبکه های خبری در جایگاه سوم ابزارهای تبلیغات پنهان در امریکا در فاصله ی سالهای 2007- 1998 قرار گرفته اند.
با وجود آنكه در بسياري از كشورها، رسانههايي نظير تلويزيون، راديو، روزنامه و مجلات تحت كنترل قوانين نسبتا سختگيرانهای در ارتباط با تبليغات پنهان قرار دارند، شركتهاي آهنگسازي و موسيقايي تا حدودي از اين قوانين در امان بودهاند. اين روند موجب علاقه مندي و اشتياق برخي از شركتها شده است تا بتوانند با استفاده ابزاري از اين خلاء قانوني در جهت فعاليتهاي تبليغاتي مورد نظر خود بهره مند شوند.
روابط عمومی تجاری/ 25 نکته در روابط عمومی تجاری/ بهناز جعفری
روزی یکی از بزرگان کسب و کار در تعریف تبلیغات گفت: تبلیغات همان چیزی است که وقتی نمی توانی کسی را ببینی، بدان اقدام می نمائی. این کل داستان تبلیغات است. اما در زمانی که می توانید بروید و کسی را ببینید چی؟ اینجاست که موضوع فرق می کند، از این رو چندین نکته طلایی برای این اوقات را برایتان فهرست کرده ام:
1.در سلام کردن پیشی بگیرید.
2.ابتکار صحبت را دست بگیرید و در مورد نپذیرفتن تان ازسوی مشتری، هیچ فکری نکنید.
تبلیغات/ 20 قانون مؤثرنویسی متون تبلیغاتی برای افزایش فروش/ امیر شفقی
20 قانون برای نوشتن متون تبلیغاتی که منجر به فروش می شوند وجود دارد که عبارتند از :
از به کارگیری اصطلاحات کوچه بازاری، فنی، لغات خارجی، عبارات محلی، قدیمی، اختصارات و لغات جدید بپرهیزید یا محتاطانه از آنها استفاده کنید.
عباراتی از قبیل: این برند را بخواهید، برند مرا بخرید، پیروی نکنید و از تقلبی ها آگاه باشید را استفاده نکنید. مشتریان در صورتی پذیرای چنین نصایحی هستند که در تأیید آنها باشد.
جیمزدی.ولف در ستونی در مجله ی عصر تبلیغات در دهه های 1950 و 1960 نوشته است: افرادی که گرم، صمیمی و مهربانند، در نوشتن آگهیها موفقترند.
برند/ برند رهبری؛ (Leadership Brand) کسب هویت و جایگاه برای سازمان/ علی میرشاهی
فیلم آموزشی پیوست فصلنامه ی توسعه مهندسی بازار حاوی گفتگویی است با صاحبنظران برجسته ی بازاریابی جهان.
مـوضـوع این فیـلـم درباره ی بـرند رهبـری اسـت که در دفتـر این فصــلنامـه، تهیـه و تولیـد شـده اسـت. عـلاقه منـدان می توانند این فیلم آموزشی را از دفتر نشریه خریداری کنند.
بازار کتاب/ تازه ترین کتابهای بازاریابی و فروش
ابـزارهای مـدیریتـی/ برنامه ریزی رسانــه های تبلیغاتـی/ بازاریابی چریکـی/ درنگ نکـن، انجـامش بده/ رفتار مصرف کننده/ مدیریت استراتژیک بازاریابی/ مدیریت تبلیغات اینترنتی/ مجموعه قوانین مالکیتهای فکری مالکیت صنعتی، مالکیت ادبی و هنری
تازه ترین کتابهای بازاریابی و فروش TMBA
مباحـث و موضـوعــات بازاریـابی خـدمات با نگــرش بــازار ایران/ کـلینیـک محصــول/ مبـــانی تحقیقات کاربردی/دل گفته ها و دل نوشته های معلم بازاریابی/ چگونگی اداره ی کسب و کارها در بحران اقتصادی/ آدکار؛ تکنیکهای کاربردی تغییر در کسب و کار
کتابهای در دست انتشار TMBA
اصول، فنــون، و هنــر مــذاکـــره با نگرش بازار ایران/ تکنیکهای فرصت یابی در بازاریابی و فروش با نگرش بازار ایران/ روانشنــاسی ارتبــاط با مشتـــری/ راهنمــای مدیـران در کانال توزیع/معرفی مدلهای مدیریتی برای راه اندازی و اداره ی یک کسب و کار
نمایه نشریه توسعه مهندسی بازار (1388- 1386)
فیلم آموزشی هاروارد همراه با فصلنامه توسعه مهندسی بازار
فیلم اموزشی برای مشترکان نشریه توسعه مهندسی بازار رایگان است. علاقه مندان برای خرید فیلم آموزشی با دفتر نشریه توسعه مهندسی بازار تماس بگیرند. تلفن 4- 66028401 ، نشانی: Info@marketingmag.ir
فرم اشتراک فصلنامه توسعه مهندسی بازار
صاحبان آگهیها:
بانک اقتصادنوین/ دانشکده مدیریت دانشگاه تهران/ دوره های آموزش بازاریابی و فروش/ بیت مالت/ پیام همشهری/ مؤسسه بین المللی زنجیره امید، شرکت بازاریابی TMBA.
همکاران این شماره (شماره 12)
دکتر عبــدالحمید ابراهیمی ، دکتر محمود محمدیان ، مجتـــبی محمـــدیان ، مهنــــدس ســعید صمـــــــدی ، علی میرشاهــی ، اعظم احمدی ، محمد سالاری ، سمیه سادات مکیان ، حمیدرضا قنادزاده ، سیده الهام میرزایی ، محمدرضا عباسی ، صابر آقاجانی ، کمال قلندری ، علی سلیمانی بشلی ، امیر شفقی ، بهناز جعفری، شیما غفاری ، شیما مرعشی
جا دارد از همکاریهای بی دریغ استادانی یاد کنم که در این شماره ما را با لطف خود یاری کردند این عزیزان عبارتند از :
دکتر مسعود حیدری ، استاد سینا قربانلو ، دکتر کامبیز حیـــدرزاده ، دکتر محمد طالــقانی ، دکتــر ابراهــــیم چــــیرانی ، دکتـــر آذر کفــــاش پور ، مهندس امیر توفیقی ، دکتر منصور صمدی ، دکتر محمد ابراهیم محجوب ، دکتر محمد علی عبدالوند ، دکتر بهرام خیری