وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 حقیقت جالب در مورد برند کوکو شنل 13 مرداد
admin لایک 0 دیدگاه

10 حقیقت جالب در مورد برند کوکو شنل

Chanel یکی از معروف ترین خانه های مد در جهان است. این شرکت بود که عطر Chanel No.5 را به دنیا معرفی کرد و رکورد فروش هر عطر در 30 ثانیه را بدست آورده است. او صاحب 147 بوتیک و مغازه در سراسر جهان است. کوکو شنل بزرگ توانست همه زنان را مطابق سلیقه خودش بپوشاند، کاری که قبلاً هیچ‌کس نتوانسته بود انجام دهد. بنابراین، جای تعجب نیست که تاریخ خانه شنل، مانند تاریخ خالق آن، پر از لحظات جالب باشد.

1- خواننده ناموفق

جالب است بدانید که گابریل شانل ابتدا یک خواننده بوده است. او کار خود را در یک صحنه کوچک در روتوندا پاریس شروع کرد. به لطف آهنگ “کو کو ری کو” او اولین اسم مستعار خود یعنی کوکو را بدست آورد که البته تا پایان عمر با او باقی می ماند. شاید اگر شانل در حرفه ای خوانندگی به موفقیت چشم گیری می رسید هرگز برند Chanel که یک انقلاب در دنیای مد ایجاد کرد، بوجود نمی آمد.

2- سرگرمی غیرمعمول در یک کار معمولی

تاریخچه شانل با این واقعیت آغاز شد که کوکو، که به عنوان یک کارمند معمولی در یک فروشگاه لباس بافتنی کار می کرد، به یک سرگرمی بسیار جالب علاقه مند شد - او کلاه های عجیب و غریب و غیر معمول می ساخت. در آن زمان کمتر کسی می توانست تصور کند که روزی این کلاه ها قلب اشراف پاریس را به دست آورد.

3- وضعیت جدید در جامعه

کوکو شانل نه تنها ایده های خود را در مورد مد، بلکه در مورد طراحان مد نیز تغییر داد. قبل از او، طراحان لباس به عنوان پرسنل خدماتی در نظر گرفته می شدند و اجازه ورود به حلقه های بالاتر جامعه را داشته نداشتند. به لطف Chanel، طراحان مد به اعضای جدایی ناپذیر جامعه اشرافی تبدیل شدند.

4- کمک از طرف هالیوود

برند شنل جزو اولین شرکت هایی بود که افراد مشهور و به زبان امروزی سلیبریتی ها را برای تبلیغ جذب خود کرد. لباس های این برند توسط ستاره های سینما تبلیغ می شد. بسیاری از بازیگران برای سال ها چهره تبلیغاتی این برند بودند. تا به امروز برند شنل یک افتخار بزرگ برای بازیگران و یک تضمین برای قراردادهای تبلیغاتی چندمیلیون دلاری است.

5- عدد جادویی مورد علاقه

شانل یک فرد خرافاتی بود و اعتقاد داشت که عدد 5، عدد جادویی برای اوست. جالب است بدانید عطر Chanel No.5 در 5 می 1921 برای عموم مردم معرفی شد و تا به امروز یکی از محبوب ترین و پرفروشترین عطرهای جهان به شمار می آید.

6- پنج سال سوگواری

برند شانل چیزهای زیادی به مد اضافه کرد. چیزهایی که امروزه آنها را کاملا عادی می دانیم. وجود جیب در لباس بانوان و یا کیف های دسته بلند از این قبیل محصولات است. وقتی که معشوقه گابریل آرتور بوی کیپل در گذشت، این برند به مدت 5 ساله تمامی خط تولید خود را به لباس هایی با پارچه سیاه اختصاص داد و همین عمر باعث مد شدن لباس های به رنگ سیاه شد.

شاید جالب است بدانید که برند شنل به همین دلیل با کهن الگوی عاشق شناخته می شود. در کتاب قهرمان و عاصی به ایجاد برندهای شگفت آور با قدرت کهن الگوها پرداخته می شود. این کتاب اثر مارگارت مارک (متخصص برند) و کارول اس. پیرسون (یونگ شناس) نوشته شده است و توسط پرویز درگی(معلم بازاریابی) و مرتضی امیرعباسی (مدیرتبلیغات ضمیربازار) ترجمه شده است. شما می توانید این کتاب را از سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات بازاریابی خریداری کنید. در این کتاب در فصل کهن الگوی عاشق بخشی به برند کوکو شنل اختصاص داده شده است.

7- برنزه بودن

شاید جالب است، بدانید به صورت کاملا اتفاقی و بخاطر شنل برنزه بودن مد شد. درسال 1923، کوکو پس از یک صفر دریایی بلافاصله در یک جلسه در کن حضور پیدا کرده بود. رنگ برنزه پوست او بلافاصله بعنوان یک ترند جدید مورد توجه عموم قرار گرفت.

8- راه رفتن در خواب در هتل

افراد بزرگ ویژگی های عجیب و خاص خود را دارند. کوکو شنل هم در این مورد استثنا نبود. او تمام عمر خود را در یکی از مجلل ترین هتل های پاریس به اسم ریتز گذراند. این طراح مد از راه رفتن در خواب رنج می برد. شایعه بود که او در حین خواب لباس های هتلی خود را در میاورد و با آنها لباس هایی می ساخت.

9- فرصتی برای شلوار نیست !

با نام تجاری شانل، دامن های چین دار، جواهرات شگفت انگیز، کیف دستی نمادین با زنجیر به جای بند، لباس های ورزشی ، کفش های دو رنگ، لباس های سفید نخی و خیلی چیزهای دیگر به دنیای مد اضافه کرد. تنها چیزی که کوکو شانل هرگز در مجموعه های خود استفاده نکرد شلوار بود. او معتقد بود که شلوار جایی در کمد لباس های زنان ندارد.

10- تاثیر گذارترین طراح مد

محبوبیت شانل امروزه به قدری بالاست که هیچ خانه مد دیگری نمی تواند با آن رقابت کند. پیش نیازهای این امر در دهه 20 ظاهر شد. بنابراین، در سال 1926، مجله آمریکایی ووگ محبوبیت لباس مشکی معروف Chanel را با محبوبیت ماشین فورد T مقایسه کرد. بعدها مجله تایم نیز کوکو را در فهرست تاثیرگذارترین افراد جهان قرار داد.

 

منبع: www.next-brands.com

تالیف و ترجمه در واحد فناوری و هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.